سال نو، چهره نو؛ ترفندی برای درآمدزایی

«جام‌جم» در گفت‌وگو با کارشناسان، چرایی گرایش به عمل‌های زیبایی را بررسی می‌کند

سال نو، چهره نو؛ ترفندی برای درآمدزایی

اگر این روزها کمی بیشتر در خیابان نگاه کنید متوجه بالارفتن آمار چسب‌ها‌ی روی بینی‌ می‌شویم . «سال نو، چهره نو» یا «سال نو، سایز نو» شعاری است که این روزها کلینیک‌های زیبایی آن را سرلوحه کار خود قرار داده‌اند. هدف یک چیز است؛  پرکردن جیب خودشان و اهدای زیبایی مصنوعی که می‌تواند گاهی ضرررسان هم باشد.

نزدیک سال نو که می‌شود تبلیغات رنگارنگ کلینیک‌های زیبایی نیز آغاز می‌شود. نکته اینجا ‌ست که بسیاری از این پزشکان ممکن است تخصصی هم در این زمینه نداشته باشند، اما با تبلیغ و القای این که مردم نیاز به انجام عمل‌های زیبایی دارند آنها را ترغیب به انجام عمل‌های زیبایی‌می‌کنند. این را نباید فراموش کرد که هر کسی زیبایی را دوست دارد اما زیبایی تنها ملاک برای ایجاد ارتباط با دیگران نیست. کارشناسان حوزه اجتماعی بر این باورند که چهره فقط 20 درصد در ایجاد ارتباط موثر بوده و 80‌درصد ارتباط ما با دیگران به شخصیت ما برمی‌گردد.80 درصد را رها نکرده و به 20 درصد توجه کنیم. 
مجید ابهری، آسیب‌شناس و جامعه‌شناس اجتماعی در این باره به جام‌جم می‌گوید: «جراحی‌های زیبایی ارتباطی با زمان نزدیک‌شدن به سال نو ندارد . در حال حاضر تمایل به انجام عمل‌های زیبایی، افزایش چشمگیری پیدا کرده است. زیرا سلبریتی‌ها در فضای مجازی به شدت جولان داده و فضای رقابتی را برای این عمل‌ها ایجاد می‌کنند. این ماجرا چشم و همچشمی‌ها را افزایش داده و افراد را در رقابت با یکدیگر وادار می‌کند که با هر توان مالی اقدام به انجام عمل زیبایی کنند.»
او به موضوع خودزشت‌پنداری اشاره کرده و می‌گوید:« با افزایش سن میزان و تاثیرگذاری حرف دیگران برای بسیاری از ما اهمیت پیدا می‌کند. در واقع دیگران در احساس ما نسبت به خودمان نقش مهمی ایفا می‌کنند و گاهی کوچک‌ترین حرف یا اظهارنظر افراد می‌تواند اعتماد به‌نفس ما را تا حدود زیادی تحت تاثیر قرار دهد.»
او بر این باور است که این همه ماجرا نیست. نکته اینجا‌ست که این عمل‌های زیبایی با وجود همه مشکلاتی که فرد هنگام عمل و بعد از آن تحمل می‌کند آن انتظاری را هم که فرد از خودش داشته، محقق نمی‌کند‌. از نگاه ابهری، فردی که عمل زیبایی انجام داده و گمان می‌کرده که با تغییر ظاهرش رفتار دیگران با او تغییر می‌کند در ذهنش خود را در نهایت زیبایی تصور می‌کند اما بعد از عمل می‌فهمد چهره جدیدش هم پس از مدتی برای همه عادی می‌شود و تاثیری در رفتار دیگران در برابر او ندارد. 
     
نبود اعتماد به نفس، سنگ بنای مشکلات 
این رفتارشناس بر این موضوع تاکید می‌کند مهم‌ترین عاملی که سبب اقبال شدید افراد به انجام عمل‌های زیبایی می‌شود نبود اعتماد به نفس است‌. صورت هر کدام از ما توسط نقاش ازلی طراحی شده است. دست‌بردن به چهره‌ای که خداوند برای ما ترسیم کرده، می‌تواند مشکلات عدیده‌ای را برای هر کدام از ما ایجاد کند. 
​​​​​​​ابهری می‌گوید:«پیش از این بیشتر گرایش به عمل‌های زیبایی در بین زنان وجود داشت اما تب این ماجرا چند سالی می‌شود که در بین مردان نیز بالا گرفته و آنها نیز تمایل شدیدی به تغییر ظاهر و داشتن چهره جدید دارند.» 
   
 فقدان عزت نفس و اعتماد به نفس
رضا بافتی، جامعه‌شناس نیز به جام‌جم توضیح می‌دهد: «تمایل به عمل‌های زیبایی همه اش به عزت نفس و اعتماد به نفس افراد برمی‌گردد. همه ما برای آن که در زندگی آرامش داشته باشیم به احساس ارزشمندبودن و احترام نیاز داریم.  این یک احساس درونی است و هر کسی باید آن را در درون خودش پیدا کند . هر کسی باید این احترام و عزت را برای خود قائل باشد اما اگر این احساس درونی وجود نداشته باشد افراد در بیرون خود به دنبال آن می گردند.»
او با تاکید بر این که اصولا هر کسی باید چیزی برای ارائه داشته باشد خاطرنشان می‌کند: «‌یکی خوش‌سخن است و یکی هم ممکن است استاد خوبی باشد‌. یکی در شغلش توانا است و یکی هم توانایی محاسبه و ریاضی دارد‌. هر کسی که توانایی دارد سبب می‌شود اعتماد به نفسش بالا برود اما افرادی که هیچ چیزی برای ارائه ندارند تلاش می‌کنند با چهره عزت نفس خود را بالا ببرند. این در حالی است که این افراد بعد از عمل نیز به آن میزان رضایت از خود نمی‌رسند و از نظر روانی ارضا نمی‌شوند . زیرا احترام و توجه شاید در مقطع کوتاهی بعد از عمل آن هم سطحی رخ دهد اما عمقی نیست و نمی‌تواند تامین‌کننده نیاز افراد برای حس احترام و توجه باشد.» 
     
نسبت 20 به 80 درصدی
بافتی به این موضوع اشاره می‌کند که در روابط عاطفی و اجتماعی ما ظاهر 20درصد و 80 درصد آن را شخصیت ما تشکیل می‌دهد. این در‌حالی است که تعداد زیادی از افراد به آن 80 درصد توجهی نمی‌کنند و 20 درصد را مهم‌تر می‌دانند . در واقع همه می‌خواهند به آن 20 درصد برسند‌. زیرا فکر می‌کنند چهره بهتر می‌تواند کمبود شخصیتی که آنها در وجودشان احساس می‌کنند را تامین کند و آنها را در موقعیت بهتر قرار دهد .
این کارشناس به این موضوع تاکید دارد بهتر آن است که افراد بر روی 80درصد وجودی خود کار کنند و با دیدن فیلم، خواندن کتاب و بالابردن سطح آگاهی خود اعتماد به نفس‌شان را افزایش دهند. 
او توجه به 20 درصد ظاهر را برای خیلی افراد مهم می‌داند و می‌گوید:‌ «رسیدن به زیبایی با عمل‌های جراحی نه زحمت می‌خواهد و نه نیاز به کوشش زیادی دارد به همین دلیل فرد می‌خواهد خیلی زود و بدون زحمت به آن چیزی که می‌خواهد برسد. مثلا اگر قرار باشد همین فرد پنج سال زمان بگذارد و زبان انگلیسی بیاموزد شاید حوصله زمان‌گذاشتن را نداشته باشد. این در حالی است که یک فرد توانمند در دانستن یک زبان دیگر بسیار جذاب‌تر از فردی است که بینی عمل‌کرده داشته و زیبایی فیک دارد.»
در واقع باید گفت 80 درصد جذابیت که از شخصیت افراد نشات می‌گیرد اصیل است و اصالت وجود دارد اما 20 درصد زیبایی یک جذابیت فیک است و هیچ اصالتی ندارد‌. مشکل اینجا‌ست که ما حوصله تلاش‌کردن‌نداریم. 

ملیحه محمودخواه - گروه جامعه