تلاش رسانه ملی برای جهش فناورانه

تلاش رسانه ملی برای جهش فناورانه

رضا علیدادی معاون توسعه و فناوری رسانه ملی

    هفدهمین اجلاس فناوری رسانه از 9 تا 11 آذر به صورت مجازی و الگویی جدید برگزار شد. شعار این اجلاس جهش تولید، جهش فناوری رسانه بوده است.
پیرو نامگذاری سال به جهش تولید توسط مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و تاکید ریاست محترم سازمان به موضوع جهش تولید، این معاونت هم این موضوع مهم را مورد تاکید و سرلوحه کار خودش قرار داده و هم در جهش فناوری تلاش کرده  تا اقدامات مناسبی انجام شود که به این شرح است؛
1) محصول‌زایی با همان استراتژی تولید داخل که با تفکر مرزشکنی سنتی در حوزه فناوری درون سازمان عمل کرده است. اعتقاد راسخ ما تولید همه چیز و قابلیت تولید آن در داخل بوده که باید برای دستیابی به آن تلاش کرد که در طول سال تلاش‌های زیادی همکاران ما داشته‌اند و از آن جمله بازدیدهای اصفهان، فارس و جاهای دیگر با همین تفکر، سبد محصولات را هرچه بیشتر اضافه کنیم.
2) خدمت‌افزایی: ما ذی‌نفعانی در داخل سازمان داریم و خدماتی که به صورت عام باید به مردم ارائه شود. در هر دوی اینها، تفکر افزایش خدمات سرلوحه کار بوده است. استفاده از فناوری‌های نوین، استفاده از ایده‌های جدید و به نتیجه‌رساندن این ایده‌ها، نمونه‌های بارز قابل ذکر است. چرخه‌های تولیدی در داخل سازمان شکل جدیدی به خود می‌گیرند.
در این راستا کارهایی در سال جاری انجام شده که ذکر می‌شود:
1. پروژه HDسازی، حاصل تفکر، طراحی، اجرا، مدیریت همگام با سیاست‌های سازمانی بود که مرحله اصلی آن به اجرا درآمد که یک حرکت جهش‌وار در این فضا تلقی شده و تحول اساسی و راهبردی در تاریخ رسانه ملی تلقی می‌شود.
2. ارائه خدمات جدیدی در قالب شبکه‌های جام‌جم 1، 2، 3، 4K در پخش همگانی و ارائه خدمات نوینی همانند UGC، داشبورد خبری، سامانه هوشمندسازی محتوا و سایر خدمات نوین ایجاد شده در حوزه‌های مختلف، سامانه‌های اتوماسیون، صدا و تصویر و ....
3. تلاش در تامین منابع و اجرای پروژه‌های جدید مهم و پروژه‌های نیمه تمام، پروژه ساختمان همدان، زاهدان و کرمان....
4. اجرای پروژه نسل دوم تلویزیون دیجیتال: یک حرکت جهش‌وار که با استفاده از ظرفیت‌های درون سازمان بوده است.
5. تلاش در اجرای کارهای مهمی که از قبل در دستور کار بوده است، تکمیل پوشش، پروژه‌های راهبردی مثل ماهواره، 63 و ....
6. پروژه‌های نوین شامل پروژه‌های هوش مصنوعی، AR، VR و مجازی‌سازی از جمله پروژه‌هایی است که به‌عنوان جهش فناوری و فناوری برتر محسوب می‌شود.
7. تلاش در حفظ آنتن به‌رغم همه محدودیت‌های شدید مالی و منابع. این معاونت آمادگی دارد تمامی قابلیت‌های فنی نهادینه‌شده را در بخش‌های تولیدی و محتوایی جهت ارتقای کیفیت محتوا به کار گیرد.
هفدهمین اجلاس مجازی فناوری رسانه ملی همانند اجلاس حضوری با حضور بیش از هزار نفر از همکاران به صورت مجازی و در تهران و مراکز به صورت یکپارچه و برخط برگزار شد. محورهای اجلاس عبارت بودند از: نشست‌های علمی و فنی و تخصصی، ارائه مقالات علمی و پژوهشی، ارائه طرح‌های نوآورانه و خلاقانه ، نمایشگاه مجازی در این اجلاس که با مشارکت حوزه‌های علمی و پژوهشی و تخصصی داخلی و خارجی در سه روز از 9 تا 11 آذر برگزار شد که علاقه‌مندان می‌توانند به وبگاه imtec.irib.ir مراجعه نمایند.