امن‌تر از آب

اردوگاه جواد الائمه و ثامن پناهگاه بسیاری از سیل‌زدگان خوزستانی است

امن‌تر از آب

  چند روز اخیر مردم سیل‌زده خوزستان روزهای سختی را پشت سر گذاشتند. سوسنگرد، حمیدیه، هویزه، رفیع، بستان و كارون بیشتر از دیگر شهرهای خوزستان درگیر سیلاب‌های بی‌رحم شدند، مشاهدات میدانی از زیر آب رفتن این چند شهر به همراه روستاهای اطراف آن خبر می‌دهد؛ یكی از موضوعات دیگری كه وضعیت خوزستان را بحرانی‌تر از روزهای گذشته كرده است، بالا آمدن آب كارون در شهر اهواز است تا جایی كه در دو روز اخیر در بعضی از مناطق اصلی اهواز نیز آب به دور تا دور پست برق اهواز رسید و باعث قطعی برق در برخی مناطق شهر اهواز شد. گرچه ستاد بحران بارها در روزهای گذشته اعلام كرده شهرهای تحت تاثیر سیل از جمله حمیدیه، سوسنگرد، رفیع و هویزه و روستاهای اطراف آن باید تخلیه شود، ولی همچنان برخی مردم این شهرها در حال سیل‌بند زدن و در مقابله با درخواست نیروهای امدادی هستند كه این اتفاق باعث كند شدن روند امدادی در خوزستان شده است.
همچنان در بسیاری از شهرهای یاد شده مردم حاضر به تخلیه منازلشان نیستند و با توجه به تضمین نیروهای مسلح در مقابل امنیت خانه‌های مردم سیل‌زده، ممانعت آنها و بی‌توجهی به درخواست كارشناسان و مسؤولان امر باعث شده كم‌كم مناطق را آب فرا گیرد و عملیات امداد و نجات توسط وسایل آبی و هلیكوپترهای امداد با كندی انجام پذیرد.
از جاده حمیدیه به سمت اردوگاه جواد الائمه راه می‌افتیم كه در بین مسیر با تلاش خودجوش مردمی برای پر كردن خاك در كیسه‌ها و ایجاد سیل‌بند در شهرها و روستاهای سیل‌زده روبه‌رو می‌شویم.
ابتدای جاده حمیدیه به اردوگاه جواد الائمه می‌رسیم كه مسؤولان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آن را برای اسكان مردم روستاهای تخلیه شده آماده كرده است؛ از ورودی خلوت این اردوگاه متوجه عدم استقبال مردم از تخلیه منازلشان می‌شویم .
اما اردوگاه جواد الائمه با امكانات نسبتا كامل آماده پذیرایی از مردم شهر‌های سیل‌زده است. چهار آسایشگاه برای بانوان و دو آسایشگاه برای آقایان هر كدام با ظرفیت صد نفر پذیرای مردم‌اند. نزدیك به صد چادر هلال احمر نیز در حال نصب و آماده میزبانی از مردم بودند كه به گفته مسؤولان هلال احمر این نیرو آمادگی برپایی ۵۰۰ چادر دیگر را با توجه به ظرفیت اردوگاه داراست.
محمد نكویی، فرمانده اردوگاه می‌گوید هم‌اكنون نزدیك به 400 نفر از مردم حمیدیه، مستضعفین، كوی كارگران، حمیدیه سفلی و ابوصیاد  - كه اغلب مردمانش به كشاورزی مشغول بودند و تمام زمین‌ها و مزارعشان زیر آب رفته است - در این اردوگاه اسكان یافته‌اند.
ادامه در صفحه آخر