غارتگران سفره مردم پای میز محاکمه

محاكمه متهمان واردات گوشت با دلار 4200 تومانی و فروش در بازار آزاد برگزار شد

غارتگران سفره مردم پای میز محاکمه

 اولین جلسه رسیدگی قضایی به پرونده چند مسؤول دولتی كه اقدام به فروش آزاد گوشت‌های وارد شده با ارز ۴۲۰۰ تومانی كرده‌اند، به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد. هر شش متهم این پرونده از مدیران دولتی هستند كه ١١۴ تن گوشت خارجی را با ارز ۴٢٠٠ تومان وارد و با سوءاستفاده از خلأهای قانونی از گمرك ترخیص کرده و در بازار آزاد می‌فروختند و چند میلیارد تومان از این طریق تحصیل مال نیز داشته‌اند.
به گزارش جام‌جم، قیمت گوشت قرمز از سال گذشته تحت تأثیر نوسانات ارز، به‌شدت افزایش یافت و از حدود 40 هزار تومان حتی تا 120 هزار تومان هم فراتر رفت. این در حالی است كه دولت برای واردات گوشت قرمز، مقادیر قابل توجهی دلار 4200 تومانی تخصیص داد اما به علت نبود نظارت بر نحوه توزیع گوشت‌های وارداتی، این محموله‌ها به قیمت ارز آزاد به دست مردم رسید. در برخی فروشگاه‌ها هم كه گوشت‌های وارداتی به نرخ دولتی (البته به طور محدود) عرضه می‌شد، ایجاد صف‌های طولانی موجب خدشه به شأن و حیثیت مردم شد؛ در برخی نقاط هم گوشت‌های وارداتی با كارت ملی به مردم عرضه می‌شد. نهایتا دولت از ابتدای امسال صورت مساله را پاك كرد و ارز4200 تومانی برای واردات گوشت را حذف كرد تا دیگر نه رانتی برای واردكنندگان ایجاد شود و نه كسی انتظار ارزانی گوشت قرمز را داشته باشد.
با این حال، دستگاه قضایی از روز گذشته رسیدگی به پرونده تخلفات افرادی را كه گوشت با ارز 4200 تومانی وارد كرده اما به قیمت ارز آزاد فروخته‌اند، آغاز كرد تا متخلفان خیال نكنند كه ماجرا فراموش شده است.
به گزارش میزان، قاضی صلواتی در اولین جلسه رسیدگی به این پرونده ضمن قرائت ماده ۳۵۸ قانون آیین دادرسی كیفری گفت: پرونده متهمان حمیدرضا خلیلی، جانشین رئیس جهاد كشاورزی استان تهران، علیرضا جهیزی، كارمند و رئیس اداره تنظیم بازار سازمان جهاد كشاورزی تهران، مرتضی عسگری، مدیرعامل تعاونی مصرف بنیاد مستضعفان تهران، علی سعیدی، مباشر توزیع تنظیم بازار شركت مهام تدبیر آسیا، حسین خلیلی، كارگزار و مدیر توزیع اینترنتی یاس شمیران و علی رنجبر كرمانی، كارمند حراست و بازرس اداره تنظیم بازار سازمان جهاد كشاورزی استان تهران به اتهام اخلال در نظام توزیع مایحتاج عمومی به میزان ۱۱۴ هزار كیلو گوشت تنظیم بازار در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به پرونده اخلالگران و مفسدان اقتصادی تشكیل شده است.
 متن كیفرخواست
در ادامه قاضی صلواتی از حسینی، نماینده دادستان خواست به بیان كیفرخواست بپردازد.
حسینی، نماینده دادستان با كسب اجازه از محضر دادگاه در جایگاه قرار گرفت و گفت: كیفرخواست صادره در چهار بخش تنظیم شده است. سه نفر از متهمان، كارمندان سازمان جهاد كشاورزی تهران هستند.
وی ادامه داد: متهمان با حواله‌های صوری و سندسازی و تخصیص غیرقانونی سهمیه، اقدام به فروش گوشت در بازار آزاد کردند و در سال ۹۷، ۱۱۴هزار كیلو گوشت خارج از چرخه توزیع به نرخ آزاد به فروش رساندند و موجب تضییع بیت‌المال به مبلغ ۷۵ میلیارد و ۲۴۰ میلیون ریال شدند.
نماینده دادستان در ارتباط با حمیدرضا خلیلی، جانشین رئیس جهاد كشاورزی استان تهران گفت: حمیدرضا خلیلی متهم است به مشاركت در اخلال در نظام توزیع مایحتاج عمومی از طریق تخصیص سهمیه برخلاف مقررات با حواله صوری به منظور فروش گوشت با نرخ دولتی در بازار آزاد.
حسینی در ارتباط با متهم علیرضا جهیزی، كارمند و رئیس اداره تنظیم بازار سازمان جهاد كشاورزی استان تهران گفت: علیرضا جهیزی متهم است به مشاركت در اخلال در نظام توزیع مایحتاج عمومی از طریق تخصیص سهمیه برخلاف مقررات با حواله صوری به منظور فروش گوشت با نرخ دولتی در بازار آزاد.
نماینده دادستان در ارتباط با متهم مرتضی عسگری، مدیرعامل تعاونی مصرف بنیاد مستضعفان تهران تصریح كرد: مرتضی عسگری متهم است به مشاركت در اخلال در نظام توزیع مایحتاج عمومی از طریق تخصیص سهمیه برخلاف مقررات با حواله صوری به منظور فروش گوشت با نرخ دولتی در بازار آزاد و سندسازی فروش گوشت تنظیم بازار.
وی در ارتباط با شركت مهان تدبیر آسیا به عنوان شخص حقوقی با نمایندگی حسین حسن‌پور گفت: این شركت متهم است به اخلال در توزیع به مشاركت در اخلال در نظام توزیع مایحتاج عمومی از طریق تخصیص سهمیه برخلاف مقررات با حواله صوری به منظور فروش گوشت با نرخ دولتی در بازار آزاد.
نماینده دادستان اتهامات علی سعیدی، مباشر توزیع تنظیم بازار شركت مهان تدبیر آسیا و حسین خلیلی، مدیرعامل شركت توزیع اینترنتی یاس شمیران را مشاركت در اخلال در نظام توزیع مایحتاج عمومی از طریق تخصیص سهمیه برخلاف مقررات با حواله‌های صوری به منظور فروش گوشت با نرخ دولتی در بازار آزاد عنوان كرد.
حسینی در ارتباط با اتهام علی رنجبر كرمانی کارمند حراست و بازرس اداره تنظیم بازار سازمان جهاد كشاورزی گفت: علی رنجبر كرمانی متهم است به معاونت در اخلال در نظام مایحتاج عمومی از طریق تخصیص غیرقانونی سهمیه با حواله صوری به منظور فروش گوشت با نرخ دولتی در بازار.
وی در تشریح اقدامات مجرمانه متهمان گفت: مرتضی عسگری طی ارتباط با حمیدرضا خلیلی و علیرضا جهیزی در راستای اخذ حواله برای كالاهای اساسی دو نامه با مقادیر ۱۵ و ۳۵ تن گوشت منجمد تنظیم کرده است، حمیدرضا خلیلی برای دریافت ۳۵تن گوشت منجمد به مرتضی عسگری راهكار
داده است و در این ارتباط آقای عسگری با سردخانه‌ای در شهریار قرارداد منعقد می‌كند.
نماینده دادستان افزود: علی سعیدی، مباشر توزیع تنظیم بازار شركت مهام تدبیر آسیا اقدام به خرید حواله ۴۵ تنی کرده است و گوشت وارداتی با ارز4200تومانی را در بازار آزاد به فروش رساندند.
حسینی اضافه كرد: حمیدرضا خلیلی، كارمند دولت است و براساس قوانین نمی‌تواند در حوزه كاری خود در بخش خصوصی فعالیت داشته باشد لذا به وسیله برادر خود حسین خلیلی با فعالیت در شركت مهام تدبیر آسیا منجر به ایجاد رانت شده است.
نماینده دادستان بیان كرد: طی بررسی‌های انجام‌شده در مورد یك فقره فقط 3000 كیلو گوشت در میادین پخش و بقیه در بازار آزاد توزیع شده است كه حسین خلیلی نقش مهمی در این باره داشت.
وی افزود: علیرضا جهیزی در ارتباط با چند نفر و با اخذ رشوه اقدام به صدور نامه برای تخصیص حواله كرده كه پرونده مرتبط با ارتشا همچنان مفتوح است.
نماینده دادستان ادامه داد: متهمان مذكور با فراهم كردن درخواست توزیع گوشت با نام تعاونی‌ها اقدام به خروج ۱۱۴ هزار كیلو گوشت از چرخه عرضه كرده و در بازار آزاد با مبالغ بیشتر به فروش رسانده‌اند. این افراد بستر را به نحوی فراهم كرده‌اند كه خسارت وارده به بیت‌المال ۷۵ میلیارد و ۲۴۰ میلیون ریال است.
حسینی اظهار كرد: در سال ۹۷، قیمت گوشت تنظیم بازار هر كیلو حدود ۲۶۵ هزار ریال بود كه متهمان از طریق غیرقانونی اقدام به فروش به قیمت حدودا ۴۰۰ هزار ریال می‌كردند.
وی بیان كرد: با توجه به این‌كه حسین خلیلی، برادر حمیدرضا خلیلی در فروش ۲۴ تن گوشت در بازار آزاد نقش مستقیم داشته، میزان عواید حاصله برای مجرمان به شرحی است كه در كیفرخواست ذكر شده است.
نماینده دادستان به ادله انتسابی جرم به متهمان پرداخت که می‌توان به گزارش اداره اطلاعات، صدور نامه‌های صوری از ارگان‌های مختلف، اظهارات و اقاریر متهمان، تأسیس شركت سهام تدبیر آسیا با عضویت برادر متهم خلیلی و علی سعیدی برای واردات گوشت و مستندات مربوط به شركت سهام تدبیر آسیا و ثبت فروشگاه یاس شمیران توسط حسین خلیلی برادر متهم ردیف اول برای مالكیت شركت سهام تدبیر آسیا، اشاره كرد.
حسینی گفت: متهم حمیدرضا خلیلی مدعی است كه از نوع فعالیت فروشگاه یاس شمیران مطلع نبوده در حالی كه مستندات خلاف این ادعا را ثابت می‌كند و همه موارد دال بر اطلاع حمیدرضا خلیلی از اعمال برادرش حسین خلیلی است.
وی در ادامه ادله انتسابی جرم به متهمان تصریح كرد: براساس نامه صادره از جهاد كشاورزی به تعزیرات مبنی بر تخلف فروشگاه یاس تهران، این فروشگاه كه با مدیریت حسین خلیلی بود پس از تحویل گوشت با درج یك‌سوم از این مقدار اعداد مرقومه را پاك، بخشی را به تعاونی و بقیه را در بازار آزاد فروخته است.
نماینده دادستان عنوان كرد: همچنین اظهارات علیرضا جهیزی و اقاریر مرتضی عسگری نشان می‌دهد، ده یا 11 تن گوشت برزیلی را به دلالان در بازار آزاد فروخته‌اند.
حسینی ادامه داد: همچنین حمیدرضا خلیلی در جهت ایجاد مدارك صوری برای ۳۵ تن گوشت به مرتضی عسگری راهكار داده كه عسگری اقدام به عقد قرارداد صوری در شهریار كرده است و اقاریر آن موجود است.
وی تصریح كرد: ریاست دادگاه، با عنایت به مراتب فوق و اخلال در امر توزیع مایحتاج عمومی و پیش‌خرید فراوان تولیدات كشاورزی به منظور ایجاد انحصار و كمبود در عرضه آنها و فروش گوشت در بازار به نرخی فراتر از نرخ مصوب عملیات متهمان با جرم مذكور انطباق دارد.
نماینده دادستان گفت: رعایت مقررات در بخش توزیع مستلزم دقت بیشتری است و توزیع كالا یكی از شاخص‌های نظام بازرگانی تلقی می‌شود. متهمان با علم به موارد فوق بدون توجه به مقررات قانونی اقدام به فروش مایحتاج عمومی از طریق ایجاد نامه‌های صوری و فروش در بازار آزاد كرده‌اند كه باعث كمبود گوشت و التهاب در بازار و بی‌نظمی در توزیع گوشت منجمد و در نتیجه اخلال در نظام اقتصادی كشور شده است.
حسینی اضافه كرد: در حالی كه ما در جنگ اقتصادی هستیم، هر عملی خلاف مقررات موجب اخلال در عرضه مایحتاج عمومی می‌شود كه این از مصادیق اخلال تلقی می‌شود و با استناد به استجازه از مقام معظم رهبری درخواست تعقیب كیفری متهمان و صدور حكم لازم را دارم.
 در ادامه دادگاه قاضی صلواتی خطاب به متهمان گفت: آیا ندیدید مردم ساعت‌ها زیر آفتاب و زیر بارندگی با در دست داشتن كارت ملی منتظر دو كیلو گوشت یخی بودند؟ آیا مردم مستضعف را سر صف ندیدید؟ ۱۱۴ هزار كیلو برای شما عددی نیست!