پیشرفت کُند شبكه ملی اطلاعات

معاون مركز ملی فضای مجازی

پیشرفت کُند شبكه ملی اطلاعات

امروز زندگی بدون فضای مجازی معنا ندارد. فضای مجازی اما نیاز به زیرساخت‌های ارتباطی دارد. شبكه ملی اطلاعات به عنوان زیرساخت ارتباطی فضای مجازی كشور یكی از مهم‌ترین پروژه‌های ملی در عرصه فضای مجازی محسوب می‌شود كه تحقق آن بنا بر رویكردهای جهانی و ضرورت‌های ملی كه بر مبنای صیانت اقتصادی، فرهنگی، ملی و ایرانی - اسلامی كشور است. سندی تحت عنوان «ضرورت تبیین الزامات شبكه ملی اطلاعات» در 3 دی ۹۲ در شورای عالی فضای مجازی تصویب و به وزارت ارتباطات به‌عنوان مجری شبكه ملی اطلاعات ابلاغ شد. در این سند بر ایجاد شبكه‌ای متشكل از زیرساخت‌های ارتباطی با مدیریت مستقل كاملاً داخلی، شبكه‌ای حفاظت شده نسبت به اینترنت و شبكه‌ای با امكان عرضه انواع محتوا و خدمات ارتباطی سراسری برای آحاد مردم با تضمین كیفیت تاكید شده است.
به گزارش مهر، این را عباس آسوشه، معاون مركز ملی فضای مجازی درخصوص آخرین وضعیت شبكه ملی اطلاعات، الزامات این شبكه و ارزیابی اقدامات وزارت ارتباطات برای عملیاتی شدن این پروژه ملی بیان كرده است. اما بخش مهمی از تأمین زیرساخت‌های شبكه ملی به وزارت ارتباطات مربوط می‌شود. در همین خصوص وزارت ارتباطات مدعی است ترافیك ارتباطات داخلی بر بستر شبكه‌ملی اطلاعات را ۴۰۰ درصد افزایش داده است. معاون مركز ملی فضای مجازی معتقد است ترافیك خدمات ویدئویی در این حوزه طی دو سال اخیر افزایش جدی یافته است، پس افزایش ترافیك ارتباطات درست است. هرچند او تأكید می‌كند خیلی از ترافیك‌ها، مربوط به محتوای ویدئویی نیست. آسوشه توضیح می‌دهد فضایی كه برای انتقال ترافیك ایجاد شده توسط ترافیك بین‌الملل اشغال می‌شود و همه این حجم ترافیك مربوط به ترافیك داخلی نیست. او توضیح می‌دهد: رشد و اثرگذاری ما در ترافیك اینترنت داخلی و خارجی یكسان نیست و آن اتفاقی كه كشور و سیاستگذاران می‌خواستند به جهت خدمات محتوایی روی شبكه ملی اطلاعات بیفتد، اتفاق نیفتاده است. بیشتر محتوا در شبكه اینترنت خارجی توزیع می‌شود و اثرگذاری آن نیز در ترافیك داخلی اینترنت مشاهده می‌شود و نمی‌توان این دو را برابر هم عنوان كرد.
در ایجاد شبكه ملی، كند هستیم
آسوشه درباره آینده شبكه ملی اطلاعات نیز عنوان می‌كند:‌ وضع‌مان نسبت به چهار سال پیش خیلی بهتر است. این واقعیت است. نكته‌ای كه به آن تاكید داریم این‌كه سرعت لازم به دستیابی به شبكه ملی اطلاعات ایجاد نشده و ما از این لحاظ كند بودیم. او توضیح می‌دهد پیشرفت شبكه ملی اطلاعات از دو وجه قابل رسیدگی است و تأكید می‌كند نسبت به چهار سال قبل، شبكه پیشرفت داشته هرچند با نظر او شرایط می‌توانست به نحو بهتری پیش برود. او معتقد است تعیین و اعمال سیاست در فضای مجازی با ایجاد شبكه ملی امكان‌پذیر خواهد شد. هرچند از نظر او امكانات نهایی و آماده نشده‌اند، اما توانایی آن وجود دارد. معاون مركز ملی فضای مجازی می‌گوید: امروز ما می‌توانیم خیلی از كارهایی را كه چهار سال پیش نمی‌توانستیم انجام دهیم و برایمان آرزو بود، انجام دهیم، اما خیلی از كارها را نیز نمی‌توانیم انجام دهیم و هنوز توفیق مساله را در شبكه ملی اطلاعات پیدا نكرده‌ایم.