صدای انتخابات در   رادیو

آیین رونمایی از رادیو انتخابات در ساختمان شهدای رادیو برگزار شد

صدای انتخابات در رادیو

انتخابات جزو رخدادهایی است كه همیشه با نزدیك شدن به آن برایش برنامه‌های مختلفی تدارك دیده می‌شود، در این دوره هم در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی، علاوه بر برنامه‌های مختلف سیما، صدا هم دست به كار شده است و روز گذشته در مراسمی با حضور رئیس ستاد انتخابات كشور، معاون، مدیران و كاركنان صدا، از رادیویی با عنوان انتخابات رونمایی كرد. این رادیو روی موج اف‌ام ردیف 5/95 مگاهرتز و سایت entekhabat.seda.ir قابل دریافت است. در این مراسم همچنین معاون سیاسی وزارت كشور و رئیس ستاد انتخابات با ارائه گزارشی از روند برگزاری 36 انتخابات در مدت 40سال پس از انقلاب، از رعایت دو اصل قانونمداری و بی‌طرفی در برگزاری انتخابات گفتند و افزودند: همه امور در جمهوری اسلامی مبتنی بر انتخاب مردم است و سلامت برگزاری آن مطالبه آنهاست.

حمید شاه‌آبادی، معاون صدای رسانه ملی در ابتدای این مراسم با بیان نقش مردم در نظام و اهمیت این موضوع گفت: نمونه‌ای از این حضور ملی حضور میلیونی مردم در مناسبت‌هایی چون راهپیمایی 22بهمن یا روز قدس است. وی مراجعه به آرای عمومی و مشاركت مردم در انتخابات را از ویژگی‌های دیگر جمهوری اسلامی ‌برشمرد و گفت: همه اركان نظام جمهوری اسلامی مستقیم و غیرمستقیم با آرای مردم شكل می‌گیرد و این دو ویژگی با چنین ظرفیتی در تمام دنیا بی نظیر است.
او با اشاره به وظایف فرهنگ و رسانه در این زمینه گفت: رسانه مكلف است این الگو‌ها را در كشور به‌درستی ترسیم و هم نقش مردم را در مشاركت تبیین كند و هم به عنوان تكلیفی دینی به آن بپردازد. وی افزود: رسانه ملی، هم در سایر بخش‌ها و هم با تأسیس این رادیوی اختصاصی باید بنای خود را بر مبنای ارتقای مشاركت سیاسی مردم بگذارد و این رادیو می‌تواند با هدفی قطعی‌تر در این زمینه عمل كند.
وی با ابراز امیدواری از این‌كه رادیو انتخابات با پشتوانه تحقیق و پژوهشی چندماهه و تولید برنامه‌های متنوع باید نقشش را در مشاركت حداكثری مردم و هدایت مردم به سوی انتخاب اصلح ایفا كند گفت: امیدوارم تلاش همكارانم در این رادیو به تبدیل شدن این رسانه همراه و این شبكه رادیویی به رسانه مرجع بینجامد.
 تلاش برای انتخاباتی پرشور
ابوالفضل نوروزی، مدیر رادیو انتخابات هم در این مراسم با معرفی برخی برنامه‌های این رادیو گفت: رویكرد اصلی این رادیو اجتماعی و سیاسی است و ما برای ایجاد فضای همدلی میان رسانه و وزارت كشور در برگزاری انتخاباتی پرشور، نشاط اجتماعی و امید به آینده تلاش می‌كنیم. او از وجود چهار بخش خبری در كنداكتور روزانه این رادیو خبر داد و افزود: برنامه صبح‌گاهی متولد ایران از شادترین برنامه‌های این رادیو برای ایجاد فضایی با نشاط است. نوروزی با بیان این‌كه برنامه «زنده باد مردم» نیز با حال و هوای رأی اولی‌ها و جوانان از ساعت 10تا 12 روی آنتن می‌رود گفت: در لحظات عصرگاهی نیز برنامه برگ برنده در خصوص انتخاب اصلح پخش می‌شود و برنامه شبانگاهی این شبكه كه از ساعت 20 تا 22 روی آنتن می‌رود «افق‌های نو» نام دارد كه در آن مجلس تراز انقلاب در گام دوم ترسیم ‌می‌شود.



 مردم، كلام موثر می‌خواهند
شاه‌آبادی در گفت و گوی كوتاهی كه با جام‌جم در این باره داشت، در پاسخ به این كه چنین اقدامی چه قدر می‌تواند تأثیرگذار باشد، بیان كرد: درگاه‌های انتشار برای توضیح اخبار مربوط به انتخابات و تحلیل‌های مربوط به آن كم نیستند، اما آن چه اهمیت دارد، كیفیت برنامه‌هایی است كه می‌تواند ذهن مخاطب را به خود معطوف كند، به همین دلیل در مجموع آن چه كه مردم به آن توجه می‌كنند، كلام موثر و تاثیرگذار است. در این بین اگر ما بتوانیم به درستی راه‌های افزایش مشاركت مردم در انتخابات و برگزاری انتخابات اخلاق محور را تبیین كنیم، قطعا رادیو انتخابات شنونده قابل توجهی خواهد داشت. او اضافه كرد: این اولین تجربه برای ایجاد یك رادیوی تخصصی مناسبتی است كه به صورت 24 ساعته فعالیت می‌كند و امیدوار هستیم كه محتوای این جریان تاثیر مثبتی را در رسانه ایجاد كند. ایده اولیه شكل‌گیری این رادیو هم موضوع دیگری بود كه شاه آبادی در پاسخ به آن گفت: ایده این جریان از یك نیاز و براساس استقبالی كه از رادیوهای مناسبتی مثل اربعین، انقلاب، محرم و... شد، شكل گرفت. همچنین اندیشه‌ای در معاونت صدا شكل گرفته كه در بازه زمانی كه دغدغه و توجه مردم به یك موضوع است ما بتوانیم در آن موقعیت‌ها رادیوهای تخصصی ایجاد كنیم. بنابراین فكر می‌كنم در این بازه زمانی هم موضوعی كه خیلی از ذهن‌ها را به خود مشغول كرده، همین بحث انتخابات است كه نیاز به شكل‌گیری این رادیو را می‌رساند.



 دوری از بحث‌ها و میزگردهای كلیشه‌ای
ابوالفضل نوروزی، مدیر رادیو انتخابات هم در گپ كوتاهی كه با ما در حاشیه مراسم داشت، درباره تمهیداتی كه برای جذابیت فضای این رادیو در نظر گرفته‌اند، گفت: موضوع سیاست ذاتا خیلی جاذبه رسانه‌ای ندارد به همین دلیل ما تلاش كردیم تا در این رادیو از بحث‌های میزگردی و جدی دوری كنیم و بیشتر به سمت جنگ و فضای مجله‌ای پیش برویم تا بتوانیم با ایجاد تنوع و جاذبه ساختاری، بحث‌های سیاسی را در لابه‌لای آن به گوش شنوندگانمان برسانیم.
او در ادامه با اشاره به كنداكتور این رادیو افزود: ما سه برنامه اصلی از 7 تا 9صبح با عنوان «متولد ایران» داریم كه در آن در قالب جنگ صبحگاهی كه دارای ریتم است، صحبت‌های مختلفی مطرح می‌شود. در بخش ظهرگاهی هم نگاهمان را به جوانان، خانواده‌ها و زنان معطوف كردیم. بخش‌های دیگری را هم درنظر گرفتیم كه هر كدام ویژگی‌های خود را دارند و تنوع جالب توجهی را به این رادیو داده‌اند.  نوروزی درباره حضور چهره‌های مختلف هم بیان كرد: ما محدودیتی برای استفاده از چهره‌های خاص نداریم اما از آن جایی كه ماهیت انتخابات مجلس به گونه‌ای است كه می‌دانید باید حواسمان باشد فضا دوقطبی نشود و افراد در قالب قامت‌های گروهیشان وارد جدل‌های سیاسی نشوند. تلاش ما این است كه اگر با افرادی هم صحبت می‌كنیم بیشتر وجهه ملی آنها را مدنظر قرار دهیم. البته كه اغلب چهره‌ها در حال سفر و فعالیت‌های مختلفی برای انتخابات هستند و دسترسی به آنها همیشه ممكن نیست.  مدیر رادیو انتخابات خاطرنشان كرد: هدف اصلی ما و حداقل حضور رسانه در چنین فضایی، تشدید رقابت‌های انتخاباتی، كمك به الگوهای انتخاب، بیان شاخص‌ها و معرفی الگوهای مطلوب است. در این بین با مردم از طریق پیامك و سامانه‌ای كه وجود دارد هم مرتبط هستیم و علاوه بر آن بخش‌های خبری ویژه‌ای را هم درنظر گرفته‌ایم كه می‌توانند مرجع كامل اخبار انتخاباتی و تحلیل‌های عمیق اجتماعی كه انعكاس‌دهنده فضای جامعه است، باشند.