تروریسم  علیه  شیرخوارگان

نمایندگان پارلمان افغانستان در گفت‌وگو با جام‌جم از فاجعه حمله تروریست‌ها به زایشگاه کابل سخن گفتند

تروریسم علیه شیرخوارگان

افغانستان حتی در دوران شیوع کرونا نیز روزهای خونینی را سپری می کند. گویا سوغات خونین اشغالگرا‌ن و مهره‌های آنها برای ملت افغانستان، قرار نیست چیزی جز کشتار، فقر و فقدان امنیت باشد. بحران سیاسی در کابل و عدم توافق اشرف غنی و عبدا...عبدا... بر سر اختلافات نیز عملا منجر به وقوع بحران دو دولتی یا همان بی دولتی دراین کشور شده است.

حملات تروریستی اخیر به زایشگاهی در غرب کابل ( که منطقه‌ای شیعه‌نشین محسوب می‌شود)، صحنه‌های بسیار غم‌انگیز و تکان‌دهنده‌ای را در برابر دیده جهانیان رقم زد. ساعت 10 صبح سه‌شنبه، مهاجمان مسلح با سلاح‌های سبک و سنگین به یک بیمارستان و زایشگاه در منطقه ۱۳ در غرب شهر کابل حمله کردند .مهاجمان با شلیک به زنان باردار و نوزادان در زایشگاه، 16 نفر از آنها را کشته و تعدادی را هم زخمی کردند .چنانچه طارق آرین، سخنگوی وزارت کشور افغانستان اعلام کرده، ۷۰ زن و کودک از این بیمارستان و زایشگاه توسط نیروهای امنیتی نجات داده شده‌اند.  تصاویر تکان‌دهنده منتشر شده در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد کودکان تازه متولد شده با مادران خود که گلوله به آنها اصابت کرده است از بیمارستان با پتوهای خونین توسط پلیس به بیرون هدایت می‌شوند.  این حمله در شرایطی بود که در همان روز، داعش، مسوولیت حمله انتحاری به یک مراسم تشییع جنازه در افغانستان را به عهده گرفت. این حمله که در ولایت ننگرهار این کشور روی داد، دست‌کم ۲۴ کشته و بیش از ۶۸ نفر مجروح برجای گذاشت. طالبان اعلام کرده آنان در این حمله دست نداشته‌اند، اما گروه‌هایی که خود را شاخه افغانستان داعش می‌خوانند مسوولیت این حمله را به عهده گرفته‌اند. نمایندگان مجلس افغانستان( ولسی جرگه) جزئیات این جنایت و بحران‌های امنیتی جاری در این کشور را بررسی کرده است :
اقدامی فراتر از یک جنایت

سیــــــدمحمــــــــــــد داوود ناصـــــــــری، نماینده ولایت دایکندی میان نبود ثبات سیاسی و تشدید حملات تروریستی در افغانستان، ارتباطی مستقیم برقرار کرده و می‌گوید: آنچه امروز در افغانستان رخ می‌دهد واقعا قابل توصیف نیست. ما شاهد بحران‌هایی هستیم که ادامه دارد و حتی روز به روز بدتر می‌شود. آثار اختلافات اشرف غنی و عبدا... گسترده است. این اختلافات روی معادلات اقتصادی، اجتماعی و امنیتی و نظامی کشور ما نیز تاثیر منفی گذاشته است.
به راستی عملیات تروریستی  اخیر در غرب افغانستان، آن هم در زایشگاهی که ده‌ها زن و نوزاد در آن حضور داشتند، دل هر انسانی را به درد می آورد. تروریست‌ها  به زنان حامله و نوزادان یک‌روزه و چند روزه حمله کرده و آنها را به خاک و خون کشیدند. ما نمی توانیم اسم این اقدام را صرفا یک جنایت بگذاریم! آنچه در غرب افغانستان رخ داد، فراتر از یک جنایت است.
نماینده ولایت دایکندی در تشریح بیشتر اقدام تروریستی اخیر در غرب افغانستان می گوید: متاسفانه تاکنون موارد زیادی را شاهد بوده‌ایم که گروه‌های تروریستی، در مناطق پر ازدحام دست به عملیات تروریستی زده‌اند مانند؛ اقداماتی که طالبان در برخی مناطق صورت داده‌اند. اما این نخستین بار است که یک زایشگاه و نوزادان، از سوی تروریست‌ها مورد حمله قرار می‌گیرند .   شکی نیست که اختلافات داخلی و سیاسی، نقش به سزایی در تحرکات تروریست‌ها دارد. چرا مسؤولان افغان، در معادلات سیاسی و داخلی این کشور گره ایجاد کرده‌اند؟ قانون در اینجا باید به داد
مردم برسد.
قانون اساسی ما باید حقوق مردم افغانستان را تضمین کند و به اختلافات پایان دهد. نباید فراموش کرد مردم برای قانون ساخته نشده‌اند، بلکه این قانون است که برای مردم ایجاد شده و باید بتواند در موارد بحرانی، راهکاری برای حل بحران داشته باشد.
مسؤولان افغان باید حقایق را به مردم درخصوص تحرکات گروه‌های تروریستی و ماهیت آنها  بگویند و تمامی توان خود را صرف از بین بردن تروریسم کنند. قطعا این موضوع، با اختلاف داخلی  حاصل
نخواهد شد.
نگران آینده کشورمان هستیم
فریده بیکزاد، نماینده ولایت بادغیس در مجلس افغانستان، ضمن محکوم کردن کشتار زنان و کودکان بیگناه در زایشگاهی در غرب کابل می گوید: ما نسبت به کشور خود و آینده مردم نگران هستیم. قطعا باید برای مواجهه با این حملات وحشیانه علیه ملت افغانستان چاره اندیشی کرد.
مردم افغانستان حق دارند نسبت به امنیت و آینده خود نگران باشند. واقعیت این است عدم اتحاد در داخل کشور و دودستگی، نتیجه‌ای جز استمرار و تقویت ناامنی در کشورمان نخواهد داشت.
وی در ادامه می گوید: مقامات افغان باید هر چه سریع‌تر دو دستگی را کنار بگذارند. در سایه اتحاد می‌توان با بسیاری از بحران‌ها مواجه شد. در غیر این صورت، وضعیت ما تغییری نخواهد کرد.
داعش مشغول یارگیری
 در افغانستان است

حجت ا... خردمند، نماینده ولایت بدخشان در توصیف فاجعه اخیری که در غرب افغانستان رخ داد، می‌گوید: از آنچه در غرب افغانستان رخ داد، بسیار غمگین و متاثر هستیم. قربانی اختلافات داخلی در افغانستان مردم بی‌گناه هستند. ما از ابتدا نیز در قبال مذاکرات دولت افغانستان و طالبان ملاحظات و هشدارهایی دادیم.
گروه‌های تروریستی می‌خواهند امتیاز بیشتری از دولت بگیرند و برای همین مسأله، حملات خود را در نقاط مختلف تشدید کرده‌اند.
وی در عین حال تاکید کرد نباید از تحرکات داعش در افغانستان غافل شد: به نظر ما، حضور طالبان در قدرت، مشکلی را حل نمی‌کند و صرفا شکل تروریسم را تغییر خواهد داد. ما اخباری در اختیار داریم که نشان می‌دهد داعش چگونه سعی دارد میان اعضای طالبان دست به یارگیری بزند.
جولان تروریسم، فقر و کرونا در افغانستان

محبوبه رحمت، نماینده ولایت سمنگان، از جولان همزمان تروریسم، فقر و کرونا در افغانستان سخن می‌گوید و شرایط جاری در این کشور را به‌شدت نگران کننده می‌داند. وی در این خصوص می‌گوید: مردم افغانستان از آنچه می‌گذرد بسیار خسته شده‌اند. آنها با بحران‌های متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند.  آنچه در غرب افغانستان و در حمله تروریست‌ها به یک زایشگاه رخ داد، واقعا غیرقابل باور و تکان دهنده بود.
 این تروریست‌ها، از شرف و انسانیت برخوردار نبوده و قطعا از حیوانات نیز پست‌تر هستند. به‌راستی مادرانی که در زایشگاه بوده‌اند یا نوزادانی که تازه به دنیا آمده‌اند، چه گناهی کرده‌اند که باید این‌چنین بیرحمانه به خاک و خون کشیده شوند.
وی از اختلافات داخلی در افغانستان، به‌خصوص اختلافی که بر سر تشکیل دولت مقتدر در این کشور وجود دارد، به عنوان یک آفت بزرگ یاد کرده است: در شرایطی که مردم ما با معضلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند و همزمان باید با تروریسم، کرونا و فقر مواجه شوند، موضوع تقسیم قدرت و تشکیل دولت در کابل هنوز داغ است.
 ما به عنوان نمایندگان افغانستان باید صدای مردم خود را به گوش مقامات کشورمان برسانیم؛ این‌که حقوق حداقلی و انسانی مردم افغانستان و حق آزادی و امنیت آنها باید تامین شود. باید اختلافات برطرف و اتحاد حاصل شود تا بتوانیم با بحران‌ها مبارزه کنیم.
عاملان فاجعه زایشگاه، دشمنان قسم‌خورده اسلام هستند

فریبا احمدی کاکر، نماینده ولایت قندهار در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما نمی‌توانست بغض و ناراحتی خود را از فاجعه اخیر در کابل پنهان کند. او تاکید کرد جنایت وحشیانه اخیر و کشته شدن نوزادان و مادران آنها مصداق بارز توحش محسوب می‌شود: این یک حمله وحشیانه بود. «این جنایت به هیچ عنوان بخشیدنی نیست. عاملان حمله تروریستی به این زایشگاه، دشمنان قسم‌خورده اسلام هستند. به راستی ما از کدام صلح در افغانستان سخن می‌گوییم؟
آیا با مشتی متوحش، که به راستی از حیوانات نیز درنده‌تر هستند می‌توان صلح کرد ؟ آیا می‌توان با آنها سخن از ثبات و امنیت به میان آورد؟ آنها اساسا نمی‌فهمند ثبات یعنی‌چه.  آنها برای جان انسان‌ها، فارغ از این که نوزاد باشند یا زن و مرد ارزشی قائل نیستند. اگر آنها به اسلام ، انسانیت و صلح معتقد بودند، در ماه مبارک رمضان دست به چنین جنایت فاجعه‌آمیزی نمی‌زدند و نوزادان بی‌گناه و مادران آنها را مورد حمله قرار نمی‌دادند.
احمدی کاکر در پایان تاکیدکرد: مقامات افغان باید اختلافات را کنار بگذارند. مردم نباید قربانی بی ثباتی سیاسی در کشور شوند. ما نباید  شاهد کشته شدن مردم و نیروهای امنیتی در کشورمان در مقابله با تروریسم باشیم. دولت در این خصوص مسؤولیتی دارد که باید به آن عمل کند.