چرا باید در انتخابات شرکت کرد؟

چرا باید در انتخابات شرکت کرد؟

هم اینک در آستانه انتخابات 11اسفند1402 قرار گرفته‌ایم تا ملت ایران بار دیگر از حق تعیین سرنوشت خود برای تقویت اقتدار ملی و ایفای نقش خود در حکمرانی جمهوری اسلامی استفاده کند. سؤال ابتدایی آن است که چرا باید در این انتخابات شرکت کرد؟طبیعی است؛ پاسخ این پرسش در «حق» انتخاب هر ایرانی نهفته است.

حضور در انتخابات حق است وعدم حضور در انتخابات، یعنی گذشتن از یک حق؛ حقی که انقلاب اسلامی در 45 سال پیش به ملت ایران عطا کرد تا در پرتو خودباوری ملی، ریشه‌کن کردن استبداد چند هزارساله و قطع دخالت دول بیگانه در امور داخلی کشور، ملت ایران خود تعیین‌کننده سرنوشت خویش باشد. طی این فرآیند و پس از ده‌ها بار انتخاب ارکان حکمرانی ملی از انتخاب غیر‌مستقیم رهبری تا سایر ارکان نظام، مردم ایران مزیت‌های این حق انتخاب آزاد را نیز به نحو ملموسی آزموده است و از این رهگذر هر ایرانی با مشارکت حداکثری برای تقویت اقتدار ملی، تحول‌خواهی و تلاش برای بهبود وضعیت موجود از حق انتخاب خود بهره می‌برد.لیکن الزام به مشارکت از زاویه دیگری نیز قابل بحث است، چرا که بدخواهان آزادی و استقلال ایران عزیز و جریان‌های برانداز و ضد امنیت ملی، به کمین مشارکت پایین نشسته تا فشار‌های خود را در قالب جنگ ترکیبی افزون‌تر کنند. لذا مشارکت حداکثری در 11اسفند1402، به عنوان پشتوانه اقتدار ملی، مبتنی بر مجموعه بایدهایی همچون افزایش قدرت چانه‌زنی در مواجهات بین‌المللی، تقویت و مانایی بین‌المللی ایران قوی، تقویت عدالت و تحول‌خواهی برای اصلاح امور، پر‌کردن خلاء‌ها توسط نخبگان از طریق مکانیسم انتخابات، تقویت همپایگی و تعادل جمهوریت و اسلامیت در نظام اسلامی، یک ضرورت مهم و اساسی است. از این زاویه، انتخابات به مثابه جهادی همگانی و همه‌جانبه است تا با پرشور کردن آن، نظام اسلامی از نفسی تازه برای تعقیب اهداف و آرمان‌های کلان ملی و اسلامی در آیینه گام دوم انقلاب مبتنی بر چشم‌اندازی تمدنی برخوردار شود. قابل دریافت است که شرکت نکردن در انتخابات یا کاهش مشارکت، هرنوع پیشتازی کشور را تضعیف و تقلیل می‌دهد. همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند: «برگزاری انتخاباتی پرشکوه و با حضور پرشور مردم، موجب وحدت ملی می‌شود؛ وحدت ملی و حضور پرقدرت مردم در صحنه، قدرت ملی می‌آورد و قدرت ملی موجب امنیت می‌شود که امنیت نیز زمینه‌ساز پیشرفت علمی، شکوفایی اقتصادی و حل مشکلات گوناگون اقتصادی، سیاسی و فرهنگی خواهد بود.»
در این فرآیند، نقش رسانه‌ملی یکی از اساسی‌ترین مشوق‌های مشارکت سیاسی است.سپهررسانه‌ای انقلاب اسلامی ضمن خنثی‌سازی زاویه دید دشمن در هجمه جنگ رسانه‌ای - شناختی آنان و دلسرد‌کنندگان داخلی، مهم‌ترین ابزار مشوق و آگاهی‌بخش برای تقویت مشارکت مردم در انتخابات، تحول‌خواهی و پیش‌راندن کشور به سمت عبور از چالش‌ها و رسیدن به جایگاه مطلوب است؛ چرا که حضور مردم در عرصه، حلال مشکلات موجود و مقوم اقتدار ملی کشور در همه عرصه‌هاست و انتخابات، مهم‌ترین عرصه ظهور عملی این ظرفیت مهم است. از این نقطه عزیمت، رسانه‌ملی با توجه به رسالت حرفه‌ای، ملی و اسلامی خود، خط مقدم در تشویق عمومی برای شکل‌گیری انتخابات باشکوه در اسفند1402 است؛ فرآیندی که در همه بخش‌های مختلف سازمان به عینه مشهود است ودررادیوی جمهوری اسلامی نیز،«رادیو انتخاب‌»و«ایرانصدا» درکنار دیگر شبکه‌های رادیویی برای برگزاری انتخابات با شکوه، مروج حضور پرشور مردم در انتخابات و تقویت رقابت عمومی و همه‌جانبه نخبگان سیاسی در آن است.

علی بخشی‌زاده / معاون صدای رسانه‌ملی