شور انتخابات با خانم‌هاست

رئیس‌جمهور در نشست ملی زنان

شور انتخابات با خانم‌هاست

دومین جلسه ستاد ملی زن و خانواده و نشست زنان مدیر و فرهیخته، به مناسبت ولادت باسعادت حضرت فاطمه زهرا (س) دیروز با حضور رئیس‌جمهور در سالن اجلاس سران برگزار شد. حسن روحانی در سخنرانی خود در این مراسم از اقدامات دولت یازدهم و دوازدهم در حوزه‌های مرتبط با زنان گفت و دستاوردهای دولت در برخی دیگر از حوزه‌ها را تشریح كرد؛ دستاوردهایی كه از جمله آنها می‌توان به افزایش سرعت اینترنت در روستاها و وجود تلفن همراه در دست زنان روستایی اشاره كرد.

رئیس‌جمهور در سخنرانی دیروز خود، افزایش ۸۰درصدی اتصال روستا‌ها به اینترنت پرسرعت را از دستاورد‌های دولت یازدهم و دوازدهم دانست و گفت: اگرچه فناوری ارتباطات پیشرفت كرده، اما این آمار تا حدی ثمره ایستادگی این دولت است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، روحانی گفت: اگر ایستادگی این دولت نبود اكنون تلفن همراه نسل سوم و چهارم وجود نداشت و اكنون سرعت اینترنت به گونه‌ای بود كه اگر كاربران می‌خواستند تصویری ببینند آن قدر معطلی داشت كه پشیمان می‌شدند. روحانی با بیان این كه در این دولت توانستیم سرعت اینترنت و پهنای باند را ۳۳ برابر افزایش دهیم افزود: سرعت اینترنت به حدی است كه حتی بانوان روستایی نیز به راحتی می‌توانند تولیدات دستی و نیز خانه‌هایشان را برای بوم‌گردی ارائه كنند. رئیس‌جمهور با اشاره به سفر اخیرش به یكی از روستا‌های آذربایجان شرقی در پی وقوع زلزله در این استان گفت: در جایی كه برای اهالی صحبت می‌كردم همه بانوان تلفن همراه داشتند و مدام عكس و فیلم می‌گرفتند. روحانی افزود: در این دولت تلاش كردیم حتی بانوان روستایی از شرایط عادلانه و برابر برخوردار باشند.
كدام دولت به اندازه ما برای روستاها تلاش كرده است
روحانی در ادامه با اشاره به تلاش دولت برای شرایط زندگی بهتر در روستاها، افزود: افراد و آنهایی كه اهل مطالعه و آمار هستند بدانند وضع روستا‌ها از سال ۹۲ تا ۹۸ در بخش‌های آب، برق، گاز، راه و آموزش، بهداشت و ارتباطات و حتی در بخش كشاورزی و صنایع دستی و اشتغال وضعیتی بهتر نسبت به گذشته دارند.
وی گفت: پوشش آب سالم آشامیدنی پایدار كل روستا‌ها در كشور تا سال ۹۲، ۹۰۰ هزار نفر جمعیت را شامل می‌شود این در حالی است كه امروز این رقم به هفت میلیون نفر و تا پایان دولت دوازدهم این رقم به ده میلیون نفر جمعیت خواهد رسید.
 رئیس‌جمهور افزود: افرادی كه درباره كارآمدی دولت به دلیل مسائل حزبی گاهی تردید می‌كنند به من بگویند قبل و بعد از انقلاب چه دولتی بوده كه به اندازه این دولت در ششمین سال فعالیت خود در روستاها تلاش كرده است. روحانی تاكید كرد: ۱۴ هزار روستا از زمان رژیم گذشته تا اول دولت ما دارای گاز بوده‌اند امروز ۳۰‌هزار روستا گاز دارند یعنی بیش از دو برابر است و این شش سال بیش از كل تاریخ ایران برای روستا‌ها از لحاظ گازرسانی تلاش و كار شده است.
شور انتخابات با خانم‌هاست
رئیس‌جمهور با اشاره به اهمیت نقش زنان در عرصه سیاست بیان كرد: حضور زنان در سیاست می‌تواند سرنوشت یك انتخابات را عوض كند؛ ولو این كه عده‌ای سال‌ها كوشیده اند پول خرج كرده و رسانه داشته باشند. اگر زنان تصمیم بگیرند و ببینند یك نامزد بهتر است، قادر هستند وی را در انتخابات پیروز كنند.  وی ادامه داد: امروز هم در انتخابات مجلس شورای اسلامی كه پیش روی ما است ولو این كه ممكن است مشكلاتی داشته باشیم، باید پای صندوق برویم و بین آنهایی كه امروز مطرح هستند بگردیم و آن كسانی را كه بهتر هستند، انتخاب كنیم. رئیس جمهور با تاكید بر این كه شور انتخابات با خانم‌هاست، افزود: خانم‌ها قادرند كسانی را كه افكار، نیات و تصمیماتشان برای پیشرفت كشور مفیدتر است، انتخاب كنند.
می‌خواستند در خیابان‌ها دیوار بكشند
روحانی با اشاره به این كه امام (ره) راه را گشود تا زنان بتوانند در زمینه‌های مختلف فعالیت كنند، افزود: یكی از شانس‌های انقلاب اسلامی این بود كه این انقلاب به رهبری امام خمینی‌(ره) محقق شد و امام كسی بود كه در این زمینه‌ها فكر باز و روشنی داشت و اگر كس دیگری بود حتی در تظاهرات سال ۱۳۵۷ اشكال وارد می‌كردند و می‌گفتند زنان كه در خیابان می‌آیند شعار ندهند، صدای آنها را نامحرم می‌شنود.  رئیس‌جمهور افزود: امام (ره) بود كه این راه‌ها را باز كرد این را كه دختران در دانشگاه‌ها حضور داشته باشند ایشان تاكید داشتند و الا عده‌ای تلاش داشتند در دانشگاه میان دانشجویان دختر و پسر دیوار بكشند و امام‌(ره) نگذاشت و اینها شوخی نیست.
زمانی كه ما در انتخابات می‌گفتیم عده‌ای به دنبال دیوارند، می‌گفتند این صحبت‌ها انتخاباتی است.
خاطره‌ای از دانشگاه
رئیس جمهور با اشاره به این كه زن‌های ما استعداد همه كار‌ها را دارند، گفت: وقتی من به دانشگاه آمدم در كلاس درس در دانشكده حقوق هیچ استاد زنی هیات علمی نبود و الان استادان بسیار شایسته از میان خانم‌ها در حقوق تدریس می‌كنند.
رئیس جمهور ادامه داد: اما در آن زمان دانشجوی دختر داشتیم و من در كلاس دیدم این دختران دانشجو مثل پسر‌ها می‌فهمند و گاهی بهتر می‌فهمند و یك دختر خانمی بود كه نمره او خیلی خوب بود و همیشه با من در كلاس رقابت داشت.
روحانی در ادامه گفت: گاهی هم نمره این دختر از من بیشتر می‌شد و من همین اواخر ایشان را دیدم كه در یك وزارتخانه كار می‌كرد.
وی تصریح كرد: پس این حرف، حرف نادرستی است كه بگوییم این زن است یا مرد و حرف بدتری نیز زده می‌شود و آن این كه گفته می‌شود كه زن اگر وارد جامعه شود آن جامعه از منزه بودن و پاكی و اخلاقی بودن فاصله می‌گیرد، چرا چه فرقی می‌كند؟
رئیس جمهور گفت: این یك تفكر قدیمی و نادرستی بود كه می‌گفتند اصلا همیشه مرد‌ها را زنان منحرف می‌كنند و می‌گفتند آدم را هم در بهشت خانمش منحرف كرده است.


آمارهادرباره روستاها چه می‌گوید؟
با وجود این‌كه رئیس‌جمهور دیروز از مواردی چون افزایش سرعت اینترنت در روستاها و موبایل‌دار شدن زنان روستایی گفت اما نگاهی به آمارهای اساسی، بیانگر آن است كه خیلی دیگر از حوزه‌ها نیز نیازمند توجه هستند و اهمیت‌شان به مراتب بیشتر از مواردی چون افزایش سرعت اینترنت است.
به عنوان مثال، بر اساس اطلاعات مركز آمار، در شش سال اخیر  وضعیت زندگی در مناطق روستایی ضعیف‌تر از قبل شده و مثلا شكاف طبقاتی در مناطق روستایی در شش سال اخیر به‌شدت افزایش یافته است.
 ضریب جینی كه مهم‌ترین شاخص ارزیابی توزیع عادلانه درآمد در یك كشور است، در سال‌های اخیر رو به افزایش نهاده كه نشانه بیشتر شدن شكاف‌های درآمدی است. شكاف طبقاتی و توزیع ناعادلانه درآمدها در مناطق روستایی، در اواخر دهه 80 و سال‌های ابتدایی دهه 90 رو به كاهش گذاشت به طوری كه در سال 1392 به پایین‌ترین سطح خود رسید. اما در سال‌های گذشته با افول سیاست‌های حمایتی از روستاییان، شكاف درآمدی در این مناطق رو به افزایش گذاشت و در سال 1397 به اوج خود رسید.
این مساله همچنین موجب افزایش مهاجرت از مناطق روستایی به مناطق شهری شد به طوری كه میزان شهرنشینی در كشور از 4/71درصد در سال 1390 به 74درصد در سال 1395 افزایش یافت كه بالاترین رقم شهرنشینی در كشور از سال 1335 تاكنون محسوب می‌شود. اكثر مهاجران روستایی را جوانانی تشكیل می‌دهند كه به دنبال كار به مناطق شهری رفته‌اند؛ این موضوع هم موجب افزایش میانگین سنی در مناطق روستایی كشور شد به طوری كه برای اولین بار در سال 1395 میانگین سنی جمعیت نقاط روستایی كشور از 30 سال بالاتر رفت. همچنین نسبت ‌سالخوردگی جمعیت در مناطق روستایی (تقسیم جمعیت 60 ساله و بیشتر به جمعیت زیر 15 سال) هم در دولت روحانی به‌شدت افزایش یافت و از 4/34درصد در سال 1390 به 6/36درصد در سال 1395 رسید.
در سال‌های اخیر شاهد عقب ماندن میانگین درآمد كل روستاییان از نرخ تورم بوده‌ایم. مثلا در حالی كه سال گذشته نرخ تورم مناطق روستایی 28درصد اعلام شد، متوسط درآمد كل هر خانوار روستایی 3/23 میلیون تومان بود كه نسبت به سال قبل از آن فقط 15درصد افزایش یافت. از سال 1392 تا 1397 درآمد كل سالانه روستاییان به طور میانگین 15درصد افزایش یافته است. این در حالی است كه در دو سال پایانی دولت دهم درآمد روستاییان بیش از 30درصد افزایش پیدا كرده بود. چنین مسائلی موجب كاهش امید به زندگی در مناطق روستایی و افزایش مهاجرت از آنها شده است.