همبستگی اجتماعی برای مساله اشتغال و ازدواج

رهبر انقلاب در دیدار صدها نفر از مداحان و ذاكران اهل‌بیت(ع) تاکید كردند:

همبستگی اجتماعی برای مساله اشتغال و ازدواج

در خجسته سالروز میلاد حضرت فاطمه زهرا سلام‌ا... علیها، فضای حسینیه امام خمینی(ره) معطر به یاد و نام دخت گرامی پیامبر اعظم(ص) شد و مداحان و شاعران اهل‌بیت علیهم‌السلام به قرائت اشعاری در وصف آن بانوی بزرگ اسلام پرداختند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای در این دیدار، مهم‌ترین و اصلی‌ترین وظیفه جامعه مداحان را فرهنگسازی و تعمیق معارف دینی در جامعه از جمله در میان جوانان برشمردند و گفتند: فرهنگسازی درخصوص سبك زندگی اسلامی به‌ویژه همبستگی اجتماعی و كمك آحاد مردم به یكدیگر و همچنین عمق‌بخشی به روحیه حماسی و ایستادگی و بصیرت در جامعه از مسؤولیت‌های خطیر جامعه اثرگذار و تعیین‌كننده مداح است.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به وظیفه جامعه مداحان در مدیریت و هدایت شادی‌های معنوی و عزاهای اساسی و عمیق جامعه گفتند: برخلاف آنچه برخی روشنفكرنما در برهه‌ای تلاش داشتند القاء كنند، گریه و تضرع در مجالس اهل بیت و در مراسم شهدا، گریه ضعف نیست بلكه احساسات عالی یك انسانِ وسط میدان و وسیله‌ای برای احساس عزت و قدرت و شجاعت است و ائمه‌اطهار پایه‌گذار این سنت و ترویج‌كننده این مجالس بوده‌اند.
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای مراسم تشییع با شكوه شهید حاج قاسم سلیمانی و همرزمانش را نمونه بارزی از چنین مجالسی دانستند و خاطرنشان كردند: امروز یكی از نیازهای اساسی كشور مجهز شدن جوانان به سلاح‌های جنگ نرم است كه عبارتند از ارتقاء و تعمیق قدرت روحی، فكری و معنوی جوانان و شناخت صحیح از معارف فاطمی و معارف اهل بیت علیهم‌السلام.
ایشان با تأكید بر این‌كه مجهز شدن به چنین سلاحی موجب مصونیت جامعه و نظام اسلامی خواهد شد، گفتند: این وظیفه و مسؤولیت، بر عهده جامعه مداحان است و اگر به این وظیفه سنگین به‌درستی عمل نشود، بازخواست و مؤاخذه الهی سنگین خواهد بود.
رهبر انقلاب اسلامی به یك نمونه از آثار معارف اهل بیت و مجالس امام‌حسین و یاد و نام حضرت زهرا اشاره كردند و افزودند: تاب‌آوری ملت ایران در برابر فشارهای غول وحشی آمریكا كه ناظران جهانی را به حیرت واداشته است به بركت همین معارف است.
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای گفتند: در چنین شرایط سختی، همه، حضور ملت مقاوم ایران را در راهپیمایی ۲۲ بهمن و قبل از آن در تشییع سردار سلیمانی دیدند و این تاب‌آوری واقعا حیرت‌انگیز است.
ایشان یكی دیگر از وظایف مهم جامعه مداح را ترویج و تعمیق سبك زندگی اسلامی برشمردند و تأكید كردند: اگر بخواهیم در مقابل موج تهاجم فرهنگی دشمن، سبك زندگی را به مسیر صحیح و اسلامی آن بازگردانیم، تنها چاره، فرهنگسازی است و مداحان برای چنین كار مهمی بسیار تأثیرگذار هستند.
فرهنگ نهراسیدن از دشمن
رهبر انقلاب اسلامی یكی از معارف عالی دینی و سبك زندگی اسلامی را فرهنگ نهراسیدن از دشمن و توكل به خدا دانستند و افزودند: اگر در روزهای اول انقلاب گفته می‌شد كه ایران از لحاظ رتبه علمی و فناوری و جایگاه سیاسی و نفوذ منطقه‌ای به مرحله كنونی می‌رسد، كسی باور نمی‌كرد اما ملت ایران به خدا توكل كرد و از هیچ قدرتی نهراسید و توانست به این مرحله از پیشرفت‌ها دست یابد.
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای همچنین با اشاره به درس‌های فاطمی از جمله در عرصه مسائل فرهنگی و موضوع حجاب و ایستادگی در مقابل باطل و دفاع از ولایت، گفتند: یكی از معارف مهم فاطمی، موضوع همبستگی اجتماعی و كمك به دیگران است كه در سخنان آن حضرت و رفتارهای اجتماعی ایشان به‌وضوح دیده می‌شود.
ضرورت فرهنگسازی برای ازدواج آسان
ایشان یكی از نیازهای امروز جامعه به‌ویژه برای حل موضوعاتی همچون اشتغال و ازدواج جوانان را ترویج روحیه همبستگی اجتماعی دانستند و افزودند: برای مقابله با تبلیغات همه‌جانبه‌ای كه جوانان را به فرزند آوری كمتر تشویق می‌كند و نتیجه آن هم پیر شدن جامعه و تسلط آسان دشمنان بر یك جامعه خالی از جوان است، باید در زمینه ازدواج آسان و فرزندآوری بیشتر فرهنگسازی شود.
رهبر انقلاب اسلامی همچنین با اشاره به برنامه‌ریزی اندیشكده‌ها و تبلیغات گسترده رسانه‌های غربی برای قانع كردن ملت ایران به‌منظور كوتاه آمدن در مقابل آمریكا تأكید كردند: ملت ایران به لطف خدا تاكنون ایستاده است و از این پس هم خواهد ایستاد اما این ایستادگی نیازمند تزریق مستمر نیروی معنوی به جامعه است.
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای با تأكید بر این‌كه روح حماسی در كشور همچنان زنده است، افزودند: ملت ایران در همه قضایایی كه نیازمند حضور پرشور و حماسی بوده، در میدان حاضر بوده‌اند اما استمرار این روحیه نیازمند تعمیق معارف دینی و فرهنگسازی است.
ایشان این وظایف خطیر را از جمله مسؤولیت‌های جامعه مداحان برشمردند و خاطر نشان كردند: به لطف خداوند جنس جمهوری اسلامی از همه نظر جور است زیرا نظام اسلامی، سردار نظامی خوب، مردان علمی جوان و پرانگیزه، فرهنگسازان پرهمت و باغیرت و هنرمند و مردم آماده به كار در همه عرصه‌ها دارد، بنابراین با چنین ظرفیت‌هایی به فضل الهی، پیروزی قطعی و نهایی بر جبهه وسیع دشمن متعلق به ملت ایران خواهد بود.
در این دیدار هشت نفر از مداحان و شاعران از استان‌های مختلف كشور به قرائت اشعار و مدایحی در فضائل حضرت فاطمه‌زهرا سلام‌ا...علیها پرداختند.