روحانی: به صورت یكطرفه نمی‌توانیم متعهد به برجام باشیم

روحانی: به صورت یكطرفه نمی‌توانیم متعهد به برجام باشیم


رئیس‌جمهور با اشاره به بدعهدی طرف‌های مقابل در برجام گفت:‌ بدیهی است ایران به صورت یكطرفه نمی‌تواند تنها طرف متعهد به برجام باقی بماند و سایر كشورها نیز لازم است سهم خود را برای حفظ این توافق مهم بپردازند.
به گزارش ایرنا، حسن روحانی در پنجمین نشست سران كنفرانس تعامل و اعتمادسازی در آسیا (سیكا) كه در دوشنبه پایتخت تاجیكستان برگزار شد گفت: مداخلات خارجی برخی قدرت‌ها در امور داخلی كشورهای منطقه خاورمیانه، سیاست‌های قهرآمیز یكجانبه‌گرایانه، تروریسم و افراط‌گرایی، پیمان‌شكنی و قانون‌گریزی آشكار آنان در موضوعات مربوط به صلح و امنیت بین‌المللی از جمله قرارداد مهم هسته‌ای ایران موسوم به برجام، منطقه ما را به یكی از بحران‌خیزترین و بی‌ثبات‌ترین مناطق جهان تبدیل كرده است.
وی افزود: در خصوص برجام، یادآوری می‌كنم كه اجرای كامل تعهدات ایران بارها به تأیید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسیده و با وجود خروج آمریكا، ازسرگیری تحریم‌های غیرقانونی یكجانبه این كشور و نیز حمایت ناچیز سایر طرف‌های موافقتنامه از آن، همچنان معتقد هستیم كه انجام تعهدات پذیرفته‌شده توسط كلیه طرف‌های ذی‌ربط، نقش مهمی در افزایش ثبات منطقه‌ای و جهانی ایفا خواهد كرد.
رئیس‌جمهور گفت: اكنون كه نهایت
حسن نیت و شكیبایی استراتژیك ما از یك سو و قانون‌شكنی آمریكا از سوی دیگر بر همگان ثابت شده است، جمهوری اسلامی ایران ضمن اعلام آمادگی برای هرگونه تعامل، تصمیم گرفته است تا طبق بندهای 26 و 36 برجام اجرای تعهداتش را برای بازگرداندن توازن در توافق مزبور كاهش دهد. در صورت عدم دریافت پاسخ مناسب، به‌ناچار اقدامات بیشتری انجام خواهیم داد.
وی تصریح كرد: همه به نقش سیاست‌های دولت فعلی آمریكا در بی‌ثبات‌سازی كشورهای منطقه به خوبی واقفیم. وضعیت كنونی فلسطین، عراق، سوریه، افغانستان و یمن نمونه‌هایی بارز از پیامدهای این سیاست در سال‌های اخیر است. این سیاست‌ها، ناقض حق تعیین سرنوشت به عنوان یكی از حقوق اساسی و ذاتی همه ملت‌ها در بسیاری از كشورهای منطقه بوده است.رئیس‌جمهور افزود: به دلیل حساسیت شرایط كنونی و ضرورت مقابله با یكجانبه‌گرایی، شایسته است ما كشورهای عضوِ سیكا با اتخاذ سیاست‌های هوشمندانه، روند چندجانبه گرایی را تقویت و زمینه‌های جدیدی در ساحت همكاری‌های سیاسی - امنیتی، اقتصادی و تجاری، مستقل از رویكرد‌های یكجانبه‌گرایانه برخی از كشورها كشف و همكاری‌های خود را گسترش دهیم و با مشاركت در طرح همكاری‌های بین‌منطقه‌ای با سایر مناطق جغرافیایی روابط خود را تعمیق و با یكجانبه‌گرایی مقابله كنیم.