معمای گاندو

جدیدترین سریال جواد افشار ، مراحل فنی خود را پشت سر می‌گذارد

معمای گاندو

گاندو نام یك سوسمار ایرانی است كه در منطقه سیستان و بلوچستان زندگی می‌كند. البته یكی از نمونه‌های كوچك این سوسمار در سریال جدید جواد افشار بازی دارد و نام این كار نیز متأثر از این جاندار گذاشته‌ شده است. افشار پس از سه دهه فعالیت در جدیدترین تجربه سریال سازی خود به سراغ یك كار پلیسی و معمایی رفته كه بازیگران زیادی دارد و در ایران، تركیه و چین تصویربرداری شده است. آخرین سكانس‌های این مجموعه در چین ضبط شده و در حال حاضر مراحل فنی را سپری می‌كند. جواد افشار از آن دست كارگردانان است كه تا به امروز آثاری با مضامین متفاوت در تلویزیون ساخته كه در این باره می‌توان به سریال‌هایی همچون آنام، برادر، كیمیا، مادرانه، سی امین روز، روزهای زیبا، گل یا پوچ، روز رفتن، جابر بن حیان، پول كثیف و ... اشاره كرد. در واقع او هیچ وقت خودش را به یك ژانر خاص محدود نكرده است. به همین دلیل گاهی سراغ ملودرام رفته و بعضی مواقع دست روی موضوعات پلیسی و معمایی گذاشته است. برخی مواقع هم به سوژه‌های ماورایی سرك كشیده است. افشار در آخرین ساخته‌اش كار جالبی هم كرده و در سكانس‌های پایانی این سریال در نقش مرتضی و مجتبی امینی، تهیه كننده هم در نقش بهمن به همراه چند بازیگر چینی مقابل دوربین رفت. این مجموعه تلویزیونی كه پانزدهمین سریال افشار برای تلویزیون است به قلم آرش قادری به نگارش درآمده است. گاندو به تهیه‌كنندگی مجتبی امینی در ۳۰ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای تولید می‌شود. داریوش فرهنگ، وحید رهبانی، پیام دهكردی، صالح آقا میرزای، لیلا اوتادی، سارا خویینی‌ها، علیرام نورایی، آزیتا تركاشوند، نگار عابدی، خسرو شهراز، پندار اكبری، عرفان ابراهیمی، مجید نوروزی، علی افشار، اتابك نادری، نیلوفر شهیدی، محمدجواد طاهری، جمشید جهان‌زاده، بهزاد رحیم‌خانی، فلیپ ساپركین، فرشته آلوسی، سارا محمدی، میثم ولیخانی، مصطفی سلطانی، یاسمین پیداودی، آیدا جعفری، ناره گرگوریان و بهامین تورانی از جمله بازیگرانی هستند كه در این سریال به ایفای نقش پرداختند. همچنین گاندو با حضور كامبیز دیرباز، محمدرضا شریفی‌نیا، سید مهرداد ضیایی، رضا توكلی، نسرین نكیسا، سوگل طهماسبی، كمند امیرسلیمانی، صالح میرزا آقایی و فرهاد قائمیان تصویربرداری شد و جمع زیادی از بازیگران خارجی و ایرانی كه در بخش تولید خارج از كشور به این مجموعه اضافه شدند.

خانه‌ای در محاصره ماموران پلیس
به گزارش جام‌جم، قبل از این‌كه گروه به چین برود و سكانس‌های پایانی را در آنجا ضبط كنند، به یكی از مکان‌های اصلی فیلمبرداری این سریال سر زدیم كه در اقدسیه تهران بود و گاندو - سوسمار كوچولوی این مجموعه - نیز در آكواریومی در آنجا نگهداری می‌شد، رفتیم تا از ساخت این مجموعه اطلاع بیشتری پیدا كنیم. خانه‌ای بزرگ و ویلایی در انتهای یك خیابان، یكی از مکان‌‌های اصلی فیلمبرداری این سریال است كه مأموران پلیس با چندین ماشین جلوی آن مشغول محاصره خانه بودند.  
لیلا اوتادی یكی از پلیس‌های این سریال است كه در ماشین پلیس نشسته است. كمند امیرسلیمانی و جمشید جهان‌زاده و چندین نفر دیگر نیز دستبند به دست از در اصلی خارج می‌شوند.
به طبقه بالای این خانه ویلایی می‌رویم. پیام دهكردی در اتاقی مشغول تمركز و تمرین دیالوگ‌هایش است.
محمدرضا شریفی‌نیا نیز در آشپزخانه مشغول طبخ غذا است. گروه چندین هفته است شب‌كار هستند و در آنتراكت‌های كوتاه گوشه‌ای استراحت می‌كنند.
 آرش قادری، نویسنده گاندو هم آمده بود تا سری به گروه بزند.
آمادگی جسمانی بازیگران
جواد افشار پس از ساخت سریال آنام، این روزها مشغول ساخت سریال گاندو با موضوع معمایی و پلیسی است. افشار در ارتباط با این سریال جدید به جام‌جم گفت: امیدوارم این سریال‌ هم مانند كارهای دیگرم موردپسند مردم قرارگرفته و آن را دنبال كنند.
وی ادامه داد: به نظرم دلیل اصلی همراهی مخاطب با سریال‌های من، تجربه‌ام در طول این سال‌ها در ساخت سریال است. سال‌ها در این عرصه كاركردم و متوجه شدم مخاطب چه فضاهایی را دوست دارد و چه مواردی برایش پس زننده است و با آن همراهی نمی‌كند.
این كارگردان در ارتباط با داستان سریال گاندو كه فضایی معمایی و پلیسی دارد، بیان كرد: قصه و موضوعی كه در این كار دنبال می‌كنیم نیاز جدی امروز ماست. آدم‌های امروز جامعه ما باید آگاهی بیشتری نسبت به برخی مسائل پیرامون خودشان داشته باشند و درزمینه گفتار و عملكردشان نسبت به موضوعاتی كه با آن درگیر هستند بیشتر توجه كنند.
كارگردان آنام در مورد انتخاب بازیگر در این سریال كه از طیف‌های مختلف حرفه‌ای تا جدید هستند و حتی بازیگران خارج از ایران در آن بازی دارند، بیان كرد: «سخت‌ترین بخش كار انتخاب بازیگر است. همواره این چالش وجود داشته و براساس نیازهای قصه یا شخصیت‌هایی كه در قصه وجود دارد بازیگرانی را انتخاب می‌كنیم تا مطابقت بیرونی و هم روحیات لازم برای ارائه شخصیت داشته باشند.
جواد افشار، توانایی و آمادگی بدنی و فیزیكال بازیگران را مهم دانست و گفت: خوشبختانه بازیگران جوان به این موضوع اهمیت زیادی می‌دهند. در این كار از چند بازیگر جوان كه در تئاتر فعالیت دارند نیز استفاده كردیم كه توانایی بدنی و انگیزه بسیار خوبی برای ممارست دارند.
امیرسلیمانی در لباس آدم‌های بد
كمند امیرسلیمانی كه با بازی دریكی از نقش‌های خاكستری در سریال گاندو حضور دارد در ارتباط با اولین تجربه همكاری با جواد افشار گفت: آقای افشار را از زمانی كه دستیار كارگردان بودند، می‌شناسم اما متأسفانه تا امسال همكاری مشتركی باهم نداشتیم. كار با ایشان خیلی جذاب و عالی است، زیرا كارگردان بسیار خوش‌اخلاق و خونگرمی هستند و با تبحر خوبی كارگردانی می‌كنند. دوست داشتم مدت این همكاری بیش از این بود.
این بازیگر ادامه داد: در سریال گاندو دریكی از نقش‌های منفی و به‌اصطلاح آدم بدهای كار بازی دارم. من سهم كوچكی در این مجموعه‌دارم، اما چون اتفاقات این داستان به شكل زنجیره‌ای روی می‌دهد، شخصیت من نیز یكی از حلقه‌های این زنجیر است.
سلیمانی بیان كرد: نقشم طولانی نیست و بیشتر بعد دارد تا طول، اما از زمان شروع پیش‌تولید مشغول این كار هستم و نقشم را دوست دارم، البته دوست داشتم زمان بیشتری با این گروه فعالیت داشتم، چون گروه تهیه و ساخت این كار بسیار خوش‌اخلاق و حرفه‌ای است.
دهكردی در نقش مایكل
پیام دهكردی كه با بازی در نقش مایكل در یكی از نقش‌های اصلی این مجموعه بازی دارد در ارتباط باتجربه اولین همكاری با جواد افشار گفت: در طول سال‌های فعالیتم در انتخاب نقش در مدیوم‌های مختلف با وسواس عمل كردم و این را مدیون استادم حمید سمندریان هستم كه می‌گفتند راحت یاد بگیر كه راحت بگی نه.
او كه برای بازی در این نقش چند كیلو اضافه‌وزن پیداكرده دراین‌باره بیان كرد: با توجه به نقشی كه در این سریال دارم باید این كاراكتر كمی اضافه‌وزن داشته باشد، به همین دلیل چند كیلو به وزنم افزوده شد.
البته پیش از بازی در این كار نیز چون سیگار را ترك كرده بودم كمی چاق شدم. برای بازی در نقش مایكل هم هشت كیلو به وزنم اضافه شد. دهكردی در ارتباط با بازی در نقش مایكل گفت: دلایل مختلفی برای بازی در این نقش داشتم كه مهم‌ترینش این است كه یكی از پیچیده‌ترین كاراكترهایی بود كه در این سال‌ها به من پیشنهادشده است. وقتی فیلمنامه را خواندم بسیار لذت بردم. گروهی كه با آنها كار می‌كنم نیز بسیار حرفه‌ای و بی حاشیه هستند و می‌شود با آرامش در كنارشان كاركرد.
او ادامه داد:زمان‌بندی و دستمزد كار نیز شفاف بود و مجموعه چیزها دلیلی شد تا بازی در این كار را بپذیرم. البته حجمی از نتوانستن بازی در این نقش نیز در درونم احساس كردم بنابراین قبول كردم در «گاندو» بازی كنم تا خود را به چالش بكشم.
این بازیگر تئاتر بازی در تئاتر، سینما، تلویزیون و رادیو را خیلی متفاوت ندانست و افزود: بازیگری در این مدیوم‌ها در ذاتش تفاوتی باهم ندارند در سینما نقش هملت را همان‌طور كه در رادیو و تئاتر بازی می‌كنم، كار می‌كنیم. البته تفاوت‌ها در حوزه مدیوم‌ها تعریف می‌شوند و در مدیوم‌ها تغییر می‌كند.
او ادامه داد: بسیاری از بازیگران موفق سینمایی جهان كسانی هستند كه پشتوانه‌های غنی تئاتری دارند. نام‌آورترین بازیگران تاریخ سینما، ریشه تئاتری دارند. معمولا از تجربیات در هركدام از این مدیوم‌ها در جای دیگر استفاده می‌كنم و به این شكل نیست كه تنها از تجربه تئاتر در مدیوم‌های دیگر بهره ببرم، اینها مكمل و كمك‌كننده به هم هستند. پیام دهكردی همكاری با جواد افشار را تجربه خوب و متفاوتی دانست و گفت: این سریال فیلمنامه بسیار خوب و پر كششی دارد و دریكی از كاراكترهای جذاب و مرموز این كار بازی دارم.