پاسخ‌به‌سوال‌هایی‌درباره‌مرگ

پاسخ‌به‌سوال‌هایی‌درباره‌مرگ

حجت الاسلام رضا محمدی کارشناس مذهبی


 درباره مرگ و اصل این موضوع قرآن در بیش از هزار و صد آیه صحبت کرده است و آیات و روایات زیادی در این باره وجود دارد. به همین دلیل باید به چنین موضوعی پرداخت تا مردم، هم امیدشان به زندگی بیشتر و هم زندگیشان معنادارتر شود. پس در پرداخت به آن تردیدی نیست و این اتفاق هر چه بیشتر مورد توجه قرار بگیرد آثار تربیتی و غیرتربیتی فراوانی دارد.
در مورد زندگی پس از زندگی درحوزه فنی و هنری من وارد نیستم، اما از نظر محتوایی مواردی که در آن مطرح می شود اکثرأ مورد تأیید آیات و روایات هستند و در آن صحبتی که خلاف این اعتقادات باشد، وجود ندارد. من در صحبتی که البته کوتاه شد هم گفتم آنچه تجربه گران در آن عالم مشاهده کرده‌اند، علم حضوری است و برای انتقال و تعریف آن لازم است تا فرمتش را تغییر دهند و در قالب علم حصولی آن را عرضه کنند. در این تبدیل؛ فرهنگ، ادبیات و ذوق هر کسی روی آن اثر می گذارد و ممکن است اشتباهاتی رخ دهد. با این حال از نظر کارشناسی مشکل چندانی به این برنامه وارد نیست.تاکنون من با هر کسی که برخورد داشتم از برنامه شبکه 4درباره زندگی پس‌از مرگ استقبال کرده است.
زمان بخش کارشناسی برنامه هم موضوع دیگری است که به عقیده خیلی‌ها از جمله خود من، کم است. یعنی باید به همان میزانی که تجربه‌گرها صحبت می‌کنند، کارشناس هم بتواند درباره‌اش توضیح دهد و آن را رد یا تایید کند. چون مسأله زندگی پس از مرگ جزو سوال‌هایی است که برای همه وجود دارد و وقتی مردم تحلیل آن را از زبان کارشناس می‌شنوند خیالشان راحت‌تر می‌شود.
علاوه بر اینها بعضی از تکرارها را هم می‌شود از برنامه حذف کرد، مثل سوالی که درباره جایگاه خیال، خواب و... با گوی‌هایی از مهمان پرسیده می‌شود یا بعضی از تصاویر.
با همه این‌ها طبق آنچه من در جمع‌های مختلف دیدم، جا دارد این‌گونه کارها تشویق شوند؛ چرا که آثار و برکات آنها با اغماض از احیانا اشکالات فنی و جزئی، قابل تقدیر است و با توجه مناسب به آنها دیگران هم برای شکل دادن چنین اتفاقاتی تشویق خواهند شد.