صبح تازه تون بخیر!

گزارش جام‌جم از سری جدید برنامه صبحگاهی شبكه یك

صبح تازه تون بخیر!

ایجاد نشاط و سرگرمی یكی از مهم‌ترین ویژگی‌های یك برنامه صبحگاهی است كه اغلب برنامه‌های صبحگاهی تلویزیون سعی در انتقال نشاط و انرژی خوب در ساعات اولیه صبح به مخاطبان خود دارند. ضمن این‌كه مخاطب‌شناسی و پرهیز از كلیشه‌های معمول برنامه‌سازی و دوری از تكراری شدن برنامه هم به نوعی می‌تواند در جذب مخاطب برنامه‌هایی از این دست موثر باشد. نكته مهم دیگر انتخاب مجری برنامه است كه می‌تواند با شیوه اجرای خود باعث شود تا مخاطبان و همراهان برنامه، روز خوبی را با اجرای وی آغاز كنند.در این میان شبكه یك سیما نیز از سال 73 یكی از قدیمی‌ترین برنامه‌های صبحگاهی را روی آنتن دارد؛ برنامه‌ای با قدمت 25 سال كه از امروز شكل و ساختار این برنامه پس از سال‌ها تغییر كرده و شاهد اتفاقات تازه‌ای در آن خواهیم بود. این برنامه سعی دارد در قالب جدید و با ساختار متفاوتی روی آنتن برود. از این رو جام‌جم به بهانه آغاز پخش سری جدید این برنامه با تهیه‌كننده و مجری آن گفت و گویی داشته كه در ادامه می‌خوانید:

امیدبخشی هدف اصلی برنامه است
داریوش دلیری، تهیه‌كننده برنامه در گفت و گو با جام‌جم در خصوص تغییرات جدید برنامه بیان كرد: می‌توانم بگویم به لحاظ موضوعی و عوامل تولید و اجرا این برنامه تغییرات عمده‌ای دارد. برنامه از شنبه تا چهارشنبه و در ساعات اولیه صبح روی آنتن می‌رود. ما در این برنامه سه میز گفت و گو داریم. ضمن این‌كه بخش‌ كودك و نوجوان داریم كه قرار است یك سری تلنگر به بچه‌های 7 تا 13 سال بزنیم، از این رو سعی كردیم از فردی دعوت به همكاری كنیم كه بتواند این نكات را به بچه‌ها به شیوه خاصی بیان كند و با زبان بچه‌ها آشنا باشد. به همین دلیل مجید قناد اجرای این بخش‌ را به‌عهده دارد. آقای قناد در این بخش‌ كلاس درسی را اداره می‌كند كه برای هر كدام از دانش‌آموزها اتفاقی می‌افتد تا از طریق این بخش‌ نمایشی نكات مهمی را به بچه‌ها منتقل كند.
وی در پاسخ به این كه آیا نسل جدید هم می‌تواند با نوع و شیوه اجرای مجید قناد ارتباط برقرار كند یا نه توضیح داد: به عقیده من مهم لحن اوست و شناختی كه از بچه‌ها دارد و می‌تواند به خوبی با آنها ارتباط برقرار كند. البته ما درباره برنامه صبحگاهی صحبت می‌كنیم؛ نه برنامه مختص كودكان. آن هم در صورتی كه اغلب شبكه‌ها در برنامه صبحگاهی خود پویانمایی پخش می‌كنند. اما ما این كار را انجام نمی‌دهیم. از طریق این بخش‌ نكاتی را به بچه‌ها یادآوری می‌كنیم. بنابراین بهتر است مجری این كار را انجام بدهد كه برای بچه‌ها كار كرده است.
دلیری با اشاره به بخش‌های كارشناسی برنامه هم عنوان كرد: ما در این بخش از مشاوران تحصیلی دعوت كردیم. ضمن این‌كه در بخش دیگر برنامه درباره اتفاقاتی كه در فضای مجازی رخ می‌دهد صحبت می‌كنیم و سه روز از برنامه را هم به فرهنگستان ادب فارسی اختصاص دادیم. در این بخش هم مهمانانی داریم كه در برنامه حضور پیدا می‌كنند و نكاتی را در این زمینه به مخاطبان یادآوری می‌كنند. بخش دیگر برنامه ورزش صبحگاهی است كه ما سعی می‌كنیم از ورزش اصلاحی استفاده كنیم، چون هر كسی نمی‌تواند هر ورزشی را انجام بدهد. از این رو ورزش‌ها را اصلاح كردیم. در كنار آن به اخبار و رویدادهای ورزشی هم می‌پردازیم. یك بخش گفت و گوی روز هم داریم كه متناسب با روزهایی كه در تقویم نامگذاری شده از مهمانان مرتبط با آن موضوع دعوت می‌كنیم.
وی درباره بخش ایرانگردی هم تاكید كرد: علیرام نورایی این بخش از برنامه را به‌عهده دارند كه به تمام نقاط ایران سفر می‌كنند و مخاطب با آداب و رسوم و فرهنگ و شرایط اقلیمی هر بخش از كشور آشنا می‌شود. میزهای گفت‌و‌گوی دیگری هم داریم كه سعی كردیم برای هر كدام از اعضای خانواده بخشی اختصاص داده باشیم. ضمن این‌كه امید بخشی هدف اصلی برنامه است. ما قرار نیست در ساعات اولیه صبح اخبار منفی و بد را به مخاطب منتقل كنیم. از این رو در تمام بخش‌ها این موضوع را لحاظ كردیم.
وی در پایان نیز درباره مجری دیگر برنامه گفت: پدرام كریمی مجری اصلی برنامه است كه احتمالا خانم مبینا نصیری هم در روزهایی به برنامه اضافه خواهند شد. در نهایت این‌كه در تلاشیم برنامه خوب و امید بخشی را به مخاطبان ارائه بدهیم. ما قرار نیست در این برنامه به حواشی بپردازیم و در گفت‌و‌گوها مهمان را به چالش بكشیم. هدف اصلی و شعار برنامه ما امیدبخشی است كه امیدوارم این اتفاق بیفتد.


یك مجله خانوادگی صبحگاهی
شبكه اول سیما با برنامه «صبح بخیر ایران» پرچمدار برنامه‌های صبحگاهی تلویزیون بوده كه حدود 25 سال قدمت دارد. گرچه در این میان گاهی به دلایلی وقفه در پخش آن افتاد. با این وجود همواره برند شبكه یك محسوب می‌شود. حال یك گروه جوان با ایده‌های نو و جذاب از امروز سری جدید این برنامه را روی آنتن می‌فرستند. فصل جدید مجله صبحگاهی «صبح بخیر ایران» با تغییرات عمده در قالب برنامه‌سازی، شكل و محتوا و با تدارك بخش‌های متعدد و متنوع از جمله میزهای گفت‌وگو، ارائه نكات آموزشی، مشاوره تحصیلی، ورزشی، كودك و نوجوان، ایرانگردی و... روی آنتن می‌رود.
نكته مهم این‌كه هر روز موضوع خاصی در برنامه مطرح می‌شود. از جمله میزهای گفت‌وگو كه یكی از اصلی‌ترین بخش‌های این برنامه بوده و روزهای شنبه با تحلیل و بررسی مسائل روز «ورزشی»، یكشنبه‌ها «تاریخ و فرهنگ»، دوشنبه‌ها «اقتصاد»، سه‌شنبه‌ها «علمی و فناوری» و چهارشنبه‌ها با محوریت حواشی روز «سینما» با حضور كارشناسان مطرح و مرتبط پخش خواهد شد.
بخش‌‌های ویژه «كودك و نوجوان» به همراه بیان نكاتی پیرامون دانش‌آموزان، درس و مدرسه با حضور مجید قناد، «مشاوره تحصیلی» توسط استاد پوردستمالچی، طرح نكات سلامتی با عنوان «صبح و سلامت» با اجرای معراج مژده و همچنین نگاهی به «اخبار روز ورزشی» با اجرا و كارشناسی مهدی توتونچی از دیگر بخش‌های درنظر گرفته شده برای این مجله صبحگاهی است.
همچنین در بخش «ایرانگردی» نیز سعی شده تا با نگاه تازه‌ای این بخش‌ تولید و پخش شود. در این بخش با محوریت آشنایی با تاریخ، آداب و رسوم شهرها و استان‌های سراسر كشور با سفرهای علیرام نورایی به نقاط مختلف ایران و مباحث كارشناسی با موضوع معرفی و بررسی گویش‌های مختلف نیز در بخش «فرهنگستان ادب فارسی» تقدیم علاقه‌مندان و مخاطبان مجله صبحگاهی صبح بخیر ایران می‌شود. از این رو انتظار می‌رود برنامه بتواند از ابتدا رضایت مخاطبان خود را تامین كند.


انتظار مخاطب از برنامه جذابیت است
پدرام كریمی در فصل جدید صبح بخیر ایران اجرای این برنامه را به‌عهده دارد. وی در گفت‌و‌گو با جام‌جم در خصوص تجربه اجرای برنامه صبحگاهی بیان كرد: حضور من در تلویزیون در سال 88 با برنامه صبحگاهی «صبح عالی بخیر» بود و در ادامه برنامه «روز ششم» كه برنامه صبحگاهی شبكه یك بود. از این رو برای من نه‌تنها به عنوان مجری، بلكه به عنوان یكی از عوامل یك برنامه جذابیت و تنوع و مخاطب پسند بودن یك برنامه است كه این موضوع هم وابسته به اجزای مختلف برنامه و چینش خوب یك برنامه است كه از تیتراژ تا دكور و بخش‌های مختلف و محتوای یك برنامه را شامل می‌شود.
وی در ادامه درباره پیش بینی اش از بازخورد فصل جدید و فرمت جدید این برنامه هم عنوان كرد: تصور من این است كه انتظار مخاطب از یك برنامه تلویزیونی جذابیت در كنار محتوای مناسب و همگن با كلیت برنامه است. در سری جدید این برنامه تمام تلاش عوامل این بوده كه این دو شاخص در برنامه لحاظ شود و اگر این اتفاق افتاده باشد به شكل طبیعی ارتباط موثر و پویایی با برنامه برقرار خواهد شد. البته عوامل بیرونی و دیگری هم در این مهم دخیل هستند كه امید همه عوامل برنامه این است كه همه چیز به صورت هماهنگ در كنار هم رقم بخورد و برنامه‌ای دیدنی و پرمخاطب را شاهد باشیم.