تکرار ناکامی آمریکایی

کودتاچیان ونزوئلایی با حمایت آمریکا باز هم نتوانستند کاری از پیش ببرند

تکرار ناکامی آمریکایی

آشوبگری‌های آمریكا در آمریكای لاتین پایان ندارد . آخرین نمونه آن اقدامات اخیر دولت دونالد ترامپ در ونزوئلاست كه با شروع تحریم‌های كمرشكن موجی از مخالفت‌ها را علیه دولت قانونی این كشور به راه انداخته و با علم كردن فردی به نام خوآن گوایدو تلاش می‌كند نظام حاكم بر این كشور را تغییر دهد. گوایدو از دو روز پیش تظاهراتی میلیونی را كلید زد و همزمان آمریكایی‌ها نیز همه تلاش خود را صرف كردند تا با شایعه پراكنی و جو سازی رسانه‌ای شاید بتوانند دولت مستقر در كاراكاس را سرنگون سازند، اما این سناریو ناكام ماند و مانند گذشته یك رسوایی دیگر را به كارنامه آمریكایی‌ها افزود.

به گزارش اسپوتنیك، اخبار پخش شده در ارتباط با درگیری‌های كاراكاس در روز سه‌شنبه هر لحظه فضای رسانه‌های غربی را پر می‌كرد. در لابه‌لای این خبرها بود كه ناگهان مایك پمپئو، وزیر خارجه آمریكا در مصاحبه با شبكه سی.ان.ان اعلام كرد نیكلاس  مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا آماده شده تا از این كشور فرار كند اما روسیه وی را به ماندن در ونزوئلا متقاعد كرده است. پمپئو تاكید كرد مادورو قصد فرار به هاوانا، پایتخت كوبا را داشته است. این خبر می‌‌توانست به معنای پایان ماجرا باشد و نشان دهد كه مخالفان در كاراكاس تا آنجا قدرت را در دست گرفته‌اند كه رئیس‌جمهور قانونی این كشور ترجیح داده ونزوئلا را ترك كرده و به كوبا پناهنده شود. اما چند دقیقه بعد از اعلام این خبر خورخه آریزا، وزیر خارجه ونزوئلا در صفحه توییتر خود نوشت: نیكلاس مادورو كشور را ترك نکرده و هركس می‌خواهد او را ببیند به كاخ ریاست جمهوری در كاراكاس بیاید. وی در ادامه نوشت: «دونالد ترامپ از ونزوئلا دست‌بردار! »
تحرك گسترده
خوآن گوایدو، رهبر اپوزیسیون و رئیس‌جمهور خودخوانده ونزوئلا روز سه‌شنبه از طرفدارانش در كاراكاس خواست در مقابل پایگاه نظامی لا كارلوتا تجمع كنند. پیشتر گوایدو گفته بود كه بخشی از ارتش ونزوئلا به او اعلام وفاداری كرده و به این ترتیب به انقلاب مردم پیوسته است. اما خورخه آرئاسا وزیر خارجه ونزوئلا تاكید كرد ارتش این كشور برای كودتا علیه دولت نیكلاس  مادورو اقدامی نكرده و در اصل این تلاشی است از سوی كودتا چیان كه در اصل توسط جان بولتون در واشنگتن برنامه‌ریزی شده است. آرئاسا همچنین در مصاحبه‌ای با آسوشیتدپرس تاكید كرد كه «افراط‌گرایان جناح راست» موفق نخواهند شد نیروهای مسلح را در هم بشكنند. وی اظهار كرد: ما از سال 2002 تاكنون شاهد تكرار این رویه بوده‌ایم. آنها خواهان خشونت و كودتا هستند و افرادی را به خیابان‌ها می‌فرستند كه این اقدام به تقابل و درگیری و مرگ افراد منجر می‌شود. آنها از این خونریزی داستان می‌بافند.
مادورو در تلویزیون
برخلاف شایعاتی كه رسانه‌های آمریكایی درباره فرار نیكلاس  مادورو پخش می‌كردند، او با حاضر شدن برصفحات تلویزیون اعلام كرد تا آخر در ونزوئلا خواهد ماند . رئیس جمهور ونزوئلا همچنین اعلام كرد در جریان ناآرامی این كشور پنج نیروی نظامی زخمی شده‌اند كه حال دو نفر آنها وخیم است.
مادورو همچنین از انتصاب بازپرس‌ها و دادستان‌هایی برای بررسی كودتا خبر داد و گفت به تلاش خود برای پیروزی در مقابل مخالفان ادامه می‌دهد. ولادیمیر پادرینو لوپز، وزیر دفاع ونزوئلا نیز در حالی كه جمعی از فرماندهان ارتش وی را همراهی می‌كردند بر صفحه تلویزیون ظاهر شد و اقدام گوایدو را «حركتی كودتایی» و «عملی تروریستی» خواند كه محكوم به شكست است. در همین حال، هواداران مادورو در حوالی كاخ ریاست جمهوری تجمع كردند. برخی گزارش‌های رسیده از ونزوئلا نشان می‌داد كه روز سه شنبه در مناطق متعددی از كاراكاس میان سربازان و معترضان درگیری‌های شدیدی صورت گرفته اما این درگیری‌ها به مرور فروكش كرده است. هنوز آمار دقیقی از تعداد كشته یا زخمی‌های روز سه‌شنبه منتشر نشده است .
جالب توجه این‌كه دونالد ترامپ روز سه‌شنبه به صورت پیوسته تحولات ونزوئلا را پیگیری می‌كرد و هر لحظه آماده بود تا پیروزی گوایدو را اعلام و از او پشتیبانی كند . اما زمانی كه سناریوی كودتا در ونزوئلا به شكست انجامید، آمریكا بخش دوم ماموریت خود را آغاز كرد و كوبا را هدف قرار داد. از همین رو، ترامپ در توییتی به تهدید كوبا پرداخت و هشدار داد ممكن است این كشور را به دلیل حمایت از ونزوئلا تحریم كند. دیروز هم مایك پمپئو وزیر خارجه آمریكا در اظهاراتی اعلام كرد ارتش كوبا به دستور روسیه به ونزوئلا رفته است تا از مادورو در برابر انقلاب مردم این كشور حمایت كند. این سخنان به معنای بهانه‌تراشی برای حضور نظامی آمریكا در ونزوئلا تعبیر شد. اتفاقی كه می‌تواند یك‌بار دیگر به رودررویی آمریكا و روسیه در خاك یكی از كشورهای آمریكای لاتین
منجر شود .
هشدار روسیه
وزارت خارجه روسیه طی بیانیه‌ای خواستار توقف خشونت در ونزوئلا شد و تاكید كرد مشكلات در این كشور باید از طریق مذاكره حل شود. روسیه همچنین یك بار دیگر نسبت به عواقب دخالت آمریكا در تحولات ونزوئلا هشدار داد. از سوی دیگر مولود چاوش اوغلو، وزیر خارجه تركیه نیز گفت: ما با تلاش‌ها برای تغییر دولت‌های مشروع به شیوه‌های غیر دموكراتیك مخالف هستیم. وزارت خارجه سوریه نیز ضمن محكوم كردن تلاش آمریكا برای كودتا در ونزوئلا تأكید كرد شكست این كودتا شكست سنگینی برای سیاست‌های واشنگتن است. وزارت خارجه سوریه تصریح كرد: «شكست تلاش برای كودتا به منزله سیلی محكمی بر دولت آمریكا و شكست سنگین سیاست‌های آن بود.» به گفته كارشناسان، ناكامی روز گذشته تیم بولتون ـ آبرامز در به ثمر رساندن كودتا در ونزوئلا پیام‌های آشكاری را به همراه داشت. این ناكامی نه‌تنها شكستی سنگین برای دولت ترامپ محسوب می‌شود بلكه نشان می‌دهد طرح سنتی كاخ سفید (یعنی به راه انداختن كودتا) در كشورها برای براندازی دولت‌های مشروع دیگر كارساز نخواهد بود. با شكست مخالفان اكنون كاخ سفید چاره‌ای جز عقب‌نشینی و دل بستن به ادامه تحریم‌ها ندارد .