نشان درجه یک هنری برای شاعر انقلاب

تجلیل از «فرید» در جشنواره شعر فجر

نشان درجه یک هنری برای شاعر انقلاب

آیین اختتامیه هفدهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر ۱۴بهمن ۱۴۰۱ در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما، سالن خواجه‌نصیر در‌حالی برگزار شد که هیات داوران این جشنواره با بررسی بیش از 3000 اثر، هیچ برگزیده‌ای را در بخش‌های مختلف معرفی نکردند.

در این دوره از جشنواره، در هیچ گروهی از گروه‌های اشعار کلاسیک، نو، محاوره یا ترانه و کودکان و نوجوانان برگزیده‌ای از سوی هیات داوران معرفی نشد و فقط از کتاب «زیر ساعت حرم» سروده مریم سقلاطونی انتشارات سوره مهر، «مرتد» سروده مهدی جهاندار انتشارات شهرستان ادب، «میان جیوه» و «اندوه» سروده لیلا کردبچه از انتشارات نگاه، «نسخه مجنون من» اثر پریسا صفاریان انتشارات فصل پنجم، «دلتنگم و میدانی» سروده مریم زندی انتشارات سروش و «قلب کوه از سنگ نیست» سروده غلامرضا بکتاش از انتشارات سروش تقدیر به عمل آمد.
تنها برگزیده این دوره جشنواره کتاب «قرن‌های بی‌زمان، درآمدی تحلیلی - معرفت شناختی بر منطق الطیر عطار» نوشته مهدی محبتی از انتشارات هرمس بود که به‌عنوان اثر برگزیده در بخش درباره شعر انتخاب شد.
مراسم هفدهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر با تجلیل از قادر طهماسبی (فرید)، شاعر پیشکسوت انقلاب اسلامی ایران و دفاع‌مقدس همراه بود که ضمن تقدیر از این شاعر، نشان درجه یک هنری از طرف وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به او اهدا شد.
قادر طهماسبی که با دفتر شعر «مثنوی شهادت» با مطلع «سبکبالان خرامیدند و رفتند» میان مردم شناخته شده است، از سال ۱۳۵۵ به‌دلیل سرودن اشعار تند سیاسی خود مورد اذیت و آزار ساواک قرار گرفت. فعالیت‌های انقلابی او تا انقلاب ۱۳۵۷ ادامه داشت. طهماسبی علاوه بر شاعری در زمینه عکاسی هم کارنامه درخشانی دارد و سال‌هاست در دانشگاه‌های مختلف مشغول تدریس و آموزش شاعران و هنرمندان است.