ائتلاف آشوب

چرا كنسولگری ایران در نجف موردحمله قرار گرفت؟

ائتلاف آشوب

شامگاه چهارشنبه ششم آذر، گروهی از آشوبگران با حمله به كنسولگری جمهوری اسلامی ایران در شهر نجف، این مكان را آتش زدند. آشوبگران، پتوها، جعبه‌های مقوایی و لاستیك‌هایی را كه با خود آورده بودند آتش می‌زدند و سپس به سمت ساختمان كنسولگری پرتاب می‌كردند. كاركنان كنسولگری ایران قبل از این حادثه تحت حفاظت‌های امنیتی، ساختمان را تخلیه كردند. نوع شعارها (در مخالفت با ماهیت نظام جمهوری اسلامی ایران و ارتباط دو ملت ایران و عراق ) و شیوه اقدامات آشوبگران، حاكی از تعلق‌خاطر آنها به یك مصدر واحد بود. به عبارت بهتر، جنس حمله، از جنس اعتراض یا حتی اعتراض تبدیل‌شده به اغتشاش نبود. شاهدان عینی معتقدند این اقدام، نوعی عملیات هدفمند از سوی اغتشاشگرانی بوده است كه نسبت به شرایط جاری در عراق و مناسبات عمیقی كه بین تهران و بغداد حاكم است رضایت ندارند. فراتر از آن، شاهدان ماجرا قویاً هم‌عقیده هستند كه بیشتر مهاجمان، جوانان و نوجوانانی بوده‌اند كه از اهالی نجف نبوده‌اند. مجروح شدن 47 نفر از نیروهای امنیتی در عملیات مهار حمله مهاجمان نیز به‌خوبی نشان می‌دهد این عملیات، از سوی شهروندان عادی و حتی معترضان شرایط موجود در عراق صورت نگرفته است.

 هدف از حمله مهاجمان به كنسولگری ایران چه بود؟
در خصوص حمله به كنسولگری جمهوری اسلامی ایران در نجف نكات مهمی وجود دارد كه نمی‌توان آنها را در شرایط خاص موجود در عراق نادیده انگاشت.
چنانچه تعمیم اقدام معدود افراد مهاجم و آشوبگر به كنسولگری ایران به‌كل ملت عراق یك خطای بزرگ محسوب می‌شود، ساده‌انگاری ماجرا و احساسی یا بدون پشتوانه قلمداد كردن این اقدام نیز خطاست. بدون شك بانیان و تصمیم‌گیرندگان پشت پرده این آشوب، درصدد خلق فضای بحرانی تازه در عراق بوده‌اند. پس از ورود مرجعیت شیعه، آیت‌ا... سیستانی به صحنه و هدایت خشم معترضین عراقی به سمت‌وسوی مطالبه گری معقولانه از دولت و برگزاری اعتراض‌های مسالمت‌آمیز، ایالات‌متحده آمریكا و رژیم سعودی به‌عنوان دو بازیگری كه تزریق بحران‌های مزمن امنیتی در عراق را در دستور كار خود قرار داده بودند، نسبت به این مسأله ( ایجاد آرامش نسبی در عراق) احساس ترس كردند.
واشنگتن و ریاض معتقدند در سایه ایجاد عراق آرام، قدرت مانور این دو در فضای سیاسی و امنیتی این كشور به‌شدت كاهش خواهد یافت، زیرا اكثریت ملت عراق نسبت به هرگونه مداخله‌گرایی كاخ سفید و كشورهای مرتجع عربی در سرزمین خود خشمگین هستند.
از سوی دیگر، مطابق برنامه‌ریزی اولیه سران آمریكایی و سعودی، قرار بود بحران‌های كلید خورده در استان‌های شیعه عراق، ماه‌ها به طول بینجامد تا در چنین فضای ملتهبی، آنها بتوانند نقشه‌های شوم خود را در بغداد، كربلا، نجف، بصره و سایر نقاط عراق پیاده‌سازی كنند. بااین‌حال همان‌گونه كه اشاره شد، ورود قاطعانه و هوشمندانه مرجعیت شیعه به فضای بحران در راستای جایگزینی آشوب‌های مزمن با اعتراضات مسالمت‌آمیز و مؤثر، این سناریوی از پیش طراحی‌شده كاخ سفید، آل سعود و مهره‌های آنها در عراق را نقش بر آب كرد.
در چنین شرایطی دشمنان ملت عراق  به خلق سناریویی جدید باهدف بازتولید بحران در این كشور پرداختند. بدون شك نقش واشنگتن، ریاض و برخی گروه‌های سیاسی داخلی وابسته به این دو در ماجرای حمله به كنسولگری جمهوری اسلامی ایران در نجف غیرقابل ‌انكار است.
 تفكیك مهاجمان
 از ملت عراق
حمله آشوبگران به كنسولگری ایران در نجف، آثار زیادی در حوزه سیاسی و امنیتی عراق داشته است. مقامات عراقی به دنبال این حمله مقررات منع رفت‌وآمد در نجف وضع كردند. به دنبال تعرض به سركنسولگری جمهوری اسلامی ایران در نجف اشرف، محمدعلی الحكیم وزیر خارجه عراق عصر پنجشنبه در تماسی تلفنی با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه كشورمان ضمن عذرخواهی از این اقدام خرابكارانه بر تعهد دولت متبوع خود برای حفاظت از اماكن دیپلماتیك و دیپلمات‌های ایرانی تأكید كرد. ایرج مسجدی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق در واكنش به حادثه آتش‌سوزی كنسولگری ایران در نجف اشرف تأكید كرد: قطعاً هدف از آتش زدن كنسولگری ایران در نجف اشرف، تخریب روابط برادرانه و خوب بین دو كشور همسایه و مسلمان جمهوری اسلامی ایران و عراق توسط برخی عوامل خارجی و داخلی در عراق است. عوامل مزدور خارجی در عراق متأسفانه از سوی شبكه‌های معاند موردحمایت، تحریك و تشویق قرار می‌گیرند تا به روابط خوب دو كشور ضربه بزنند. هموطنان عزیز ایرانی باید بدانند به‌هیچ‌وجه این‌گونه رفتارها مورد تأیید و خواست دولت و عموم ملت عراق و مقامات این كشور نیست.
 از دم‌خروس مصری
تا پخش مستقیم آتش‌سوزی
روزنامه انباءالیوم، مصر پنجشنبه‌شب به نقل از اسامه نقلی، سفیر عربستان در قاهره نوشت: آنچه شب گذشته (چهارشنبه) در نجف روی داد، تنها برخی از اقداماتی است كه ایران دست به آن زده است! مسوولان ایرانی باید انتظار پاسخ‌های بیشتری را داشته باشند، چراكه حوادث آتی نسبت به حوادث كنونی آسان‌تر نخواهد بود.
پس از چند ساعت سكوت، سفارت عربستان در مصر مدعی شد كه چنین اظهاراتی از سوی اسامه النقلی بیان نشده و صحت ندارد. طبق گزارش روزنامه دولتی عكاظ، سفارت عربستان سعودی در بیانیه‌ای مدعی شد: خبر مربوط به گفت‌وگوی اسامه بن احمد نقلی، سفیر و نماینده دائم عربستان نزد اتحادیه عرب نادرست و بی‌اساس است، زیرا او اخیراً با هیچ رسانه مصری یا خارجی به‌طور اختصاصی یا جمعی مصاحبه انجام نداده است.
بااین‌حال علاوه بر این مسأله، نوع پوشش حمله مهاجمان و آشوبگران به كنسولگری ایران به نجف از سوی رسانه‌های سعودی، جای كمترین شبهه‌ای در خصوص حمایت آنها از این حمله هدفمند را باقی نمی‌گذارد. همزمان حادثه آتش زدن ساختمان كنسولگری ایران در نجف اشرف به‌صورت مستقیم و زنده از شبكه العربیه وابسته به عربستان سعودی پخش می‌شد.
 ده‌ها كشته و زخمی
در اعتراضات عراق
بحران‌های امنیتی و سیاسی در عراق، طی روزهای اخیر وارد فاز تازه‌ای شده است. به نظر می‌رسد اتاق عملیات بحران كه هدایت آن را مقامات آمریكایی، سعودی‌ها و صهیونیست‌ها در دست دارند، درصدد ایجاد و استمرار موج جدیدی از ناامنی در عراق هستند.
تنها در درگیری‌های روز پنجشنبه در نجف، ۱۶ تظاهركننده كشته و بیش از ۵۰۰  نفر  دیگر زخمی شدند. فرماندهی عملیات مشترك در عراق اعلام كرد عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق دستور تحقیقات در خصوص رخدادها در دو استان نجف و ذی‌قار را داده است. در همین حال، عادل الدخیلی، استاندار ذی قار پس از كشته شدن ۳۲ نفر و زخمی شدن 255 نفر دیگر در این استان، از منصب خود استعفا كرد. وی همچنین حمایت خود را از اعتراضات و ناآرامی‌ها اعلام كرد. همچنین نخست‌وزیر عراق دستور بركناری سپهبد جمیل الشمری، رئیس هسته بحران در استان ذی قار را صادر كرد. عادل عبدالمهدی دستور تشكیل كمیته تحقیقات به ریاست مشاور نظامی نخست‌وزیر را برای تحقیق درباره حوادث دو استان ذی قار و نجف اشرف نیز صادر كرد.