یك استعفا  چند دلیل

استعفای محمد بطحایی از وزارت آموزش و پرورش در روزهای تعطیل حاشیه‎‌های بسیاری به همراه داشت

یك استعفا چند دلیل

در تعطیلات رسانه‌های چاپی، صبح 16 خرداد خبری یكباره فضای مجازی را فتح كرد، هر چند اخبار عجیب آنقدر در حوزه آموزش و پرورش تكرار شده كه دیگر تاثیرگذاری ابتدایی‌اش را از دست بدهد. خبر منتشر شده حكایت از استعفای وزیر آموزش و پرورش داشت. خبری كه خیلی زود دست به دست می‌شد اما خیلی دیر توسط این وزارتخانه واكنشی به همراه داشت. عصر همان روز معاونت روابط عمومی و اطلاع‌رسانی آموزش و پرورش در خبری منتشر شده در پایگاه این وزارتخانه پذیرش استعفا را تكذیب كرد. هر چند این خبر هم به واسطه مبهم بودن آن سوءتفاهم‌های بسیاری در رسانه‌ها به همراه داشت، چرا كه بسیاری از این رسانه‌ها پذیرش استعفا را به اشتباه تكذیب استعفا دانستند تا وضعیت همچنان پرابهام باقی بماند. اما شامگاه همان روز تنها قطعیتی كه می‌شد از همه این تایید و تكذیب‌ها دریافت، استعفای محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش دولت دوازدهم بود. هر چند این تازه آغاز ماجرا بود، چرا كه خبر عجیب‌تری در راه بود.

 وقتی استعفا به حاشیه رفت
خبر بعدی درباره محمد بطحایی آنقدر پررنگ‌تر بود كه خود استعفا را به حاشیه ببرد. درست در ساعاتی كه رسانه‌ها در پی تایید یا تكذیب پذیرش استعفای وزیر آموزش و پرورش بودند سید سلمان سامانی، سخنگوی وزارت كشور توئیتی منتشر كرد كه اشاره پررنگی به وضعیت محمد بطحایی هم داشت. او در توییتر خود نوشت: « امروز 16 خردادماه آخرین مهلت پذیرش استعفای مقامات برای نامزدی در انتخابات مجلس است، پذیرش استعفا ملاك است نه صرفا ارائه استعفا؛ جایگزین این افراد باید طی یك ماه آینده تعیین شوند.» همین توییت كافی بود تا یكی از دلایل اصلی استعفای محمد بطحایی حضور در انتخابات مجلس عنوان شود. در این میان برخی رسانه‌ها هم در خبرهایی كه به نقل از منابع آگاه منتشر كرده بودند، دلیل استعفای وزیر را مسائل شخصی عنوان كردند و این موارد روی هم موضوع استعفا به دلیل شركت در انتخابات مجلس را تا حدودی پررنگ جلوه می‌داد. واكنش سریع و بعضا تند برخی از مسؤولان و فعالان حوزه رسانه به این خبر هم دلیل دیگری شد تا دوباره رسانه‌ها منتظر تایید رسمی دلیل استعفا باشند. یكی از آنها بهرام پارسایی نماینده مردم شیراز بود كه در توییتی به وزیر مستعفی تاخت و نوشت: «حتی اگر قصد شركت در انتخابات مجلس داشتید، بهتر بود در واكنش به فجایعی همچون مدرسه غرب تهران و زاهدان و تاكستان یا برای عذرخواهی از فرهنگیانی كه پاسخی برای مطالباتشان نداشتید، استعفا می‌كردید تا لااقل به عنوان فردی مسؤولیت‌شناس، شانس رای آوردن داشته باشید.»
 دلیل استعفا چیست؟
گام بعدی در میانه همه این سراسیمگی اخبار منتشر شده اطلاعیه واضح سخنگوی دولت بود. در میانه همه این اخبار روز جمعه دفتر سخنگوی دولت اعلام كرد سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش به دلیل شركت در انتخابات مجلس از سمت خود استعفا داده است. در این اطلاعیه با صراحت عنوان شده بود به دنبال استعفای بطحایی، رئیس‌جمهوری نیز پیش از موعد مقرر ثبت‌نام برای نامزدی مجلس موافقت كرده است. به نظر می‌رسید این پایانی باشد بر همه حواشی یك استعفا اما این‌گونه نشد. بعد از این اطلاعیه حجم اظهارنظرهایی كه این بار دلیل استعفا را شركت در انتخابات مجلس نمی‌دانستند افزایش یافت تا نشان دهد انگار مشكلات آموزش و پرورش با دولت حسن روحانی بیش از آن چیزی است كه نشان می‌دهد. هر چند برخی از این اظهارنظرها مستند بر ادله محكمی نبود اما قطعیت این گفته‌ها آنقدر بود كه افكار عمومی حداقل در این وضعیت شك كنند. یكی از این اظهارنظرها متعلق به محمدمهدی زاهدی، عضو كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس است. او در گفت‌وگویش با فارس به دلیل استعفای بطحایی اشاره كرده و گفته است: فكر می‌كنم این‌كه سخنگوی دولت اعلام كرده است آقای بطحایی برای حضور در مجلس و  نامزدی نمایندگی مجلس استعفا داده است، اصلا صحت نداشته باشد زیرا بنده هم وزیر بودم هم نماینده مجلس بودم و هم مسؤولیت‌های مختلفی در كشور دارم و می‌دانم جایگاه وزارت چقدر است.
این عضو كمیسیون آموزش مجلس با بیان این‌كه یقین دارم دلیل استعفای سیدمحمد بطحایی، نمایندگی مجلس نبوده است، گفت: در انتخاب سرپرست آموزش و پرورش باید اولویت‌های سیاسی را كنار گذاشت و تنها دغدغه‌های فرهنگیان در اولویت اصلی باشد.
 عیان شدن مشكلات وزیر و دولت
سخنگوی دولت هم در رابطه با ماجرای این استعفا به همان بیانیه اكتفا نكرد و علی ربیعی مهمان تلفنی خبر ساعت 14 شبكه یك سیما شد تا باز هم دلیل استعفای محمد بطحایی را حضور در انتخابات مجلس عنوان كند. البته جزئیات دیگری هم به اطلاعیه اول افزوده شد. اولین خبر این بود كه این استعفا روز شنبه هفته گذشته تقدیم رئیس‌جمهور شده است و این ماجرا تا روز سه‌شنبه از سوی دفتر ریاست‌جمهوری مسكوت مانده است. آن‌طور كه علی ربیعی در این بخش خبری اعلام كرد روز سه‌شنبه محمد بطحایی با رئیس دفتر رئیس‌جمهور تماس می‌گیرد و در این تماس بطحایی با اشاره به مدت زمان قانونی برای استعفا  به منظور حضور در مجلس، از رئیس‌جمهور می‌خواهد موافقتش را اعلام كند و روحانی هم بنابر درخواست ایشان موافقتش را اعلام می‌كند. البته  علی ربیعی در این گفت‌وگوی خبری اعلام كرد متن این استعفا امروز منتشر می‌شود.
با همه این اوصاف همچنان برخی  نمایندگان مجلس دلیل این استعفا را آنی نمی‌دانند كه از سوی دولت منتشر شده است. جبار كوچكی‌نژاد، دیگر عضو كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، دلیل استعفای بطحایی را عدم همراهی دولت برای حل مشكلات فرهنگیان عنوان می‌كند و می‌گوید: آموزش و پرورش هنوز نتوانسته مطالبات مربوط به حق‌التدریس معلمان را پرداخت كند. از سوی دیگر رتبه‌بندی فرهنگیان بار مالی زیادی نیاز دارد كه دو هزار میلیارد تومان به آن اختصاص یافته است و تأمین نشدن كامل بار مالی باعث اجرای ناقص طرح و نارضایتی فرهنگیان می‌شود. دولت باید 1600 میلیارد به آموزش و پرورش می‌‌‌داد تا مطالبات فرهنگیان را پرداخت كند و این كار هم انجام نشد و همكاری دولت با بطحایی در شب عید هم همكاری خوبی نبود.
به هر حال اگر اصل استعفای بطحایی به دلیل همراهی نکردن دولت در تأمین خواسته‌های فرهنگیان باشد، باید در ادامه منتظر واكنش‌های دیگر او نسبت به وضعیت اجرای رتبه‌بندی معلمان، احتمال تأخیر در اجرای آن یا تأمین نشدن بار مالی لازم و تأخیرهای طولانی مدت در پرداخت مطالبات فرهنگیان بود.