موهبت‌های جزایر ایرانی

موهبت‌های جزایر ایرانی

فریدون همتی استاندار هرمزگان


بدون تردید جزایر بکر استان هرمزگان چه به لحاظ برخورداری از ظرفیت‌ها و موهبت‌های بالقوه و چه به لحاظ موقعیت استراتژیک، دارای اهمیت بسیاری است.
تاکیدات رهبر معظم انقلاب و همچنین حساسیت دولت در خصوص مسکونی کردن جزایر نشانی از اهمیت بالای آنهاست. مطمئنا مسکونی کردن جزایر نیازمند تدوین طرح توسعه برای همه جزایر است که این کار تا حدودی انجام پذیرفته است. ایجاد اصلاح و به روز رسانی زیرساخت‌های پایدار مانند آب، برق، مخابرات و حمل و نقل دریایی،  اختصاص تسهیلات ویژه برای سرمایه‌گذاران، اختصاص اعتبارات از منابع ملی و استانی و همچنین مشارکت دستگاه‌هایی چون ستاد اجرایی فرمان حضرت امام، بنیاد مستضعفان و...نقش مهمی در توسعه جزایر و در نتیجه افزایش جمعیت ساکنان ایفا می‌کند.
ایجاد تسهیلات انگیزشی برای ساکنان همچنین سند دار کردن منازل برای مالکان و ساکنان جزایر، توسعه ظرفیت های پالایشگاهی منطقه با توجه به ذخایر موجود، استفاده از ظرفیت ساکنان و مشارکت آنها در اجرا و مشاوره طرح‌ها در قالب گروه‌های مردمی و اهمیت و نقش و تاثیر آنها در توسعه جزایر علاوه بر این که انگیزه دو چندانی در ساکنان ایجاد می‌کند، می‌تواند عاملی برای حضور مردم و تعدد جمعیت باشد. از سوی دیگر، بدون تردید مسکونی کردن جزایر کمک شایانی به افزایش امنیت در منطقه خواهد کرد. با افزایش جمعیت و ایجاد بستر مناسب برای استفاده از ظرفیت های فراوان جزایر می توان به مردمی کردن اقتصاد و تجارت همچنین مردمی کردن زندگی در جزایر امیدوار بود. از ظرفیت جزایر می‌توان به عنوان موقعیتی کم نظیر برای پاسخگویی به بخشی از چالش ها و معضلات اقتصادی و اجتماعی نیز بهره جست. با مسکونی شدن جزایر و افزایش جمعیت و با در نظر گرفتن جاذبه های تاریخی و فرهنگی جزایر که جنبه تجاری و گردشگری دارند می توان قابلیت تبدیل شدن به قطب گردشگری در کشور و حتی منطقه برای آنها متصور بود. در شرایطی که کشور درگیر معضلات اقتصادی  به‌ویژه اشتغال است، جزایر و قابلیت های متنوع آن در اشتغال‌زایی برای جوانان سهم فراوانی خواهند داشت.