به عشـق آن دیگــری

مدیر هنری و مدیر تولید خانه طراحان انقلاب اسلامی از كارزار «دیگری را به خود مقدم دار» به جام‌جم می‌گویند طرحی كه طراحان دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج) به راه انداخته‌اند

به عشـق آن دیگــری

اولین‌بار نیست كه دیوار بزرگ میدان ولیعصر(عج)، عرصه هنرنمایی این گروه از جوانان شده است؛ آنها تا امروز كمپین‌های متفاوتی با همین دیوار به راه انداخته‌اند مثل كمپین «این صحنه را تكرار كنید» كه براساس عكس معروف علیرضا بیرانوند بعد از گرفتن پنالتی كریستیانو رونالدو شكل گرفت یا كمپین «زادب مهر برآید» كه تصویر یك خانواده را در كنار پدر بزرگ و مادربزرگ نمایش می‌داد. گاهی هم كارشان سر و صداهایی به پا كرده مثل همان كمپین «نسل روشن» كه جمعی از جوانان موفق و پرتلاش در عرصه‌های مختلف علمی و فرهنگی را به تصویر كشیده بود یا كمپین «بر دامان بهشت» كه برای گرامیداشت مقام مادر طراحی و رونمایی شده بود. حالا به بهانه ماه مبارك رمضان، این طراحان جوان، كمپین تازه‌ای به راه انداخته‌اند كه با یك دیوارنگاره در میدان ولیعصر(عج) و سه تصویر دیگر روی بیلبوردها و سایر رسانه‌های شهری كارش را آغاز كرده است. این بار كمیته امداد امام خمینی(ره) نیز با این كمپین همراه شده و با طراحی یك ویدئو در كنار جوانان خانه طراحان انقلاب اسلامی قرار گرفته است. چند و چون این كمپین‌ها را ضمن گفت‌وگو با مدیر تولید و همچنین مدیر هنری خانه طراحان انقلاب اسلامی بخوانید:

این كمپین‌ها چطور طراحی می‌شود؟
تقریبا یك ماه یا یك ماه و نیم مانده به هر مناسبتی، هنرمندان خانه طراحان انقلاب اسلامی دور هم جمع می‌شوند، جلسات ایده پردازی شكل می‌گیرد و ایده اصلی كمپین طراحی می‌شود. بعد از آن نوبت به ایده‌پردازی درباره شكل بصری و روایت گرافیكی می‌رسد و اینجاست كه فاز اجرایی آغاز ‌شده و اعضای خانه، آستین‌ها را بالا می‌زنند. پوریا اسراری، مدیر تولید خانه طراحان توضیح می‌دهد كه در این مرحله براساس ایده‌ای كه شكل گرفته، ممكن است نیاز به عكاسی باشد یا دعوت از چند هنرور و كارهای مقدماتی متعدد از همین جمله.
دیوارنگاره‌ای كه چند روز پیش در میدان ولیعصر(عج)، رونمایی شده حاصل تلاشی است كه بلافاصله بعد از اتمام تعطیلات نوروز آغاز شده است.
این‌بار شعار كمپین این است: «دیگری را به خود مقدم دار» كه از این بیت شعر گرفته شده: چون علی(ع) باش و وقت افطار/ دیگری را به خود مقدم دار. با همین كلید واژه می‌توانید ویدئویی را كه كمیته امداد امام خمینی(ره) برای همراهی با این كمپین تولید كرده جست‌وجو و تماشا كنید.


این كمپین‌ها مخصوص تهران نیست
كاری كه خانه طراحان انقلاب اسلامی طراحی كرده، فقط ریشه در دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) تهران دارد وگرنه در تمام پایتخت و نیز در سایر شهرهای كشور هم تداوم پیدا می‌كند. پوریا اسراری می‌گوید: این آثار گرافیكی را در تمام ایران اكران می‌كنیم. به عنوان نمونه كمپین «دیگری را به خود مقدم دار» در 13 استان راه افتاده و آثارمان روی بیلبوردهای شهرهای مختلف كشور نصب شده است.
دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج)، تصویر اصلی كمپین محسوب می‌شود و بر اساس آن سه تصویر دیگر طراحی شده كه گویا بجز وجه معنایی مرتبط با هم، در ادامه و تكمیل‌كننده هم هستند. این تصاویر را می‌توانید این روزها در قاب‌های عمودی و افقی در نقاط مختلف شهر ببینید؛ روی بیلبوردهای شهری یا تبلیغات محیطی مترو و هر جای دیگری كه امكان نصب و ارائه این تصاویر باشد.


در این تصاویر چه می‌بینیم؟
برای طراحی و اجرای كمپین «دیگری را به خود مقدم دار» این افراد همكاری كرده‌اند: پویا سرابی مدیر هنری، ایده‌پرداز و طراح شعار، محمد تقی‌پور و محمد شكیبا به عنوان طراحان گرافیك، محمود آراسته‌نسب مسؤول آتلیه گرافیك، حسام پاشایی طراح كانسپت، مجتبی حسن‌زاده تركیب نوشتار و صابر فرخی كه به‌عنوان مدیر تولید با این پروژه همراه بوده است.
آنها یك تصویر اصلی و سه تصویر تكمیلی طراحی كرده‌اند كه به گفته پویا سرابی در امتداد هم هستند. این طراح و ایده‌پرداز، توضیح می‌دهد: ماه مبارك رمضان، بیشتر از هر كس دیگری یادآور امام علی(ع) است و ایده اصلی تمام تصاویر از سیره ایشان شكل گرفته است. دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج) كه تصویر اصلی است، از زاویه نگاه حضرت طراحی شده و دست‌های ایشان را نشان می‌دهد كه در حال اطعام است. نیازمندان را در این تصویر حذف كرده‌ و به جایش از یك نماد بصری لطیف تاثیرگذار یعنی پرنده استفاده كرده‌ایم.
به گفته این طراح گرافیك، حضور پرنده به جای نیازمند در تصویر اصلی و سه تصویر دیگر، هم به تلطیف بصری آن كمك كرده و هم ریشه در فرهنگ ما دارد كه بخصوص در مكان‌های زیارتی شاهدش هستیم كه مردم به پرندگان غذا می‌دهند و آنها را اطعام می‌كنند. سه‌تصویر دیگر كه آدم‌های معمولی در دنیای امروز ما را به تصویر كشیده‌اند، بر اساس توضیحات پویا سرابی در واقع ادامه سیره امیرالمومنین(ع) هستند و دارند سنت زیبای اطعام را بعد از 1400 سال همچنان تداوم می‌بخشند. به اعتقاد این طراح گرافیك، همنشینی این چهار تصویر در كنار هم، ضمن این‌كه گویای تداوم یك سنت ارزشمند است، الگوی بزرگ مسلمانی را به یادها می‌آورد و به كمپین «دیگری را به خود مقدم دار» معنا و قدرت متفاوتی می‌بخشد.


این تصویر چطور طراحی شده؟
مهم‌ترین چیزی كه در دیوارنگاره این روزهای میدان ولی‌عصر(عج) و سه تصویر دیگری كه در قالب كمپین «دیگری را به خود مقدم دار» شاهد هستیم، اشتراك معنایی و تفاوت بصری است. به این معنا كه هر چهار تصویر درباره اطعام است اما در تصویر اصلی، نمونه و الگوی مهربانی و كمك به نیازمندان تصویر شده و در سه تصویر دیگر پیروان ایشان. در تصویر اصلی با طیف رنگی گسترده‌ای روبه‌رو نیستم و رنگ غالب قهوه‌ای و خاكستری است. نور صحنه ملایم است و كم فروغ اما در عوض در سه تصویر دیگر هر قدر دلتان بخواهد رنگ و نور به كار گرفته شده است. پویا سرابی توضیح می‌دهد: این تفاوت در طیف رنگ‌ها به دو دلیل صورت گرفته است؛ دلیل اول تفاوت زمانی بین تصویر اصلی و سه تصویر دیگر است. چون یكی مربوط به صدر اسلام است و دیگری دنیای امروز. دلیل دوم به تفاوت مولای مسلمانان و آدم‌های عادی امروز ارتباط دارد. در واقع خواسته‌ایم نشان بدهیم ما متوجه تغییر سبك زندگی امروز هستیم و همان‌طور كه خود حضرت فرموده‌اند ما نمی‌توانیم كاملا مانند ایشان زندگی كنیم؛ سبك زندگی ایشان نیازمند از خودگذشتگی در حد و اندازه‌ای است كه شاید در بسیاری از ما نباشد. با این حال تلاش می‌كنیم شبیه ایشان باشیم و این همراهی و تبعیت را در این چهار تصویر مد نظر داشته‌ایم.
برای اجرای ایده‌های معنایی این تصاویر از تكنیك فتومونتاژ استفاده شده و بر اساس توضیحات پویا سرابی، دست‌ها عكاسی شده ولی برای بقیه اجزای تصاویر از توسعه بافت‌ها و رنگ‌های مختلف بهره گرفته‌اند. همچنین آنها برای پیش طراحی دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) یك‌بار دیگر و این‌بار با نگاهی متفاوت به تماشای سریال امام علی(ع) به كارگردانی داوود میرباقری نشسته‌اند و بخش‌های مرتبط با خانه حضرت را دقیق‌تر از همیشه نگاه كرده‌اند. تلاش این گروه به ثمره رسیده و حالا مدیر هنری خانه طراحان انقلاب اسلامی از تاثیرگذاری این طرح‌ها خبر می‌دهد و این‌كه براساس اطلاع‌رسانی كمیته امداد امام خمینی(ره)، كمپین «دیگری را برخود مقدم دار» تا امروز بسیار موثر بوده و خیلی‌ها را به یاری رساندن به نیازمند تشویق كرده است.