پرواز را به خاطر بسپار!

پرواز را به خاطر بسپار!

ترس از پرواز یک اپیدمی رایج در میان تمامی مردم جهان است که هیچ مبنای درستی ندارد. در ابتدای اختراع هواپیما ترس استفاده از آن به مراتب بیشتر از اکنون بود. پیشرفت‌های فناوری و ساخت بهترین و پیشرفته‌ترین وسایل و ادوات مرتبط با حمل و نقل هوایی آن را به اندازه کافی ایمن کرده است. هنگام رزرو پرواز، آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که کدام صندلی بیشتر از شما در مواقع اضطراری محافظت می‌کند؟ احتمالا نه.

اکثر مردم برای راحتی‌هایی مانند فضای کافی برای درازکردن پا، دیدن مناظر از پشت پنجره، دسترسی آسان به سرویس بهداشتی و موارد مشابه دیگر صندلی خود را انتخاب می‌کنند؛ البته اگر در زمان مناسب برسند و حق انتخاب برای‌شان باقی مانده باشد. گروه دیگری از مردم که به دلایل مختلف خصوصا مسائل کاری پروازهای مکرر انجام می‌دهند، معمولا ترجیح می‌دهند صندلی خود را تا حد امکان نزدیک به جلو رزرو کنند تا بتوانند سریع‌تر از هواپیما پیاده شوند. جالب است بدانید که تقریبا هیچ کس علاقه ندارد صندلی‌های وسطی در ردیف آخر را انتخاب کند و معمولا وقتی دیر به فرودگاه می‌رسیم آرزو می‌کنیم که کاش آن جای خفه در انتهای هواپیما نصیب‌مان نشود. خوب، حدس بزنید که چی؟ این صندلی‌ها از نظر آماری ایمن‌ترین صندلی‌ها در هواپیما هستند. در اینجا نگاهی می‌اندازیم به پاسخ کارشناسان هوانوردی پیرامون چرایی این مساله و امنیت کلی پرواز:

سفر هوایی امن است
سفر هوایی، امن‌ترین روش حمل و نقل است. سال 2019 کمتر از 70 میلیون پرواز در سراسر جهان انجام شد که فقط 287 مورد مرگ و میر داشتند. بر اساس تجزیه و تحلیل شورای امنیت ملی آمریکا از داده‌های سرشماری، احتمال مرگ در هواپیما در حدود یک در 205552 است، در حالی که احتمال مرگ در یک خودرو ،یک در 102 است. با این وجود ما به تصادفات جاده‌ای مرگبار توجه چندانی نمی‌کنیم؛ اما وقتی در مورد تصادف یک هواپیما در نپال می‌شنویم، وحشت‌زده می‌شویم. علاقه ما به سقوط هواپیما ممکن است در این باشد که بخواهیم بفهمیم چرا چنین سوانحی اتفاق می‌افتد یا احتمال وقوع دوباره آنها چقدر است.

آیا نوع هواپیما فرقی می‌کند؟
مسلما متغیرهای خاصی مانند تاثیر سرعت هوا وجود دارد که می‌تواند بین انواع مختلف هواپیما کمی متفاوت باشد. با این حال فیزیک پرواز در همه هواپیماها کم و بیش یکسان است. به طور کلی هواپیماهای بزرگ‌تر مواد ساختاری بیشتری دارند و بنابراین استحکام بیشتری برای مقاومت در برابر فشار در ارتفاع دارند. این به آن معنی است که آنها ممکن است محافظت اضافی را در مواقع اضطراری ارائه دهند. اما این باز هم به شدت و نوع حادثه احتمالی بستگی دارد. اما همان طور که اشاره شد، سفر هوایی بسیار ایمن است؛ بنابراین نیازی نیست که برای پرواز بعدی خود بزرگ‌ترین هواپیمایی که می‌توانید پیدا کنید را رزرو کنید. صنعت هوایی مدام در حال پیشرفت است؛ سازندگان در حال طراحی هواپیماهای جدید با مواد کامپوزیتی بیشتری هستند که حتی قادر به تحمل استرس هنگام پرواز هستند.

آیا هر حادثه هوایی مرگبار است؟
خیر؛ نوع حادثه و شدت آن، امکان بقا را تعیین می‌کند. در دو حادثه یکسان مانند برخورد به کوه یا فرود روی آب ممکن است تمام سرنشینان کشته یا همگی با صدماتی جزئی زنده بمانند. خلبانان در شرایط اضطراری نقشی کلیدی دارند. خلبان‌ها برای به حداقل‌رساندن خطرات احتمالی در یک رویداد اضطراری به بهترین شکل ممکن آموزش دیده‌اند. هواپیماها نیز طوری طراحی شده‌اند که در مواقع اضطراری بسیار مقاوم باشند. در واقع دلیل اصلی این که خدمه کابین به ما یادآوری می‌کنند که کمربند ایمنی خود را بسته نگه داریم، خطر تصادف نیست، بلکه به دلیل تلاطم فشار است که می‌توان آن را در هر زمانی در ارتفاعات بالا تجربه کرد. این پدیده آب و هوایی است که می‌تواند بیشترین آسیب را به مسافران و هواپیماها وارد کند.

بهترین و کم‌خطرترین صندلی‌های هواپیما
توجه داشته باشید که تصادفات به دلیل ماهیت خود همیشه با استانداردها مطابقت ندارند. با این وجود TIME در پژوهشی که به بررسی داده‌های 35 سال سوانح هوایی پرداخت، نشان داد که صندلی‌های عقب و وسط هواپیما کمترین میزان مرگ و میر را دارند: 28 درصد در مقایسه با 44 درصد برای سایر صندلی‌ها. این آمار از نظر منطقی نیز درست است. نشستن در کنار ردیف خروجی همیشه سریع‌ترین خروجی را در مواقع اضطراری برای شما فراهم می‌کند، مشروط بر این که در آن طرف آتش وجود نداشته باشد. اما بال‌های هواپیما سوخت ذخیره می‌کنند، بنابراین آنها را به عنوان گزینه امن‌ترین صندلی‌ها رد می‌کند. در عین حال نزدیک‌تر بودن به جلو به این معنی است که قبل از کسانی که در عقب هستند تحت تاثیر قرار می‌گیرید. در مورد این که چرا صندلی‌های وسط ایمن‌تر از صندلی‌های پنجره یا راهرو هستند، یعنی همان‌طور که ممکن است انتظار داشته باشید، به دلیل وجود بافری که افراد در هر دو طرف دارند.