جولان فهرست‌ها

جولان فهرست‌ها

همزمان با تغییر سیمای شهرها و روستاها به دلیل آغاز تبلیغات انتخاباتی، انتشار فهرست‌های انتخاباتی از‌سوی گروه‌ها و جریان‌های سیاسی همچنان ادامه دارد و پس از آنکه روز جمعه شاهد انتشار دو سه فهرست از سوی اصولگرایان بودیم، دیروز نوبت انتشار فهرست‌های انتخاباتی اصلاح‌طلبان بود.
البته اولین فهرست اصلاح‌طلبان، جمعه از سوی حزب کارگزاران سازندگی منتشر شد و این حزب با انتقاد از عملکرد شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان اعلام کرد به صورت جداگانه فهرست می‌دهد.
شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان اعلام کرده بود در انتخابات مجلس برای تهران، فهرست انتخاباتی نمی‌دهد اما احزاب اصلاح‌طلب می‌توانند به صورت جداگانه فهرست انتخاباتی بدهند. پس از آنکه حزب کارگزاران، فهرست جداگانه خود را منتشر کرد دیروز هم هشت حزب اصلاح‌طلب در ائتلافی با عنوان  «ائتلاف برای ایران» اقدام به انتشار فهرست انتخاباتی کردند. این احزاب عبارتند از حزب اسلامی کار، خانه کارگر، حزب مردم‌سالاری، مجمع فرهنگیان ایران اسلامی، حزب آزادی، حزب همبستگی دانش آموختگان ایران، حزب وحدت و همکاری و انجمن اسلامی معلمان.
فرج کیمجانی، رئیس ستاد انتخابات این ائتلاف در نشست خبری تاکید کرد که تهدیدات خارجی ایجاب می‌کند انتخابات پرشوری برگزار شود و بر همین اساس هشت حزب اصلاح‌طلب گرد هم آمده‌اند و ائتلاف ایران را تشکیل دادند.  شهاب طباطبایی، سخنگوی حزب ندای ایرانیان هم دیروز از انتشار فهرست جداگانه‌ای از‌سوی این حزب خبر داد. به گفته وی، حزب ندا از فهرست ائتلاف احزاب اصلاح‌طلب حمایت می‌کند اما فهرست جداگانه هم می‌دهد. در همین حال محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید مجلس و رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان که از غایبان این دوره انتخابات است و انتقادات زیادی نسبت به عملکردش در مدیریت جریان اصلاحات در این دوره انتخابات مطرح شده دیروز طی سخنانی بر ضرورت حضور حداکثری در انتخابات تاکید کرد.  رئیس فراکسیون امید مجلس با اشاره به حضور گسترده مردم در راهپیمایی 22 بهمن افزود: جمعه آینده نیز یکی از رویدادهای مهم سال جاری رقم خواهد خورد که مردم وفاداری خود را به انقلاب نشان می‌دهند و بار دیگر سمت و سوی نظام را صندوق‌های رای مشخص خواهد کرد تا مجلس کارآمدتری تشکیل شود. وی عنوان کرد: هر رای شما به صندوق آرا مقابله با دشمن است و ان شاءا... با حضور جدی شما راه برای ارائه خدمات بیشتر توسط دولت و مجلس فراهم می‌شود.
تلاش اصولگرایان برای توجیه عدم وحدت
اصولگرایان نیز که پس از ماه‌ها رایزنی نتوانستند به وحدت برسند این روزها در حال توضیح دادن دلایل این ماجرا هستند و هر گروهی تلاش دارد بگوید که آن گروه در این زمینه مقصر نبوده است. در همین راستا مرتضی آقاتهرانی، دبیر کل جبهه پایداری که تشکیلات متبوعش در روزهای گذشته اقدام به انتشار فهرست جداگانه کرده است دیروز با انتشار ویدئوهایی در توییتر، دلایل حضور جداگانه جبهه پاپداری در انتخابات را توضیح داد.
در سوی مقابل، غلامعلی حدادعادل، پرویز سروری و محسن پیرهادی رئیس، دبیر و سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی هم که در روزهای گذشته، فهرست جداگانه‌ای برای انتخابات داده‌اند دلایل عدم‌وحدت با جبهه پایداری را تشریح کردند.
حداد عادل در نشست خبری دیروز در پاسخ به سؤالی درباره وجود فهرست‌های متعدد در جریان اصولگرایی و عدم رسیدن به وحدت، گفت: چند دستگی در همه جا وجود دارد و ما این موضوع را در بین اصلاح‌طلبان هم می‌بینیم. وی با بیان این‌که فهرست‌های موجود، هم‌تراز نیستند، گفت: از طرفی، کسی نمی‌تواند مانع معرفی فهرست از سوی افراد مختلف شود.
حدادعادل با بیان این‌که وحدت ما وحدتی کامل نیست، اظهار کرد: سعی ما، ایجاد وحدت حداکثری بود، با دوستان نیز گفت‌وگوهای طولانی داشتیم، امّا به خاطر اختلاف سلیقه‌ای که وجود داشت، نتوانستیم به وحدت کامل برسیم، البته اشتراکاتی هم بین فهرست ما و دوستان وجود دارد.
فهرستی که سرفهرست ندارد
همانطور که حدادعادل گفته، کسی نمی‌تواند مانع انتشار فهرست‌های انتخاباتی از سوی گروه‌های مختلف شود و بر همین اساس همچنان شاهد انتشار فهرست‌های انتخاباتی از سوی گروه‌های دیگر هستیم. پس از انتشار فهرست‌های جبهه ائتلاف نیروهای انقلاب، جبهه پایداری، اقتصاد و معیشت مردم، ائتلاف مردم و فهرست پیشنهادی حاج منصور ارضی، جلیل محبی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر هم از یکی فهرست انتخاباتی دیگر خبر داد.
محبی در توییتر خود نوشت: با مشورت‌هایی که با کارشناسان مرکز پژوهش‌ها و متخصصانی از بیرون مرکز انجام دادیم، فهرستی۲۶ نفره بدون سرفهرست تهیه کردیم که سوگیری سیاسی ندارد و هر کارشناسی از طیف جریان انقلاب را در برمی‌گیرد. جای سرفهرست‌ها هم خالی است.
او البته توضیح داده است که این فهرست ارتباطی با مجلس ندارد: «این هرچند توسط جمعی از کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس تهیه شده لکن به شخصیت حقوقی مرکز و مجلس ارتباطی ندارد‌.»
او فایده این فهرست را برای کسانی دانسته که برای انتخاب کاندیدای کارشناس مشورت می‌خواهند.
محبی همچنین درباره نحوه انتشار این فهرست نیز نوشت: برای انتشار این فهرست از دبیری ستاد امر به معروف و نهی از منکر کناره می‌گیرم.
سایر کاندیداها را تخریب نکنید
با وجود اختلافات ایجاد شده میان جبهه پایداری و ائتلاف نیروهای انقلاب، اما هر دو گروه بر ضرورت پرهیز از تخریب طرف مقابل و سایر گروه‌ها در انتخابات تاکید کرده‌اند. صادق محصولی، قائم مقام جبهه پایداری انقلاب اسلامی در پیامی خطاب به هواداران این تشکل سیاسی گفت: برادران و خواهران انقلابی؛ اولین مرحله از الگوی وحدت جبهه پایداری عدم تخریب فهرست‌‌ها و نامزدها در دایره نیروهای انقلاب است.
محصولی تصریح کرد: از تمامی عزیزان طرفدار جبهه وسیع انقلاب، به ویژه از طرفداران جبهه پایداری تمنا دارم مانع تخریب فهرست‌های دیگر و نامزدهایشان بشوند.