خنده در تاریکی

خنده در تاریکی

اگر جیم‌کری را می‌شناسید به احتمال زیاد او شما را بیش از یک بار خندانده است. جیم کری به‌حق یکی از بهترین کمدین‌های تاریخ سینما در جهان است. کمدی فیزیکی او در نوع خود بی‌نظیر است و از ترکیبی تقریبا بی‌رقیب از اسلپ استیک ساخته شده است.

این کمدین نمادین که به خاطر طنز جنون‌آمیز و کج‌شدن‌های عجیب و غریب چهره‌‌اش شناخته می‌شود، از زمان نقش آفرینی‌ در فیلم «ماسک» جهان را مجذوب خود کرده است. چه او را به‌عنوان کارآگاه حیوانات خانگی عجیب و غریب از ایس ونتورا بشناسید، چه به‌عنوان وکیلی که نمی‌تواند دروغ بگوید، جیم کری به طور مداوم تطبیق‌پذیری خود را نشان داده و حتی درام‌های تاثیرگذاری را به تصویر کشیده است. گرچه جیم‌کری، بازیگر و کمدین محبوبی است که دهه‌هاست مخاطبان را سرگرم می‌کند و جوایز متعددی را برای بازی‌های خود دریافت کرده اما این تنها هنر او نیست. کری همچنین یک نقاش و نوازنده با استعداد است و چند آلبوم منتشر کرده. جیم کری یک سرگرم‌کننده با استعداد است که همچنان میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان شاد می‌کند. به بهانه زادروز این کمدین محبوب، نگاهی به بخش‌هایی از زندگی‌اش داریم که شاید در موردش ندانید:

پرورش یافته در فقر
زندگی برای جیم کری همیشه آسان نبود. او در منطقه اسکاربرو، انتاریو در کانادا بزرگ شد. سپس خانواده به برلینگتون انتاریو نقل مکان کردند. آنها با مشکلات بیشتری روبه‌رو شده و مجبور شدند در یک وانت فولکس واگن زندگی کنند. جیم و برادرش نیز چندین ماه در یک چادر در پارک چارلز دیلی در ساحل دریاچه انتاریو زندگی کردند. کری دوران دبیرستان سختی را سپری کرد. همه خواهر و برادرهایش، از جمله خودش، هشت ساعت بعد از مدرسه کار می‌کردند. آنها در کارخانه چرخ‌های تایتان کار می‌کردند که پدرش نیز در آنجا کار می‌کرد. زندگی آن‌قدر سخت بود که برای کری چاره‌ای جز ترک مدرسه در 16 سالگی نگذاشت.

نخستین بازیگر 20 میلیون دلاری
در سال 1996، جیم کری اولین بازیگری بود که از طریق فیلم The Cable Guy، یک فیلم کمدی به کارگردانی بن استیلر، درآمد 20‌میلیون‌دلاری گرفت. این فیلم با وجود استقبال متفاوت منتقدان در گیشه موفق بود. در کل حضور این ستاره کمدی سبب فروش بهتر فیلم‌ها می‌شد؛ فیلم‌های کری تاکنون بیش از دو میلیارد دلار در سراسر جهان فروخته‌اند. جیم کری در بیش از 50 فیلم ظاهر شده است. او سال 2008 توانست دستمزد خود را به 35 میلیون دلار برساند و این رقم نام او را در فهرست یکی از 30 دستمزد بزرگ تاریخ سینما قرار داد. در حال حاضر ثروت جیم کری چیزی در حدود 180 میلیون دلار برآورد شده است. 

پیروز در مقابله با بیماری
مانند بسیاری از افراد مشهور، جیم کری نیز از افسردگی مزمن رنج می‌برد و سال‌های زیادی است که درگیر این بیماری است. اما این فقط بیماری نیست که کری با آن در طول زندگیش جنگیده است. این کمدین مشهور مبتلا به ADHD (اختلال کم‌توجهی بیش‌فعالی) است. بیماری او در کودکی تشخیص داده شد. اما کری به‌‌رغم زندگی با ADHD در حرفه خود به موفقیت‌های زیادی دست یافته است. او با تلاش و پشتکار توانست بر چالش‌های شرایط خود غلبه کند و در برخی از شاخص‌ترین فیلم‌های چند دهه گذشته بازی کرد. او همچنین برنده جوایز متعددی از جمله دو جایزه گلدن گلوب و یک جایزه انتخاب مردم شده است. موفقیت کری گواهی بر اراده و انعطاف‌پذیری او در مواجهه با ADHD است.

نویسنده کتاب کودک
علاقه جیم کری به دنیای کودکان با صداپیشگی او در انیمیشن «هورتون» و سپس کارهای دیگری چون «سرود کریسمس» آشکار است. کری تصمیم گرفت این علاقه را به رشته تحریر درآورد؛ پس قلم به دست گرفت و نخستین کتابش را در حوزه ادبیات کودک نوشت. در سپتامبر 2013 جیم کری اولین کتاب کودک خود به نام «رولند رولز» را منتشر کرد. کری تصمیم گرفت آن را خود منتشر کند و این خبر را در مارس 2013 اعلام کرد. این کتاب داستان موجی اقیانوسی به نام رولند را تعریف می‌کند که ترسیده و به این سو و آن سو گردش می‌کند. این کتاب سفر خودیابی رولند را دنبال می‌کند که او یاد می‌گیرد بر ترس‌هایش غلبه کند و ناشناخته‌ها را در آغوش بگیرد.