عبور از تونل وحشت

بررسی وضعیت قرعه ایران در مرحله نهایی لیگ ملت‌های والیبال

عبور از تونل وحشت

مسیر تاریخ‌سازی تیم ملی والیبال از تونل وحشت می‌گذرد؛ همگروهی با برزیل و لهستان یعنی شاگردان كولاكوویچ در گروه مرگ قرار دارند. اگرچه دیگر گروه مرحله نهایی لیگ ملت‌های 2019 هم با حضور آمریكای میزبان، فرانسه و روسیه، خود یك پا گروه مرگ است.
طبق دستور العملی كه FIVB قبل از شروع مسابقات اعلام كرده بود، با توجه به حضور آمریكا در جمع شش تیم برتر، این تیم در گروه یك به همراه تیم‌های سوم و چهارم قرار می‌گیرد. یعنی آمریكایی‌ها به‌عنوان سرگروه با تیم‌های روسیه و فرانسه در یك گروه سه تیمی قرار گرفتند. از سوی دیگر برزیل و ایران به‌عنوان تیم‌های اول و دوم با لهستان كه در رده پنجم قرار گرفت، همگروه شدند. این در حالی است كه اگر ایران در روز آخر موفق به شكست آمریكا می‌شد، سرنوشت دو گروه كاملا تغییر می‌كرد و ایران با آمریكا و روسیه در یك گروه قرار می‌گرفت. البته‌شاید شما هم موافق باشید كه تفاوت چندانی وجود ندارد بین این‌كه تیم ملی بخواهد با برزیل و لهستان بازی كند یا قرار باشد به مصاف آمریكا و روسیه برود.
شاگردان كولاكوویچ، برای صعود به نیمه نهایی لیگ ملت‌های اروپا، نیاز به بردن یكی از دو بازی بعدی خود دارند و شاید پیروزی مقابل لهستان تا حدی قابل دسترس تر از بردن برزیل باشد. ایران در مرحله گروهی در یك بازی برتر، 3 بر 2 مغلوب برزیل شد، اما در مقابل لهستان با همین نتیجه به پیروزی رسید و حالا تكرار همین نتایج هم می‌تواند، ایران را به مرحله نیمه نهایی لیگ ملت‌ها ببرد.
مسابقات مرحله نهایی 19 تا 23 تیرماه به میزبانی شیكاگو برگزار خواهد شد كه برنامه كامل آن در
زیر آمده است:
گروه A:
آمریكا - فرانسه (پنجشنبه 20 تیر - 2 بامداد)
روسیه - فرانسه (جمعه 21 تیر - 2 و 30 دقیقه بامداد)
آمریكا - فرانسه (شنبه 22 تیر - 2 و 30 دقیقه بامداد)
گروه B:
برزیل - لهستان (پنجشنبه 20 تیر - 5 بامداد)
ایران - لهستان (جمعه 21 تیر - 5 و 30 دقیقه بامداد)
ایران - برزیل (شنبه 22 تیر - 5 و 30 دقیقه بامداد)
دو تیم برتر هر گروه به مرحله نیمه‌نهایی صعود و برای كسب عنوان قهرمانی و جایزه یك میلیون دلاری لیگ ملت‌ها مبارزه خواهند كرد.
 معروف و غفور، در جمع بهترین‌ها
در پایان مرحله مقدماتی لیگ ملت‌های والیبال سعید معروف و امیر غفور، بهترین جایگاه را در این رده‌بندی از آن خود كردند. معروف كه از ابتدای مسابقات در رده نخست بهترین پاسورها قرار گرفته بود، با این‌كه در هفته پایانی رقابت‌ها حضوری نصفه و نیمه در میدان داشت، همچنان این رده را حفظ كرد. كاپیتان ایران به‌طور میانگین در هر دست 42/8 پاس منجر به امتیاز داده است.
غفور هم با این‌كه در دو بازی پایانی ایران مقابل بلغارستان و آمریكا اصلاً وارد زمین نشد با 73/57 درصد موفقیت بهترین زننده اسپك مسابقات شد ولی رده نخست امتیازآورترین بازیكنان را از دست داد. غفور با ۲۰۸ امتیاز در رده دوم این بخش قرار گرفت. نیشیدا یوجی از ژاپن با ۲۲۰ امتیاز، امتیازآورترین بازیكن مرحله مقدماتی لیگ ملت‌ها شد.
سیدمحمد موسوی هم با غیبت در دو بازی پایانی ایران، رتبه اول بهترین مدافعین روی تور را به گراهام ویگراس از كانادا واگذار كرد. موسوی در هر دست به‌طور میانگین 49/0 امتیاز با دفاع روی تور گرفت و دوم شد. ویگراس هم با میانگین 50/0 در رده اول ایستاد.
در بخش بهترین دریافت‌كننده‌ها، محمدرضا حضرت‌پور با 95/21 و میلاد عبادی‌پور با 31/20درصد موفقیت، به ترتیب پنجمین و ششمین بازیكن برتر این بخش هستند. بخش بهترین زنندگان سرویس، تنها قسمتی است كه ایران هیچ نماینده‌ای در میان ۱۰ نفر برتر ندارد. فیاضی بهترین آمار را در میان بازیكنان ایران در این بخش داشت و با 25/0 امتیاز در هر دست، رتبه یازدهم را از آن خود كرد.‌