برف‌بازی سرخابی‌ها

استقلال و پرسپولیس امروز در هوای برفی تهران به مصاف رقبا می‌روند

برف‌بازی سرخابی‌ها

یحیی گل‌محمدی برای این‌که امروز تیمش را صدرنشین کند باید موقتا خیلی چیزها را فراموش کند، از اتفاقات هفته گذشته گرفته تا بیانیه تند و تیز باشگاه پرسپولیس علیه سپاهان و کلی غائله داوری و غیرداوری دیگر و از همه مهمتر حرف‌های جنجالی خودش در هفته‌های اخیر. هیچ چیز جز صدرنشینی برای او و تیمش اهمیت ندارد.

سرخ‌های رده دومی امروز با هوادار تقابل دارند، تیمی که نه خوب گل می‌زند نه خوب دفاع می‌کند. بازی سپاهان صدرنشین با ذوب‌آهن که در واقع دربی بزرگ اصفهانی هاست هم امروز برگزار خواهد شد. و در پایان چه چیزی باقی می‌ماند جز فرصت ناب بازگشت به صدر، ولو اگر موقتی باشد؟ 
 
صدر موقت، صدر دائم
پرسپولیس چگونه می‌تواند موقتا دوباره صدرنشین لیگ‌برتر شود؟ این‌که هوادار را ببرد. اما چگونه می‌تواند این صدرنشینی را دائمی کند؟ پاسخ به این سوال این است که بیش از شش گل به هوادار بزند تا حتی بر فرض برتری سپاهان مقابل ذوب‌آهن با توجه به تفاضل گل بهتر، به صدر به صورت دائم (حداقل تا آغاز هفته آینده) تکیه کند که البته خیلی بعید است. هوادار با سرمربی همیشه جنجالی‌اش یعنی ساکت الهامی در رده نهم جدول رده‌بندی به سر می‌برد. باخت مقابل پرسپولیس به معنای این است که امکان دارد تا جایی در حوالی رتبه دوازدهم هم سقوط کند. حضور در رده دوازدهمی هم پیش درآمدی برای سقوط به رده‌های پایینتر و در نهایت منطقه خطر سقوط خواهد بود بنابراین ساکت الهامی باید از جلد جنجالی خود بیرون بیاید و با تمرکز مطلق روی این مسابقه نتیجه بزرگی مقابل سرخ‌ها بگیرد. اما یحیی و پرسپولیس کوتاه بیا نیستند. اصلا دیدار با هوادار مگر جایی است که پرسپولیس بیاید قافیه را ببازد؟ یک بازی به ظاهر راحت و یک سه امتیاز ارزشمند دیگر. چه چیزی از این بهتر؟

نکته یک:
شیخ دیاباته در دیدار قبلی نشان داد پتانسیل تبدیل شدن به گلزن‌برتر لیگ را دارد حتی اگر خیلی دیر آمده باشد. گل‌محمدی علاقه زیادی به سیستم 2-4-4 دارد. دیاباته در کنار پریرا بازی خواهد کرد؟ 

نکته دو:
گئورگی گولسیانی با حضور ۱۷۱۰ دقیقه‌ای برای تیم یحیی گل‌محمدی به تنها بازیکن تیم تبدیل شده که در تمامی بازی‌های این فصل لیگ به میدان رفته است. 

نکته سه:
با پایان محرومیت بیرانوند، دروازه‌بان ملی‌پوش سرخ‌ها شاهد بازگشت او به ترکیب پرسپولیس خواهیم بود با این‌که گوهری به عنوان جانشین عملکرد خوبی داشت. 

نکته چهار:
سپاهان، استقلال، گل‌گهر و حتی تراکتور بسیار خوشحال می‌شوند اگر پرسپولیس در دیدار با هوادار امتیاز بدهد یا حتی ببازد. 
 
رونمایی پریرا
پرسپولیس در این مسابقه یک رونمایی بزرگ دارد، یک رونمایی به نام پریرا. مهاجم جدید و برزیلی سرخ‌ها که مقابل هوادار به میدان خواهد رفت. خیلی خوشبینانه است که در همین ابتدای کار گمان کنیم او بتواند گلزنی کند. برزیلی‌های تاریخ پرسپولیس یکی از یکی بدتر بوده‌اند اما پریرا با رزومه خوبش از همین ابتدا متفاوت به نظر می‌رسد هر چند ممکن است زمان بخواهد تا خودش را نشان بدهد. با اضافه شدن او به پرسپولیس تعداد بازیکنان بالای 190 سانتی‌متر پرسپولیس به عدد چهار می‌رسد. بیرانوند، گولسیانی، شیخ دیاباته و حالا پریرا! یکی دیگر از چهره‌های مورد توجه این دیدار داوود فنایی است، مربی فصل گذشته دروازه‌بانان پرسپولیس که حالا در همان سمت در تیم هوادار حضور دارد. او دروازه‌بان تیمش را برای تقابل بسیار مهم امروز آماده کلین‌شیت می‌کند. اما باز هم این پایان کار نیست. امیرحسین فشنگچی، یار سابق سرخ‌ها این روزها در 36 سالگی عضوی از کادر فنی تیم هوادار است. او سابقه سه فصل بازی کردن در ترکیب سرخ‌ها را دارد. هفته بیستم کاملا تحت تاثیر برف قرار گرفته است، چیزی که باعث شد بازی استقلال – پیکان با 24 ساعت تعویق و امروز برگزار شود. در واقع از چهار مدعی لیگ‌برتر (سپاهان، پرسپولیس، استقلال و گل‌گهر) فقط سپاهان است که فردا بازی خواهد کرد. البته در این میان تراکتور را هم نباید از یاد برد که این روزها قبراق‌تر از هر تیم لیگ‌برتری به نظر می‌رسد. آنها قرار است به جمع مدعیان لیگ‌برتر اضافه شوند؟ 
 
خلاصه آمار و ارقام مربوط به پرسپولیس – هوادار
نتیجه دیدار رفت: 3 بر یک پرسپولیس 
تعداد گل‌های پرسپولیس: 23
تعداد گل‌های هوادار: 13
وضعیت دفاعی پرسپولیس: 8 گل خورده 
وضعیت دفاعی هوادار: 16 گل خورده 

طبق اعلام جدید سازمان لیگ‌برتر، زمان دیدار دو تیم پرسپولیس و هوادار تغییر کرد. این دیدار ابتدا قرار بود روز دوشنبه از ساعت 17 در استادیوم آزادی برگزار شود که با تصمیم جدید ساعت 16 و 30 دقیقه برگزار خواهد شد .تعویق زمان بازی دو تیم استقلال و پیکان در استادیوم دستگردی باعث شد تا تغییراتی در زمان دیدار دو تیم پرسپولیس و هوادار تهران نیز شکل گیرد و این بازی برخلاف زمان قبلی 30 دقیقه زودتر انجام شود.

آرای انضباطی علیه یک استقلالی
کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال دو رای خود را در خصوص مربی استقلال و یک دیدار از جام‌حذفی صادر کرد. بهزاد غلامپور مربی تیم استقلال تهران تخلفاتی مبنی بر بدرفتاری در قبال مقام رسمی مسابقه استقلال و سپاهان انجام داد که منجر به اخراجش شد. وی به پرداخت 600 میلیون ریال جریمه نقدی و اجرای یک جلسه محرومیت تعلیقی در تاریخ 28 دی در صورت قعطیت جریمه تعیینی محکوم شد. این رای قابل تجدید‌نظر است. باشگاه استقلال تهران نیز به دلیل داشتن 6 بازیکن اخطاری باید 240 میلیون ریال جریمه نقدی پرداخت کند. همچنین هادی محمدی، بازیکن تراکتور تخلفاتی مبنی بر بدرفتاری در قبال مقام رسمی مسابقه داشت که منجر به اخراجش شد. وی به مدت 3 جلسه از همراهی تیم خود محروم است و باید یک میلیارد ریال جریمه نقدی پرداخت کند. این رای قابل تجدید‌نظر است.

رضا پورعالی - دبیر گروه ورزش