مردی که عاشق صهیونیست‌هاست!

مروری بر مواضع بایدن در قبال رژیم صهیونیستی طی سال‌های گذشته

مردی که عاشق صهیونیست‌هاست!

از زمان اشغال فلسطین و تأسیس رژیم نامشروع و اشغالگر صهیونیستی دو حزب دموکرات و جمهوریخواه در آمریکا، صیانت از صهیونیست‌ها و حفظ این رژیم را به هر قیمت ممکن در غرب آسیا از سیاست‌های کلان و راهبردهای غیر قابل تغییر حوزه امنیت و سیاست خارجی خود دانسته‌اند. جو بایدن نیز به عنوان یک سیاستمدار کهنه کار در آمریکا از این قاعده مستثنا نیست. در اینجا مروری بر مواضع بایدن در قبال رژیم صهیونیستی طی سال‌های گذشته و اخیر خواهیم داشت:

من یک صهیونیست هستم
یکی از جملات بایدن در خصوص تعلق خاطر خاص خود به رژیم صهیونیستی، در آوریل 2007 و در فاصله چند ماه تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال 2008 مطرح شد. بایدن در آن زمان، هنوز معاون رئیس جمهوری آمریکا (در دولت اوباما) نشده بود. در هر حال، هنوز این جملات از سوی بسیاری از رسانه‌های دنیا مرور می‌شود:«نام من جو بایدن است و یک صهیونیست هستم.»
باور من به صهیونیسم ایدئولوژیک است
جو بایدن در مارس 2013 و در سخنرانی مشهور دیگر خود در لابی آیپک (مشهورترین لابی صهیونیستی در آمریکا) به گونه‌ای علنی‌تر از ارتباط خود با تل آویو سخن گفت: «من دارای باورهای ایدئولوژیک در قبال صهیونیسم هستم. همواره عقیده داشته و دارم که تأسیس و گسترش یک دولت یهودی بهترین راه برای صیانت از صهیونیسم محسوب می‌شود. من حتی مواضع پدرم (کریستین بایدن) را به خوبی به یاد می‌آورم. او نیز تاکید داشت پس از جنگ جهانی دوم همه دولت‌ها و کشورهای دنیا باید برای تثبیت اسرائیل، با یکدیگر همکاری کنند تا پروسه استقرار آنها در سرزمین فلسطینیان با سرعت بیشتری طی شود.»
من عاشق اسرائیل هستم
بایدن سال 2015 و در سخنرانی خود در بیت المقدس در جمع صهیونیست‌ها، بار دیگر از علاقه قلبی و عمیق خود به رژیم صهیونیستی سخن گفت. در عین حال، بایدن اختلافات دولت اوباما و نتانیاهو را بر سر مواردی مانند گسترش شهرک‌سازی‌ها در اراضی اشغالی این گونه توجیه کرد:« همه شما می دانید من عاشق اسرائیل هستم. البته گاهی ما با رفتارهای خود یکدیگر را دیوانه می‌کنیم و میان ما اختلافاتی به وجود می‌آید. با این حال باید بگویم ما متعهد به حمایت از یکدیگریم و همدیگر را دوست داریم. من بارها گفته‌ام اگر اسرائیلی وجود نداشته باشد، آمریکا باید یک اسرائیل را ایجاد کند، زیرا شما همواره حافظ منافع ما (آمریکا) هستید و ما همواره حافظ منافع شما هستیم.»
سفارت آمریکا در بیت المقدس باقی می‌ماند
جو بایدن که یکی از مخالفان تصمیم ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس بود در سال 2019 و پس از قطعی شدن حضورش در انتخابات، به صراحت اعلام کرد در صورت پیروزی در انتخابات نوامبر ۲۰۲۰، سفارت آمریکا همچنان در شهر بیت المقدس باقی خواهد ماند. بایدن در این خصوص عنوان کرد:« انتقال سفارت به بیت المقدس،نباید تحت آن شرایط صورت می‌گرفت، بلکه باید در شرایط دستیابی به توافقی بزرگ‌تر انجام می‌شد تا برای کسب امتیازات مهم در راستای صلح به ما کمک کند، اما حال این اتفاق افتاده و من مکان سفارت را به تل آویو برنمی گردانم.»
بایدن همچنین مدعی شد با امید به زنده نگهداشتن دورنمای یک راه حل دو دولتی، کنسولگری آمریکا را در شرق بیت المقدس بازگشایی خواهد کرد. ترامپ سفارت آمریکا را در سال ۲۰۱۸ از تل آویو به بیت المقدس منتقل کرد تا از این طریق به یکی از وعده‌های انتخاباتی خود جامه عمل بپوشاند.
حمایت از اسرائیل باید در هر شرایطی صورت بگیرد
بایدن در مصاحبه دیگری که اکتبر 2019 با روزنامه وال‌استریت ژورنال صورت داد در خصوص مناسبات واشنگتن و تل آویو در صورت پیروزی خود در انتخابات ریاست جمهوری 2020 تصریح کرد:«حمایت ایالات متحده آمریکا از اسرائیل، معطوف به شرایط خاصی نبوده و قطعا باید در هر موقعیتی صورت گیرد. این‌که برخی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری از حزب دموکرات (کنایه به برنی سندرز) می‌گویند حمایت نظامی آمریکا از اسرائیل باید مشروط به اقداماتی از سوی تل آویو از جمله توقف شهرک‌سازی های جدید (در سرزمین‌های اشغالی) باشد موضع صحیحی نیست. من این رویکرد را در قبال اسرائیل ندارم. ما نباید شرطی برای حمایت از اسرائیل بگذاریم. از تمام کسانی که در کمپین انتخاباتی من فعالیت می‌کنند، می‌خواهم تا این موضوع را مدنظر قرار داده و
از آن عبور نکنند.»


حمایت ما از اسرائیل یک تعهد اخلاقی است
جو بایدن در یکی از سخنرانی‌های معروف دیگر خود در اندیشکده بروکینگز که دسامبر 2014 برگزار شد، حمایت ایالات متحده آمریکا را از رژیم صهیونیستی یک تعهد اخلاقی بر شمرد و گفت:«مناسبات ما و اسرائیل فراتر از روابط سیاسی است. حمایت ما از اسرائیل، یک تعهد اخلاقی محسوب می‌شود. تعهدی که باید نسبت به آن پایبند باشیم.گرچه مناسبات ما (آمریکا) و اسرائیل بر اساس اصول استراتژیک ، راهبردی و تأمین منافع ایالات متحده و تل آویو نیز صورت می‌گیرد، اما تعهد اخلاقی خود را نباید در دفاع از اسرائیل فراموش کنیم. این یک قاعده و یک حقیقت است. باید تاکید کنم این برای آمریکا یک مزیت است که شریکی با اهمیت و راهبردی در جهان مانند اسرائیل داشته باشد.»