اشک ریختن برای یک کمدین

یک حاشیه‌نگاری معمولی از چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر

اشک ریختن برای یک کمدین

در میانه چند روز تعطیلی رسانه‌های مکتوب، جشنواره فیلم فجر روزهای گرمی را پشت سر گذاشت، از حضور متفاوت مجید صالحی که می‌توان یک روز را به نام او زد گرفته تا پیش آمدن یک بحث تکراری و همیشگی برای اهالی رسانه حاضر در جشنواره؛ این‌که بالاخره پردیس ملت برای فیلم دیدن بهتر است یا برج میلاد؟!

ستاره طناز
باور کلیشه‌ای همیشگی‌مان را باید دیگر از روی مجید صالحی برداریم. او که عموما برای ذهن آشنای مخاطب سینما یک بازیگر طناز و کمدین بود حالا چند سالی است در آثار جدی خوش می‌درخشد. البته پیش از او هم بازیگران کمدین بسیاری در این راه تلاش کرده و اتفاقا موفق هم بوده‌اند، اکبر عبدی در فیلم «هنرپیشه»، علیرضا خمسه در فیلم «بیست» بی‌شمار فیلم‌های رضا عطاران و البته پژمان جمشیدی در فیلم «علف‌زار». حالا دیگر می‌توان جدی‌تر از همیشه نام مجید صالحی را در فهرست بازیگران شاخص جشنواره فیلم فجر هم قرار داد؛ مجید صالحی تنها یک سال بعد از آن‌که با درخشش در فیلم «برف آخر» توانست برای اولین‌بار نامزدی سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل جشنواره را از آن خود کند، حالا در نقش اصلی فیلم «شماره ده» هم خوش درخشیده است.
    
قالی به جای فرش قرمز!

هنوز به اواسط جشنواره هم نرسیده‌ایم که حواشی آن هم آغاز شده است. پای ثابت حواشی جشنواره، یک سؤال اسطوره‌ای است؛ این‌که بالاخره پردیس ملت(محل کنونی اکران فیلم‌ها برای اهالی رسانه) بهتر است یا برج میلاد؟! تا سال‌های سال برج میلاد ( با عنوان پرطمطراق کاخ جشنواره) به عنوان محل اصلی اکران فیلم برای اهالی رسانه شناخته می‌شد، این موضوع آن‌قدر ثبات داشت که حالا برخی بازیگران فیلم‌ها برای شرکت در نشست خبری‌شان راهی همان برج میلاد شده‌اند. ابراهیم اصغری به عنوان تهیه‌کننده فیلم شماره ده در پاسخ به دلیل تاخیر در انجام نشست‌های این فیلم گفت: «برخی بازیگران اصلی فیلم به اشتباه به برج میلاد رفته‌اند و به همین دلیل در پردیس ملت غایب هستند.» ماجرای حاشیه‌ای دیگر مربوط به تصاویر منتشر شده از بازیگران روی قالی جشنواره است؛ ماجرایی که البته مورد توجه کاربران فضای مجازی هم قرار گرفته است. امسال فرش قرمز معمول در جشنواره‌ها ( که به نوعی به بخشی از هویت جشنواره‌های سینمایی هم تبدیل شده) از زیر پای بازیگران کشیده شده و جایش را به یک قالی کوچک پهن شده روبه‌روی بنر جشنواره داده است. اتفاقی که خب باعث شوخی بسیاری از کاربران با این موضوع شده است، البته در پس این شوخی‌ها، گاه طعنه‌های درستی نشسته است.
    
غیبت در آخرین فیلم کارگردان

اما روز جمعه، حواشی رنگ و بوی جدی‌تری داشت. مهم‌ترین‌اش شاید مربوط به کارگردان اسم و رسم‌دارتر چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر یعنی کیومرث پوراحمد بود. گرچه فیلمش به بخش سودای سیمرغ راه یافت اما او در یادداشتی کوتاه نسبت به حضور در این جشنواره واکنش نشان داد. به همین دلیل غیبت او در نشست مطبوعاتی فیلمش چندان دور از ذهن نبود. پوراحمد اولین کارگردان این دوره از جشنواره بود که حاضر به شرکت در نشست نشد و بابت همین مسأله نکات و انتقادهایی در جلسه از سوی خبرنگاران مطرح شد. دراین‌باره علی قائم‌مقامی، تهیه‌کننده فیلم «پرونده باز است» اشاره کرد که این فیلمساز تمایل به حضور در جلسه مطبوعاتی نداشته و دلیل آن را همه می‌دانند و البته یکی از نکته‌های قابل توجه نشست مطبوعاتی فیلم پرونده باز است این بود که یکی از عوامل اظهار کرد، پرونده‌باز است آخرین فیلم کیومرث پوراحمد خواهد بود.
    
قتل ناموسی در روز تعطیل

قتل ناموسی از سوژه‌های پرتکرار روزهای اول جشنواره بوده که اگرچه در فیلم کیومرث پوراحمد پیرنگ اصلی داستان نبود اما با روایت زندگی یکی از شخصیت‌ها به این موضوع - که در یک‌سال گذشته هم بارها موارد مختلفی از آن در جامعه خبررسانی شده بود- اشاره شد.دیگر فیلمی که روز جمعه در سینمای رسانه نمایش داده شد مربوط به یکی از کارگردان اولی‌های جشنواره بود که بعضی‌ها سیمرغ را برای سازندگان آن به‌خصوص بازیگر اصلی‌اش ژاله صامتی کنار می‌گذارند. البته مواضع گوناگونی نسبت به کیفیت اولین ساخته لیلی عاج با موضوع کمپ آزادی خانواده‌هایی که سال‌هاست در انتظار دیدار فرزندان اسیر شده خود در سازمان مجاهدین هستند، میان تماشاگران فیلم در پردیس ملت وجود داشت.موضوع فیلم «سرهنگ ثریا» مورد توجه جمعی از مخاطبان خاص سینمای رسانه قرار داشت. به همین دلیل جلسه مطبوعاتی این فیلم نسبت به باقی جلسات با جمعیت بیشتری برگزار شد که پیش از شروع جلسه یک درگیری لفظی میان چند عکاس و خبرنگار برای نشستن در جای مناسب رخ داد.
    
طلسمی که زمانی شکست

بالاخره طلسم حضور بازیگران مطرح در نشست‌های رسانه‌ای چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر شکست و مصطفی زمانی به بهانه حضور در فیلم سینمایی «عطرآلود» مقابل اصحاب رسانه قرار گرفت. میان فیلم‌های اکران‌شده در سه روز ابتدایی جشنواره امسال، حضور نداشتن بازیگران مطرح در نشست‌های رسانه‌ای از اتفاقات پرسش‌برانگیز بود که البته هربار با توضیحی از سوی عوامل مواجه می‌شد اما مصطفی زمانی اولین چهره‌ای است که ترجیح داد خودش رودرروی اهالی رسانه قرار بگیرد و پاسخگوی سوالات آنها باشد.مصطفی زمانی که سال قبل هم با فیلم «بدون قرار قبلی» به کارگردانی بهروز شعیبی در جشنواره چهلم فیلم فجر حضور داشت، در ادامه تجربه‌های متفاوت خود در عرصه بازیگری، این بار با ایفای نقش اصلی تازه‌ترین ساخته هادی مقدم‌دوست در جشنواره فجر حضور دارد.

میثم اسماعیلی - روزنامه‌نگار