کلید مقاومت

رهبر انقلاب در سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(ره) مسأله مقاومت در اندیشه امام(ره) را تبیین کردند

کلید مقاومت

حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، سه‌شنبه گذشته در اجتماع عظیم و پرشور قشرهای مختلف ملت در حرم مطهر امام خمینی (ره)، راز و سِرّ تداوم جاودانه جاذبه بی‌نظیر امام راحل را، مختصات شخصیتی و موهبت‌های خدادادی ایشان خواندند و با تشریح ابعاد و اجزای «راه و منطق مقاومت و ایستادگی» به عنوان درس بزرگ امام برای ملت و مسؤولان تأکید کردند: این فکر و راه پرجاذبه هر روز بیش از پیش ملت‌ها را به خود جلب می‌کند و ملت ایران و مسؤولان نظام نیز این راه روشن الهی را تا رسیدن به نقطه بازدارندگی در همه ابعاد اقتصادی، سیاسی، نظامی، اجتماعی و فرهنگی ادامه خواهند داد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای در تشریح مصداق‌ها و اسرار جاذبه حیرت‌انگیز امام گفتند: در تمام سه دهه‌ای که از فراق امام محبوب، بدرقه تاریخی و وداع با شکوه ملت با آن عزیز جاودانه می‌گذرد، تلاش‌های زیادی در خارج و داخل برای کمرنگ شدن یاد و نام و راه امام و نادیده گرفته شدن اصول کلان مدیریتی ایشان صورت گرفته و می‌گیرد، اما واقعیت این است که جاذبه امام بزرگوار نه فقط کاهش نیافته بلکه امتداد بیشتری پیدا کرده است.
ایشان اجتماع با شکوه مردم در سی‌امین سالگرد عروج ملکوتی روح خدا و نیز راهپیمایی افتخارآمیز ملت ایران در روز جهانی قدس را نشانه‌هایی آشکار از استمرار جاذبه امام راحل خواندند و افزودند: روز قدس در بیش از ۱۰۰ کشور جهان نیز مراسم خاص یا راهپیمایی برگزار شد و نشان داد ۴۰ سال بعد از اقدام امام در تعیین این روز جهانی، جاذبه و نفوذ ایشان به گونه‌ای است که ملت ها را همچنان به حرکت وا می دارد.
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای با اشاره به تلاش‌های خباثت‌آمیز آمریكایی‌ها و دنباله‌روهای آنها از جمله برخی سران خائن عرب برای به فراموشی سپرده شدن مساله فلسطین افزودند: در چنین وضعی توده‌های مردم در بیش از صد كشور جهان در پرتو نفوذ جاودانه امام به دفاع از قدس شریف و مظلومان فلسطینی می‌پردازند و این واقعیت بار دیگر اثبات می‌شود كه هیچ مساله‌ای در جهان با جاذبه شورآفرین خمینی كبیر قابل مقایسه نیست.
ایشان با تشكر عمیق قلبی از ملت ایران به علت حضور آبرومند و پرشكوه در روز جهانی قدس امسال در سراسر كشور افزودند: ملت نشان داد كه حقیقتا در عمل به توصیه‌های امام كوتاهی نكرده و نمی‌كند.
رهبر انقلاب اسلامی در تبیین سِرّ جاذبه بی‌نظیر امام راحل عظیم‌الشأن، مختصات شخصیتی و موهبت‌های الهی امام را عامل اصلی خواندند و افزودند: در تاریخ، این خصوصیات، در این حد، در كمتر كسی جمع شده است.
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای، شجاعت، حكمت، تدبیر، پارسایی و پرهیزگاری، دلباخته خدا بودن، ظلم‌ستیزی، حمایت و دفاع از مظلوم، عدالتخواهی، رفتار و گفتار صادقانه با مردم و مجاهدت دائم در راه خدا را از جمله ویژگی‌های بارز امام برشمردند و افزودند: این خصوصیات، تجسم عمل صالح است و در هر كس مجتمع شود، خداوند همانگونه كه در قرآن فرموده مهر و محبت او را در دل‌ها قرار می‌دهد.
ایشان در همین زمینه افزودند: بنابراین محبت مردم به آن عزیز به عرش سفر كرده، تحمیلی، تبلیغی و تلقینی نیست، بلكه كار خدا و محبتی الهی است.
رهبر انقلاب اسلامی با تمركز سخنانشان بر یكی از خصوصیات اصلی امام خمینی یعنی مقاومت و ایستادگی در برابر موانع و مشكلات افزودند: همین خصوصیات است كه امام را در زمان حیات ایشان و نیز در طول تاریخ در هیأت یك مكتب، اندیشه، راه و تفكر مطرح كرده است.
ایشان مبارزه خستگی‌ناپذیر و امیدوارانه امام در دوران طاغوت و نیز تداوم این مبارزه و ایستادگی در مقابل همه موانع و دشمنی‌ها بعد از پیروزی انقلاب را یادآور شدند و با استناد به آیات قرآن كریم افزودند: امام حقیقتا بسیاری از آیات قرآن را با این ایستادگی و مقاومت معنا كرد.
رهبر انقلاب با اشاره به بی‌اثر بودن تهدید و تطمیع و فریب دشمنان در امام راحل گفتند: دشمن تلاش فراوان می‌كرد با روش‌های مختلف دستگاه محاسباتی امام را دچار اختلال و او را از راه مقاومت منصرف كند ولی آن بزرگوار با اتكا بر بینات دین مبین اسلام ذره‌ای تأثیر نمی‌پذیرفت.
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای در تشریح معنای مقاومت خاطرنشان كردند: مقاومت یعنی انتخاب راه صحیح، آغاز حركت در این راه، مبارزه با موانع و مشكلات و ادامه راه حق بدون انصراف یا توقف. ایشان افزودند: البته در هر مسیری موانعی وجود دارد اما كسی كه راه ایستادگی را انتخاب كرده، یا بر این موانع غلبه می‌كند یا با شیوه عاقلانه آنها را دور می‌زند و به راه خود ادامه می‌دهد.
 نه ظلم می‌كنیم نه زیر بار ظلم می‌رویم
ایشان راه امام خمینی را حاكمیت دین خدا بر جامعه مسلمین و زندگی عموم مردم خواندند و افزودند: آن مرد عظیم‌الشأن پس از تشكیل نظام جمهوری اسلامی اعلام كرد در این راه، نه به كسی ظلم می‌كنیم و نه زیر بار ظلم خواهیم رفت كه این حرف یعنی مقاومت در مقابل ظالم و حمایت از مظلوم برگرفته از متن دین و قرآن است و خردمندان عالم و هر عقل سلیم نیز آن را تأیید می‌كنند. رهبر انقلاب برآشفته شدن دولت‌های مستكبر و استعمارگر از این شعار راهبردی امام را بدیهی و طبیعی دانستند و افزودند: برای ظالمان، متجاوزان و باجگیران عالم، ظهور یك نظام حكومتی حامی مظلوم و مقاوم در برابر ظلم، بسیار گران بود به همین علت از همان روز اول، دشمنی و خباثت و ناجوانمردی را شروع كردند كه تاكنون نیز ادامه دارد.
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای، پایه‌گذاری فكر مقاومت، حركت مقتدرانه و هوشمندانه در این راه و گم نكردن هدف را درس و یادگار بزرگ امام خمینی(ره) برای ملت و مسؤولان خواندند و خاطرنشان كردند: این راه عزت‌آفرین به‌تدریج از مرزهای ایران نیز فراتر رفت و گسترده شد.
ایشان علت اقبال ملت‌ها به راه امام خمینی(ره) یعنی مقاومت را جاذبه ذاتی این راه دانستند و افزودند: در این روند، جمهوری اسلامی، هیچ‌گونه تحمیلی به ملت‌ها نكرده است همچنان‌كه برگزاری مراسم و یا راهپیمایی روز قدس امسال در بیش از صد كشور نیز به انتخاب و پسند خود ملت‌ها صورت گرفت. رهبر انقلاب اسلامی «مقاومت» را كلمه مشترك و مورد قبول همه ملت‌ها در غرب آسیا خواندند و خاطرنشان كردند: البته برخی هنوز جرأت نمی‌كنند وارد میدان شوند اما بسیاری نیز در میدان هستند.
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای جبهه مقاومت را امروز قوی‌تر از هر روز دیگر دانستند و افزودند: شكست‌های آمریكایی‌ها در لبنان، عراق، سوریه و فلسطین، نمود اقتدار جبهه مقاومت است.
ایشان مقاومت بی‌وقفه ملت ایران و توفیق و پیشرفت جمهوری اسلامی را مشوق دیگر ملت‌ها به مقاومت برشمردند و افزودند: صاحب‌نظران بین‌المللی و برخی تحلیلگران آمریكایی نیز به این واقعیت اذعان كرده‌اند.
رهبر انقلاب ایستادگی و غلبه ملت و نظام بر موانع را از مهم‌ترین علل دشمنی آمریكایی‌ها دانستند و افزودند: آنها می‌خواهند ملت ایران دست‌هایش را در مقابل زورگویی‌ها بالا ببرد و تسلیم شود و چون ملت زیر بار این خفت نمی‌رود، مستكبران دشمنی می‌كنند.
 دچار خطای محاسباتی  نشویم
ایشان دیدگاه برخی افراد كه تحت عنوان روشنفكری، مقاومت و ایستادگی را بی‌فایده می‌دانند، خطایی بزرگ خواندند و افزودند: این‌گونه نگرش ناشی از خطای محاسباتی است و خطای محاسباتی در هر موضوعی نیز ناشی از نشناختن عوامل گوناگون مرتبط با آن موضوع است. رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان كردند: برای آن‌كه در موضوع لزوم مقاومت در برابر زورگویان عالم دچار خطای محاسباتی نشویم، باید به واقعیات و حقایق مربوط به جبهه استكبار آمریكا به‌خوبی مطلع باشیم و از واقعیات، ظرفیت‌ها و توانایی‌های خودمان نیز شناخت صحیحی داشته باشیم.
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای یكی از توانایی‌ها و ظرفیت‌های نظام جمهوری اسلامی را قدرت مقاومت آن بر مبنای تفكر امام(ره) دانستند و گفتند: در ادبیات سیاسی بین‌المللی از این موضوع به عنوان مقاومت به شیوه امام خمینی(ره) یاد می‌شود و برخی سیاستمداران و صاحب‌نظران برجسته غربی نیز در این زمینه مقاله نوشته‌اند و از آن به‌عنوان دكترین مقاومت خمینی نام برده و تأكید كرده‌اند، این دكترین مقاومت، شاهرگ‌های سیطره غرب و آمریكا را هدف گرفته است. ایشان با تأكید بر این‌كه راز ماندگاری نظام جمهوری اسلامی، خط مقاومت و ایستادگی و خط استفاده از ظرفیت‌های داخلی است، افزودند: ارزیابی صحیح از جبهه مقاومت نشان می‌دهد این جبهه امروز در منطقه و حتی در مراكزی فراتر از منطقه در منسجم‌ترین وضعیت خود قرار دارد و این واقعیتی است كه باید در محاسبات لحاظ شود.
رهبر انقلاب اسلامی، ارزیابی صحیح از جبهه مقابل و واقعیات مربوط به آن را برای گرفتار نشدن در خطای محاسباتی، ضروری خواندند و گفتند: برخی از صاحب‌نظران و اندیشمندان آمریكایی در توصیف اوضاع سیاسی، اجتماعی و اقتصادی این كشور از تعبیر افول موریانه‌وار استفاده كرده‌اند.
 با وجود مشكلات، بن‌بست نداریم
رهبر انقلاب اسلامی با تأكید بر این‌كه در كنار شناخت واقعیات جبهه دشمن، باید توانایی‌ها و واقعیات خودمان را نیز به خوبی بشناسیم، گفتند: البته ما مشكلات اقتصادی داریم و مسؤولان هم در حد توان خود به دنبال حل این مشكلات هستند، اما موضوع مهم این است كه با وجود مشكلات اقتصادی، بن‌بست نداریم.
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای افزودند: مشكلات كشور، هر یك دارای علل مختلفی است اما این مشكلات موجب بن بست در كشور نشده‌اند و بلكه به عكس، ما در حال پیشرفت هستیم.
ایشان بصیرت ملت را در رأس پیشرفت‌ها و برجستگی‌های كشور دانستند و تأكید كردند: اگر ملت ایران پرشور و با بصیرت نبود، در صحنه‌هایی كه حضور او لازم بود، دیده نمی‌شد.
رهبر انقلاب اسلامی از اجتماع عظیم مردم در ۲۲ بهمن سال ۹۷ به‌عنوان نمونه‌ای از آگاهی، بصیرت، همت، آمادگی، قدرت ایستادگی و اراده محكم ملت یاد كردند و افزودند: ایستادگی و مقاومت مردم بزرگ‌ترین نقطه قوت كشور است و نشان می‌دهد می‌توان با همان منطق مقاومت امام بزرگوار، همچنان در میدان وارد شد.
 هدف از مقاومت
ایشان هدف از مقاومت را رسیدن به نقطه بازدارندگی در عرصه‌های گوناگون اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و نظامی برشمردند و افزودند: باید به نقطه‌ای برسیم كه دشمن را از تعرض به ملت در همه زمینه‌ها منصرف و ناامید كند.
رهبر انقلاب تأكید كردند: امروز در بخش نظامی تا حدود زیادی به این بازدارندگی و تثبیت دست یافته‌ایم و علت اصرار دشمنان بر مسائل دفاعی و موشكی نیز محروم كردن كشور و ملت از قدرت بازدارندگی است كه البته هرگز نخواهند توانست به این هدف دست پیدا كنند. رهبر انقلاب اسلامی در ادامه چند شرط برای استمرار حركت موفقیت‌آمیز جمهوری اسلامی ایران بیان كردند.
ایشان در همین زمینه خاطرنشان كردند: مواجهه ما با مسائل و دشمنان باید شجاعانه باشد نه مرعوبانه، امیدوارانه باشد نه مأیوسانه، مبتكرانه باشد نه منفعلانه و عاقلانه و خردمندانه باشد نه هیجانی، احساساتی و سطحی.
توجه به ترفند دشمن برای تضعیف اندیشه مقاومت شرط دیگری بود كه رهبر انقلاب اسلامی بر آن تأكید كردند و گفتند: اندیشه مقاومت، قدرتمندترین سلاح یك ملت است و دشمن درصدد است با وسوسه، تردیدافكنی و القای بی‌فایده و ناممكن بودن مقاومت، این سلاح را از دست ملت ایران خارج كند، بنابراین باید اندیشه مقاومت را از ترفند دشمن مصون داشت.
 زرنگ‌بازی سیاسی ترامپ
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای با اشاره به انواع ترفندهای دشمنان خاطرنشان كردند: آنها گاهی تهدید می‌كنند و گاهی تطمیع؛ مثل همین مَرد رِندی اخیر رئیس‌جمهور محترم آمریكا كه گفته ایران با همین رهبران كنونی نیز می‌تواند به پیشرفت‌های بزرگی برسد. یعنی رهبران كنونی ایران! ما نمی‌خواهیم شما را براندازی كنیم و حاضریم شما را هم قبول كنیم، بنابراین ناراحت نباشید.
رهبر انقلاب اسلامی این اقدام آمریكایی‌ها را زرنگ‌بازی سیاسی تعبیر كردند و افزودند: البته این حرف درست است كه اگر رهبران و مسؤولان كنونی ایران كمر همت ببندند، آستین‌ها را بالا بزنند، مجاهدت كنند و شب و روز نداشته باشند، همدلی و همزبانی كنند و از امكانات به شکل شایسته استفاده كنند، قطعا و بدون شك پیشرفت‌های بیشتری نصیب خواهد شد، اما شرط پیشرفت این است كه آمریكایی‌ها نزدیك نیایند.
رهبر انقلاب اسلامی تأكید كردند: زرنگ‌بازی سیاسی رئیس‌جمهور آمریكا، مسؤولان جمهوری اسلامی و ملت را فریب نخواهد داد. نباید اجازه داد آمریكایی‌ها نزدیك شوند، قدم آنها قدم نامباركی است و هر جا پا گذاشته‌اند، جنگ و برادركشی یا فتنه یا استثمار و استعمار و تحقیر ایجاد كرده‌اند.
ایشان افزودند: مردم در صحنه حضور دارند و این حضور باید ادامه پیدا كند، چرا كه حضور مردمی همچون روز قدس، به كلی محاسبات دشمن را مختل می‌‌کند.
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای همچنین مسؤولان كشور را به تمركز بر مساله اصلی یعنی اقتصاد توصیه مؤكد كردند و گفتند: پیش از انقلاب، مساله اصلی مبارزه با طاغوت بود و بعد از پیروزی نیز مساله اصلی در برهه‌ای تثبیت نظام و در برهه‌ای دیگر، جنگ تحمیلی صدام بود كه در آن مقطع، همه كشور بر مساله جنگ تمركز كردند و موفقیت حاصل شد. امروز نیز همه باید بر مساله اصلی كه اقتصاد است، تمركز كنند.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: مسائل فرهنگی و امنیتی هم بسیار مهم است، اما مسائل اقتصادی و معیشتی، از همه نقدتر است و در عین حال بر فرهنگ و امنیت نیز اثرگذار است.
ایشان در مسائل اقتصادی چند موضوع را دارای اهمیت مضاعف برشمردند و گفتند: رونق تولید، ارزش پول ملی، بهبود فضای كسب و كار، جدا كردن بودجه و اقتصاد كشور از خام‌فروشی نفت، تبدیل دخالت دولت در اقتصاد به هدایت و نظارت دولت، و بریدن دست مفسدان اقتصادی یعنی اختلاسگران، دزدان، تروریست‌های اقتصادی و قاچاقچیان بی‌رحم از اقتصاد كشور از جمله مسائل اصلی است كه باید مسؤولان متفقا بر روی آنها متمركز شوند و از حواشی و مسائل فرعی بپرهیزند.
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای همچنین بر همبستگی ملی و كنار گذاشتن دعواهای سیاسی و جناحی به‌عنوان مسائل مهم دیگر تأكید كردند و گفتند: یكی دیگر از مهم‌ترین مسائل، حفظ ارتباط قلبی با خدای متعال است.