فیـلــم ممنوعه!

ارسال‌كنندگان فیلم و عكس برای شبکه‌های بیگانه از این به بعد منتظر مجازات حبس باشند

فیـلــم ممنوعه!

شخصی رفته بود به ستاد امر به معروف و نهی از منكر و گفته بود كسی از من فیلمی گرفته و فرستاده برای شبکه های خارجی، آنها هم دارند تهدیدم می‌كنند. از جزئیات تهدید می‌پرسم، نمی‌گوید، فقط می‌گوید تهدید دیگر. می‌گوید آنها می‌خواهند به شهروندان ما آسیب بزنند كه ما نگذاشتیم و پرسیدم چه جور آسیبی كه نگفت و لابه‌لای خنده‌هایش گفت این‌قدر نپرس چون نمی‌خواهم بگویم، فقط بنویس هر كسی هر فیلم و عكسی را برای هر دولت متخاصمی ارسال كند مجرم است.

صحبت‌های من با جلیل محبی، دبیرستاد امر به معروف و نهی از منكر طولانی نشد، ولی همین‌ها را هم كه گفت تكمله‌ای بود برای خبر كوتاهی كه دیروز به نقل از موسی غضنفرآبادی، رئیس دادگاه انقلاب تهران دست به دست می‌شد كه اصل ماجرا را گفته بود و از مسیح علی‌نژاد نام برده بود برای دادن هشداری به شهروندان با این مضمون كه چون این فرد با آمریكایی‌ها قرارداد همكاری دارد كسانی كه كشف حجاب كنند و از خود یا دیگران فیلم بگیرند و برای او ارسال كنند مشمول ماده 508 قانون مجازات اسلامی خواهند شد.
قانون مجازات اسلامی مصوب سال 92 را ورق می‌زنم و می‌رسم به ماده 508: «هركسی یا گروهی با دول خارجی به هر نحو علیه جمهوری اسلامی همكاری كند در صورتی كه محارب شناخته نشود به یك تا ده سال حبس محكوم می‌شود.»
شنیده بودیم جلیل محبی ایده‌پرداز موضوع برخورد با افرادی است كه با رسانه های بیگانه همكاری می‌كند، ولی با خودش كه حرف زدیم این را تكذیب كرد و گفت كه من فقط نص صریح قانون را یادآور شده‌ام تا مردم آگاه شوند و در چنین دام‌هایی نیفتند.
پیام توییتری دو روز پیش دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منكر كشور پیش چشمم رژه می‌رود كه خطاب به همان عنصر فراری، آن دختر تندروی مشكوك نوشته بود: «شما از كشور متخاصم با ایران حقوق دریافت می‌كنید پس همكار آنها هستید و مطابق قانون، همكاری با شما جرم است و دادگاه انقلاب مانند قبل همكاران شما را محكوم می‌كند. مجددا عرض می‌كنم هموطنان بنده را به جرم همكاری با بیگانه ترغیب نكرده و برایشان مشكل قضایی ایجاد نكنید.»
مشكل قضایی، كلی تعقیب و گریز امنیتی و انتظامی و بعد هم حبس از یك تا ده سال فقط برای فرستادن فیلم به شخصی كه وقتی در ایران بود نیز جایگاه متزلزلی داشت، شخصی كه وقتی از ایران رفت شد دشمن این آب و خاك، رل گرگ بازی كرد در لباس میش، شخصی كه حتی رفتنش از ایران مشكوك بود، دختری ازخانواده‌ای فقیر كه ما خبرنگاران كه از نزدیك می‌شناختیمش یادمان هست در راهروهای مجلس در قالب یك خبرنگار پارلمانی از نمایندگان طلب كمك‌های مالی و وام می‌كرد .
حالا رئیس دادگاه انقلاب تهران می‌گوید با توجه به قرارداد همكاری این فرد با آمریكایی‌ها كسانی كه از خودشان یا دیگران در رابطه با كشف حجاب فیلم بگیرند و برای این خانم ارسال كنند، مشمول ماده ۵۰۸ قانون مجازات اسلامی می‌شوند كه از یك تا ده سال حبس را برای مرتكبان پیش بینی كرده است. 
او اما حرفش را تكمیل‌تر می‌كند و می‌گوید نه فقط ارسال فیلم درحوزه كشف حجاب بلكه هر فیلمی كه علیه نظام باشد و برای این خانم ارسال شود، مشمول ماده 508 می‌شود.
قانون مجازات اسلامی شش سال است كه نسخه جدیدش ابلاغ شده و در محاكم و دادگاه‌ها ملاك صدور حكم است، ماده 508 نیز شش سال است كه وجود دارد، اما این كه چرا امروز در صدر اخبار قرارگرفته و درباره‌اش این همه حرف زده می‌شود، علتش را دبیرستاد امر به معروف و نهی از منكر به ما می‌گوید، با این مضمون كه چون مردم بی خبرند و هرچیزی را هر وقت كه دلشان می‌خواهد برای این فردِ مدعی خبرنگاری می‌فرستند، لازم است آگاه شوند و بدانند كه همین تازگی‌ها فردی با چنین اتهامی به دو سال حبس محكوم شد. جلیل محبی می‌گوید از این نوع احكام زیاد است، ولی دادگستری باید آن را رسانه‌ای كند كه نمی‌كند و مردم بی‌خبر می‌مانند.