انتقـــام کودکـــانه

عربستان سعودی به تلافی حملات پهپادهای انصار‌ا... شهروندان یمنی را هدف قرار داد

انتقـــام کودکـــانه

در تلاشی عاجزانه به منظور انتقامجویی از حملات پهپادی نیروهای مقاومت یمن كه شاه لوله‌های انتقال نفت به دریای سرخ را هدف قرار داده بودند، متجاوزان سعودی ـ اماراتی روزهای پنجشنبه و جمعه مناطق غیرنظامی و مسكونی را در شهرهای یمن هدف قرار دادند. در این حملات درمجموع 77 نفر كشته یا زخمی شدند كه تعدادی از قربانیان را كودكان تشكیل می‌دهند. این جنایت یك بار دیگر نشان داد حاكمان عربستان جز كودك‌كشی هنر دیگری نداشته و جنگ در نظر آنها جز حمله به ملتی مظلوم و بی‌پناه معنایی ندارد.

به گزارش شبكه خبری المسیره، جنگنده‌های ائتلاف سعودی روز گذشته منطقه مستبا در استان حجه یمن را بمباران كردند. همچنین نیروهای متجاوز سعودی با موشك مناطق جنوبی الحدیده را نیز هدف قرار دادند. این حملات یك روز پس از آن صورت می‌گرفت كه هواپیماهای متجاوز سعودی روز پنجشنبه منطقه مسكونی الرقاص در مركز صنعاء پایتخت یمن را هدف قرار دادند. از آنجا كه این مناطق عمدتا مسكونی است در جریان آن حدود 77 نفر كشته یا زخمی شدند. به گزارش وزارت بهداشت یمن، ۲۷ نفر از مجروحان كودك، ۱۷ نفر زن و ۲۷ نفر مرد هستند. حملات وحشیانه ائتلاف سعودی به صنعاء دو روز پس از آن صورت می‌گرفت كه ارتش یمن با پهپاد دو ایستگاه پمپاژ نفت وابسته به شركت آرامكو سعودی را هدف قرار داد. حملات ائتلاف سعودی به یمن به بهانه بازگرداندن قدرت به عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی و فراری یمن وارد پنجمین سال خود شده است.
 نشانه عجز
محمد عبدالسلام، سخنگوی جنبش انصارا... یمن ضمن محكوم كردن جنایت تازه ائتلاف سعودی ـ اماراتی در صنعاء گفت كه این جنایت «نشان‌دهنده عجز و ناتوانی ائتلاف متجاوز است». وی افزود: «این جنایت نشان‌دهنده شكست نظامی و سیاسی دشمنان ملت یمن و عجز و ناتوانی آنها در برابر عملیات ارتش یمن و كمیته‌های مردمی وابسته به انصارا... است».
عبدالسلام تاكید كرد: «هدف قرار گرفتن یمنی‌ها در ماه مبارك رمضان و بعد از عملیات ارتش یمن و انصارا... علیه یكی از تاسیسات لجستیكی دشمن ثابت می‌كند كه دشمن از لحاظ نظامی، سیاسی، اخلاقی و رسانه‌ای شكست خورده است. عملیات صورت گرفته در نهم ماه رمضان (هدف قرار گرفتن پمپاژ نفتی عربستان سعودی) راهبردی بود، زیرا ترامپ دیگر نمی‌تواند كشورهای عربی خلیج (فارس) را
بدوشد».
سخنگوی جنبش انصارا... در ادامه اظهار كرد: «سلاح‌هایی كه یمنی‌ها با آن كشته می‌شوند، آمریكایی و فرانسوی هستند. آیا باید منتظر این كشورها باشیم كه در كنار مستضعفان یمنی بایستند.»
 آخرین آمارهای سازمان ملل
20 روز پیش یك مقام بلند پایه سازمان ملل متحد با ارائه آخرین آمارهای مربوط به جنگ یمن گفت: بر‌اساس گزارش برنامه عمران ملل متحد، شمار جانباختگان این جنگ تا كنون به حدود 250 هزار نفر رسیده است. استفان دوجاریك، سخنگوی «آنتونیو گوترش» بدون ذكر تعداد زخمی‌های جنگ یمن، افزود: جانباختگان یمن، علاوه بر افرادی كه در نتیجه خشونت‌ها كشته شده‌اند، كسانی را شامل می‌شود كه در نتیجه كمبود مراقبت‌های بهداشتی و كمبود آب جان خود را از دست داده‌اند. دوجاریك افزود: این گزارش بین‌المللی نشان می‌دهد یمن از آغاز جنگ در سال 2015 میلادی، به میزان 20 سال به لحاظ توسعه انسانی عقبگرد كرده است.
گزارش نماینده سازمان ملل كه بر پایه مطالعه یك تیم از محققان دانشگاه دنور آمریكا تهیه شده بود، نشان می‌داد پیامدهای جنگ در یمن تا كجا می‌تواند آسیب رسان باشد. در این پژوهش، سه سناریوی احتمالی برای پایان جنگ در یمن در سال‌های 2019، 2022 و 2030 میلادی در نظر گرفته شده بود كه می‌گفت: در صورت پایان یافتن جنگ در سال 2019، خسارت‌های اقتصادی یمن به حدود
 88 میلیارد و 800 میلیون دلار خواهد رسید و در صورتی كه این خشونت‌ها در سال 2022 پایان پذیرد، یمن 26 سال به لحاظ توسعه انسانی به عقب بر می‌گردد.
همچنین در صورتی كه جنگ یمن تا 2030 تمام نشود، 71 درصد یمنی‌ها زیر خط فقر مطلق زندگی خواهند كرد؛ 84 درصد آنان از سوء‌تغذیه رنج می‌برند و خسارت‌های اقتصادی این كشور، حدود 658 میلیارد دلار برآورد می‌شود.
 كارشكنی سعودی‌ها در الحدیده
روز گذشته اعلام شد نشست طرف‌های یمنی در اردن درباره اجرای بندهای اقتصادی توافقنامه حدیده بی‌نتیجه به پایان رسیده است. به گزارش اسپوتنیك، دفتر مارتین گریفیث، فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن با صدور بیانیه‌ای اعلام كرد نشست طرف‌های یمنی در امان پایتخت اردن با حضور نمایندگانی از بانك جهانی و صندوق بین‌المللی پول به پایان رسید. نشست امان به منظور دستیابی به توافقی برای اجرای بندهای اقتصادی مذكور در توافق‌نامه حدیده برگزار شده بود.
دفتر رسانه‌ای گریفیث تأكید كرد به منظور تكمیل گفت‌وگوها همچنان با طرف‌های یمنی در ارتباط خواهد بود. هرچند در بیانیه دفتر رسانه‌ای گریفیث هیچ‌گونه اشاره‌ای به خروجی‌ها و نتایج این نشست نشده بود، اما برخی منابع مطلع نشست مذكور گفتند به دنبال كارشكنی عربستان سعودی و دولت مستعفی یمن مذاكرات بی‌نتیجه پایان یافته است.
یك هفته پیش نیروهای انصار‌ا... یمن اعلام كردند از بنادر الصلیف و راس عیسی در الحدیده عقب‌نشینی خواهند كرد.
 همان زمان برخی رسانه‌های غربی این عقب‌نشینی را نشانه ضعف و شكست گروه‌های مقاومت یمن و حتی نشانه كوتاه آمدن ایران در برابر تهدیدات توخالی آمریكا توصیف كردند.
اما «محمد البخیتی» عضو شورای سیاسی انصار‌ا... در گفت‌وگو با شبكه الجزیره قطر تصریح كرد: عقب نشینی از این بنادر طبق توافق صلح استكهلم و از پیش برنامه‌ریزی شده بوده است.
وی افزود: توافقنامه استكهلم تعهداتی برای طرفین ایجاد كرد، تعهداتی كه ما باید ملزم به انجام آن باشیم و تعهداتی كه نیروهای مزدور به سركردگی عربستان و امارات (عبدربه منصورهادی) نیز باید به آن عمل كنند، ولی متاسفانه این مزدوران به توافق استكهلم پایبند نیستند و كارشكنی می‌كنند.
 البخیتی افزود: دو ماه پیش به سازمان ملل متحد اعلام كردیم كه آماده‌ایم كه به صورت یكجانبه از این مناطق عقب‌نشینی كنیم، اما آنها ترجیح دادند كه این عقب‌نشینی همزمان با خروج نیروهای طرف مقابل
انجام شود.
شکست  توافق
دولت مستعفی یمن و جنبش انصارا... در مذاكرات صلحی كه 13 دسامبر سال گذشته
 ( 22 آذر 97) در استكهلم پایتخت سوئد انجام شد به توافق‌هایی در‌باره استان‌های ساحلی الحدیده و تعز و تبادل اسرا دست یافتند، اما این توافق‌ها با توجه به اختلاف‌های دو طرف بر سر جزئیات آن  اجرا نشده است.
جنبش انصارا... كه سازمان ملل متحد بارها پایبندی‌اش به توافق استكهلم را تایید كرده است، عامل اصلی انجام نشدن توافق را كارشكنی طرف مقابل و ائتلاف متجاوز سعودی و امارات می‌داند.