نمایش  ویژه برای «آقا جمشید»

آثار زنده‌یاد جمشید مشایخی در تلویزیون مرور می‌شود

نمایش ویژه برای «آقا جمشید»

شبكه نمایش این هفته در بخش صحنه‌گران كه هر هفته به مرور آثار یك هنرمند می‌پردازد چند فیلم سینمایی از هنرمند باسابقه و تازه درگذشته سینمای ایران یعنی جمشید مشایخی را روی آنتن می‌فرستد. این هنرمند كه متولد 1313 در تهران بود در 13 فروردین 98 پس از طی دوره بیماری رخ در نقاب خاك كشید. او نقش‌های ماندگاری از خود در تئاتر، سینما و تلویزیون به یادگار گذاشته است كه شبكه نمایش از میان فیلم‌های شاخص او، آوار، پدربزرگ، سرب، بله‌برون، گل‌های داوودی، كمال‌الملك و كمیته مجازات را به ترتیب از امشب ۲۴ فروردین تا جمعه ۳۰ فروردین، ساعت ۲۱ پخش می‌كند.

 آوار طمع
 سیروس الوند سال 64 فیلم سینمایی آوار را به قلم صادق هاتفی و خودش و با حضور جمعی از هنرپیشگان مطرح آن سال‌های سینما روی پرده برد. جمشید مشایخی پیش و پس از انقلاب غالبا نقش‌هایی را ایفا كرده كه سنی بیش از سن حقیقی او داشتند. در این فیلم نیز سن او با گریم و همچنین دوبله بیشتر نشان داده شده است. این بازیگر در آوار، نقش پیرمرد ثروتمندی را دارد كه می‌خواهد پیش از مرگ میراث خود را میان فررزندانش تقسیم كند. پیرمرد زمانی كه در زیرزمین خانه مشغول موعظه برای فرزندان و عروس‌ها است، می‌میرد. همزمان با مرگ او زلزله‌ای رخ می‌دهد و راه زیرزمین را به بیرون مسدود می‌كند و... .
این فیلم با بازی جمشید مشایخی، فرامرز قریبیان،‌ مجید مظفری،‌ هادی اسلامی، محبوبه بیات، محمد مطیع، جهانگیر الماسی، خشایار الوند، مختار سائقی، مصطفی طاری، تانیا جوهری و... امشب ساعت 21 از شبكه نمایش پخش می‌شود.
 پیر مهربان
 دیگر اثر مشایخی كه فردا شب ساعت 21 روی آنتن شبكه نمایش می‌رود، فیلم سینمایی پدربزرگ به كارگردانی و نویسندگی مجید قاری‌زاده است كه این فیلم نیز سال 64 ساخته شده. دیگر بازیگران پدربزرگ، آهو خردمند، جهانگیر الماسی، حسین كسبیان، بهزاد رحیم‌خانی، مهری ودادیان، رامتین دانش، رضا بنفشه‌خواه و... هستند.
 قصه این فیلم سینمایی از این قرار است: حسین عطاردی با همسر و پسرش در خانه قدیمی پدرش زندگی می‌كند. او و فخری، همسرش كارمند بانك هستند. فخری با تهیه وام مسكن به اصرار به حسین می‌قبولاند كه خانه پدری را بفروشند و در یك مجتمع آپارتمانی ساكن شوند. پدربزرگ مخالف است. آنها پیرمرد را به آسایشگاه سالمندان می‌سپارند، اما...
جمشید مشایخی در این فیلم كه در ستایش سنت و تكریم والدین ساخته شده است، نقش پدربزرگ و نماینده نسل گذشته را ایفا می‌كند.
 میرزای دربند
 ساخته تحسین شده مسعود‌كیمیایی  و یكی از آثار خوب كارنامه مشایخی «سرب» است كه 26‌فروردین ساعت 21 از شبكه نمایش پخش می‌شود. این فیلم به قلم مسعود كیمیایی و با بازی هادی اسلامی، جلال مقدم، فریماه فرجامی، امین تارخ، جمشید مشایخی، غلامحسین لطفی،‌ فتحعلی اویسی، پولاد كیمیایی، پروین سلیمانی، شاهد احمدلو، نرسی گرگیا، سعید پیردوست،‌ نصرت‌ا... كریمی و... سال 67 اكران شد.
فیلم روایتگر داستان یك زوج یهودی ایرانی به نام‌های مونس و دانیال است كه حدود سال 1330 مثل بسیاری از یهودیان مایل به مهاجرت و ساكن شدن در سرزمین موعود هستند. یعقوب، عموی آنها از مخالفان صهیونیسم است و به دست یزغل، عضو سازمان هاگانا كشته می‌شود. پلیس میرزا محسن، همسایه یعقوب را به جرم قتل دستگیر می‌كند.
دانیال و مونس از هویت قاتل آگاه هستند و برای نجات جانشان مجبور به زندگی مخفیانه تا زمان خروج از كشور می‌شوند. نوری، برادر میرزا محسن برای اثبات بی‌گناهی برادر خود به دنبال آنان است تا در دادگاه شهادت دهند، ولی غیر از او یزغل نیز در پی این زوج است تا شاهدی برای مجرم شناخته شدن او باقی نماند... .
مشایخی در این فیلم نقش میرزا حسن، همسایه متدین یعقوب با بازی غلامحسین لطفی را ایفا می‌كند. دیالوگ‌های میان نوری و برادر دربندش، میرزا حسن از بخش‌های به یادماندنی فیلم است.
 سرپیری و ...
 در میان فیلم‌هایی كه قرار است در هفته مرور آثار جمشید مشایخی روی آنتن شبكه نمایش برود، نام بله‌برون عجیب به نظر می‌رسد. مشایخی در زمان حیاتش آثار زیادی را در سینما به جا گذاشت و دور از انتظار نیست در این میان، آثار نه چندان خوب هم پیدا شود. بله برون یكی از همین‌هاست؛  فیلمی كمدی به كارگردانی داوود موثقی و نویسندگی قربان محمدپور كه سال 82 ساخته شده است.
مشایخی در بله‌برون نقش عزت بخشنده، پیرمرد 70 ساله و متمولی را بازی می‌كند كه می‌خواهد اموالش را میان سه دختر و دامادهایش تقسیم كند اما روز تقسیم ارث متوجه بارداری همسرش می‌شود و... .
در این فیلم ثریا قاسمی، فتحعلی اویسی، سیروس گرجستانی، شراره درشتی، خسرو امیرصادقی، محمود بهرامی، بهزاد رحیم‌خانی و... بازی می‌كنند. بله‌برون سه‌شنبه 27 فروردین ساعت‌21 پخش می‌شود.
 قاصد غم
 چهارشنبه 28فروردین، ساعت‌21 می‌توانید تماشاگر فیلم گل‌های داوودی، درام معروف و اشك‌انگیز سینمای ایران با هنرمندی جمشید مشایخی باشید. در این فیلم علاوه بر او بیژن امكانیان،‌ داوود رشیدی،‌ پروانه معصومی، هیلدا پیرزاد و... بازی می‌كنند. گل‌های داوودی ساخته رسول صدرعاملی و فیلمنامه فریدون جیــــرانی اســــــــــــــت. مشایخی سال 63 برای بازی در این فیلم و كمال‌الملك برنده سیمرغ بلورین بازیگر نقش اول مرد از جشنواره فجر شد. داستان گل‌های داوودی از این قرار است: عباس صفاری كه باعث مرگ ناخواسته دوستش شده است، بعد از گذراندن 20 سال محكومیت عفو می‌شود، اما روز آزادی و در شرایطی كه همگان منتظر آزادی‌اش هستند، استوار هدایت خبر مرگ ناگهانی عباس را به همسرش عصمت می‌دهد. عصمت از گفتن حقیقت به فرزند نابینایش خودداری می‌كند و... .
مشایخی در این فیلم نقش استوار هدایت را بر عهده دارد.
 نقش نقاش
 همكاری جمشید مشایخی با علی حاتمی از قله‌های كاری او به حساب می‌آید تا جایی كه او را به خاطر بازی در نقش محمد غفاری (مشهور به كمال‌الملك)، به عنوان كمال‌الملك سینمای ایران می‌شناسند. این فیلم سینمایی كه زندگی نقاش معروف ایرانی را به تصویر می‌كشد، به نویسندگی و كارگردانی علی حاتمی سال 62 ساخته شد. عزت‌ا... انتظامی، محمدعلی كشاورز، علی نصیریان، داوود رشیدی، منوچهر حامدی،‌ پرویز پورحسینی، جهانگیر فروهر و... از هنرپیشگان این فیلم هستند. صدای منوچهر اسماعیلی در این فیلم مانند بسیاری از آثار دیگر، جذابیت بازی مشایخی را بیشتر كرده است.
پنجشنبه 29 فروردین ساعت 21 می‌توانید بیننده این فیلم سینمایی از شبكه نمایش باشید.
 تفنگچی قلم‌به‌دست
 كمیته مجازات، فیلم دیگری از علی حاتمی با هنرنمایی جمشید مشایخی است كه این هفته راهی آنتن شبكه نمایش می‌شود. این فیلم كه سال 77 روی پرده رفت، جمعه 30 فروردین ساعت 21 پخش می‌شود و در واقع قسمت‌هایی از سریال هزاردستان است.
چكیده داستان كمیته مجازات با بازی علی نصیریان، جهانگیر فروهر، عزت‌ا... انتظامی، محمدعلی كشاورز و... به این قرار است: ابوالفتح میرزای صحاف كه به همراه همسر و فرزندش اصلان از تبریز به تهران آمده و عضو انجمن مجازات است، با جذب رضا، تفنگچی معیر الدوله، نقشه‌ای برای ترور شخصیت‌هایی را كه از دیدگاه انجمن خائن به میهن هستند می‌كشند.
 ابوالفتح همسر و فرزندش را راهی ولایت می‌كند و به دستور او اسماعیل خان، رئیس سازمان غله را كه به انگلیس غله صادر كرده و سبب كمبود غله و نان در كشور شده‌است، ترور می‌كند. پس از چندی... .
جمشید مشایخی در اینجا به شخصیت رضا تفنگچی یا همان رضا خوشنویس جان بخشیده است.