سیاه‌بهار میوه

سیاه‌بهار میوه

رضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی


میوه در بازار میوه و تره‌بار و در سطح شهرها گران شده که با توجه به قدرت خرید مردم این نگرانی وجود دارد مصرف این کالا با کاهش روبه‌رو شود. قبل از تصمیم‌گیری برای کاهش قیمت میوه ابتدا باید به عوامل گرانی آن پرداخت.
دو هفته‌ای است که بانک مرکزی تمام ثبت سفارش‌هایی را که وزارت صنعت، معدن و تجارت برای واردات میوه ارسال کرده، تأیید نمی‌کند. دو هفته است موز در گمرکات مانده اما به دلیل این‌که بانک مرکزی ارز تخصیص نمی‌دهد قابل ترخیص نیست. برای پیگیری و حل این موضوع از وزارتخانه های صمت و جهاد کشاورزی و گمرک پیگیری کردیم اما تا وقتی ثبت سفارش توسط بانک مرکزی تأیید نشود، ترخیص کالا غیرممکن است. وارد نشدن این کالای وارداتی باعث شده موز در بازارهای میوه و تره‌بار به بیش از 20 هزار تومان برسد. اگر بانک مرکزی عملیات تخصیص ارز را انجام دهد، یک هفته بعد قیمت‌ها سیر نزولی خواهند داشت. چند کشتی در حال حرکت به ایران است و تعدادی کانتینر یخچالی در گمرکات تخلیه‌شده که با گذشت زمان موز رو به خرابی می‌رود و از سوی دیگر در بازار کم شدن موز افزایش قیمت را به دنبال دارد. هر زمان که یک کالا کم شود قطعا قیمت افزایش می‌یابد و گران شدن میوه‌های گرمسیری مرتبط با تخصیص ندادن ارز توسط بانک مرکزی است.
اما گرانی میوه روی دیگری هم دارد که مربوط به میوه‌های داخلی است. اکنون فصل سیاه بهار است که در حال پشت سر گذاشتن آن هستیم. در این فصل میوه‌های فصل گذشته روانه بازار می‌شود و سیب، پرتقال و کیوی با عنوان میوه آخر فصل به فروش می‌رسد که با افزایش قیمت نسبت به اسفند که قیمت کمتری داشت روبه‌رو شده‌است. میوه‌های دیگری هم هست که اکنون نوبرانه آنهاست. زردآلو و گوجه‌سبز جزو بارهای نو هستند و با قیمت‌های بسیار گرانی در مناطق مرفه نشین عرضه می‌شود. تا زمانی که تقاضا در این بخش وجود داشته باشد این قیمت‌ها بیشتر می‌شود و از شهروندان می‌خواهیم برای کنترل بازار خرید نکنند تا قیمت‌ها به تعادل برسد. در هفته آینده عرضه میوه افزایش می‌یابد و میوه‌هایی که اکنون در بازار با قیمت بالا عرضه می‌شوند پایین می‌آید. در بخش صیفی‌جات و سبزیجات وضعیت خوبی داریم و بازار میوه در دو هفته آینده به تعادل می‌رسد.