چالش‌های سال تحصیلی جدید

نکاتی برای استفاده بهتر از سال تحصیلی جدید که به‌شکل متفاوت برگزار می‌شود

چالش‌های سال تحصیلی جدید

این روزها تکنولوژی به کمک سیستم آموزشی آمده تا دانش‌آموزان را برای زندگی در دنیایی آماده کند که به‌سرعت در حال تغییر است. تعطیلی مدارس در سال تحصیلی جدید اتفاق ناخوشایندی است که باعث شده بیشتر خانواده‌ها نگران مشکلاتی در آموزش آنلاین باشند؛ مانند ارتباط نگرفتن با معلم، یاد نگرفتن دروس و عقب ماندن از درس‌ها. سال گذشته در میانه راه مدارس تعطیل شد و دانش‌آموزان بخشی از آموزش‌ها را به‌صورت حضوری دیده بودند. معلم‌ها را کامل می‌شناختند و هر آن امید این را داشتند که مدارس باز شود. امسال اما شرایط کمی متفاوت شده و از ابتدای سال تحصیلی خیلی از دانش‌آموزان باید با شیوه جدیدی درس بخوانند. گرچه بیماری کرونا و هراس از ابتلای به آن دغدغه‌ای جدایی‌ناپذیر برای خانواده‌ها شده است اما وجود آموزش‌های مجازی هم تبدیل به تجربه‌ای جدید همراه با مشکلات فراوانی برای خانواده‌ها و دانش‌آموزان شده است. رعایت نکاتی ساده و آمادگی و آشنایی هر چه بیشتر خانواده‌ها، معلمان و دانش‌آموزان امید و همدلی را بین اولیا و مربیان بیشتر کرده و باعث ارتقای این نوع آموزش‌ها می‌شود.

مزایای استفاده دانش آموزان از مدرسه آنلاین 
اصولا انسان‌ها با محدودیت سازگار نیستند و نسل جدید به‌هیچ‌وجه نمی‌توانند محدودیت‌های گذشته را بپذیرند. از طرف دیگر امروزه می‌بینیم که ابزارهای دیجیتالی مختلفی در خانواده‌ها و در منزل به دانش‌آموزان داده می‌شود که می‌تواند به‌عنوان ابزار آموزشی استفاده شود. مدرسه آنلاین این امکان را به دانش‌آموزان می‌دهد که از این ابزارها برای یادگیری استفاده کنند. مدرسه آنلاین با آموزش مهارت‌ها و روش‌های تدریس متفاوت، درک دانش‌آموزان را از زندگی گسترش می‌دهد. بنابراین حالا که چاره‌ای جز پذیرش واقعیت نداریم بهتر است نیمه پر لیوان را ببینیم و به نکات مثبت این نوع آموزش بیشتر توجه کنیم. مزایای استفاده دانش‌آموزان از این مدارس را می‌توانید در موارد زیر بیابید:
انعطاف‌پذیری در برنامه‌ریزی
 دانش‌آموزانی که در شرایط مختلف دچار مشکل می‌شوند یا به‌هر دلیلی در ارتباط با سایر افراد محدودیت دارند، می‌توانند کلاس دلخواه خود را با توجه به برنامه مدرسه دریافت کنند. به عنوان مثال اگر دانش‌آموز به‌دلیل بیماری یا هر مشکل دیگری تنها یک روز در کلاس حضور نداشته باشد، خیلی راحت و بدون هیچ محدودیتی می‌تواند فیلم یا فایل آموزشی آن روز را در پنل آموزشی خود دریافت کند.
دسترسی به کتب آموزشی به‌صورت آنلاین
درست است که کتاب‌های فیزیکی هم برای دانش‌آموزان تهیه می‌شود اما در آموزش‌های آنلاین ابزارهای آموزشی مختلف به‌صورت آنلاین هم در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد و آنها بدون هیچ محدودیتی می‌توانند از منابع آنلاین درسی استفاده کنند.
یادگیری با مطالب مستند
در دوره‌های آنلاین دانش‌آموز و معلمان در یک محیط تعاملی با یکدیگر در ارتباط هستند و می‌توانند اطلاعات را به شکل بهتری دریافت کنند. این وضعیت هم برای معلمان سودمند است و هم باعث می‌شود که احساس مسؤولیت دانش‌آموزان بالاتر برود. آنها به صورت اینترنتی به اطلاعات دسترسی خواهند داشت که سطح دانش آنها را افزایش می‌دهد. همچنین ارتباط با معلم‌ها هم از جهتی آسان‌تر می‌شود و می‌توانند سؤالات خود را در فضای مجازی مطرح کرده و پاسخ بگیرند.

نکات ویژه دانش‌آموزان 
کلاس مجازی را درست مثل یک کلاس واقعی درنظر بگیرید

همان نظم و پیگیری را که در یک کلاس عادی بوده در این نوع کلاس هم جدی بگیرید. با خودتان روراست باشید چون در این نوع کلاس برای به انجام رساندن تکالیف کمتر زیر ذره‌بین معلم قرار دارید؛ پس این شما هستید که باید برای یادگیری بهتر کوشا باشید.
برنامه‌ریزی و مدیریت زمان داشته باشید
این کلاس‌ها نسبت به نوع قدیمی آن آزادی و انعطاف‌پذیری بیشتری دارد و این موضوع می‌تواند گاهی به ضررمان باشد، بنابراین اگر برنامه‌ریزی روزانه نداشته باشیم احتمالا در یادگیری موفق نخواهیم بود.
یادداشت‌برداری کنید
استفاده از برگه‌های یادداشت کوچک برای یادآوری برنامه‌ها بسیار مفید است. راهکار دیگری که وجود دارد این است که وقتی تمرین و مساله حل می‌کنید یا متن کتاب درسی را مطالعه می‌کنید، برگه‌ای در کنار دست خودتان داشته باشید و اشکالات را یادداشت کنید و این اشکالات را جلسه بعد از خودتان بپرسید.
در فضای مناسب درس بخوانید
برای حضور در کلاس آنلاین، یک فضای دلچسب و همیشگی را درنظر بگیرید. خودتان تصمیم بگیرید که با چه نوع میز کار یا در کدام اتاق تمرکز و راحتی بیشتری دارید.
وسایل مورد نیاز را دم‌دست داشته باشید
کتاب‌ها، جزوه‌ها، برنامه درسی، نرم‌افزارهای لازم و حتی کمی خوراکی یا نوشیدنی سالم و مقوی می‌تواند این فضا را برای شما خستگی‌ناپذیر کند. از اتصال اینترنت، خاطرجمع شوید و از هدفون برای گوش دادن استفاده کنید.
هر مانعی را که باعث حواس‌پرتی شما می‌شود، بردارید
از باز بودن پنجره و گرم بودن بیش از حد اتاق گرفته تا هر وسیله اضافه که احتمالا تمرکز شما را به‌هم می‌ریزد یا صفحه‌های مجازی را از دسترس خارج کنید. در ضمن، برای موردی که در کلاس مجازی متوجه نشدید یا عقب افتادید از همکلاسی‌ها یا آموزگارتان کمک بخواهید.
به خودتان پاداش بدهید
هر بار بعد از پایان کلاس در صورت احساس رضایت از آن، به خودتان فرصت دیدن یک فیلم، اینترنت‌گردی یا یک سرگرمی غیردرسی هدیه بدهید.

نکات ویژه معلمان 
شرایط تدریس را فراهم کنید
شرایطی را برای تدریس آنلاین انتخاب کنید که عوامل حواس‌پرتی در کمترین میزان خود باشد. قبل از شروع کلاس، تلفن همراه خود را بی‌صدا کنید، همه وسایل و مدارک لازم را دم دست قرار دهید و با لباسی رسمی شروع به‌کار کنید. علاوه بر مدت زمان اختصاص داده شده به تدریس، زمانی را هم در طول روز برای محتواسازی، جمع‌بندی، تعیین سرفصل‌ها و طرح درس درنظر بگیرید. 
حضور فیزیکی خود را افزایش دهید
بدون نمایش چهره، صدا و تنها با ارتباط متنی در کلاس مجازی، انتقال حس حضورتان به‌عنوان معلم به‌درستی انجام نمی‌شود. با تصویر و گاهی صدا به دانش‌آموزان دلگرمی دهید تا فضای کلاس مجازی نزدیک‌تر به واقعیت پیش برود. مثلا شبیه به کلاس‌های سنتی و با یک ارتباط تصویری کوتاه، حضورشان در کلاس را خوشامد بگویید.
روی یادگیری مشارکتی تاکید کنید
برخی آموزگاران برای پر کردن وقت، به سخنرانی‌های طولانی تکیه می‌کنند. بهتر است برای درگیر کردن دانش‌آموزان در کلاس، جلسه‌های کلاسی برمبنای مشارکت بیشتر بچه‌ها، ویدئو و کلیپ‌های صوتی و تمرینات نوشتنی باشد. برای کم کردن اضطراب‌شان، زمانی را هم برای رفع اشکال در خارج از ساعت کلاسی تعیین کنید.
ارتباط بین دانش‌آموزان را بیشتر کنید
یک گروه مجازی تشکیل دهید تا دانش‌آموزان بتوانند برای کارهای گروهی  با یکدیگر به تبادل‌نظر بپردازند و به نتیجه برسند. کار گروهی انگیزه بچه‌ها را برای رسیدن به موفقیت بیشتر می‌کند و میزان مشارکت آنها را بالا می‌برد.
از ابزارهای یادگیری متنوع و جذاب استفاده کنید
یک معلم موفق از سبک‌های قدیمی یادگیری در کنار ابزارهای صوتی و تصویری به‌روز بهره می‌برد و به این ترتیب کلاس را به محیطی مفید با افزایش تعامل بچه‌ها با هم و با معلم تبدیل می‌کند.
لحظه به لحظه به کلاس بازخورد دهید
یک معلم آنلاین، ارائه بازخورد منظم را به‌عنوان بهترین روش برای بهبود عملکرد دانش‌آموزان و ایجاد انگیزه در آنها جدی می‌گیرد. این بازخوردها باید دائمی باشد تا دانش‌آموزان در تشخیص و اصلاح یک مهارت خاص‌شان دچار اشکال نشوند. 
 دانش‌آموزان را همیشه گوش به زنگ نگه دارید
در برگزاری کلاس آنلاین، استفاده مداوم از یک شیوه مشابه با یک رسانه تکراری برای دانش‌آموزان یکنواخت می‌شود. با استفاده از روش‌های مختلف مطمئن شوید که دانش‌آموزان را همواره گوش به زنگ نگه می‌دارید. از ویدئوهای آموزشی، اسلایدها و نیز ترکیبی از رسانه‌های مختلف می‌توانید استفاده کنید تا میزان تعامل و همچنین علاقه مخاطب را در سطح بالا نگه دارید.
دانش قبلی دانش‌آموزان را مرور کنید
یک روش موثر برای تست و بهبود مهارت‌های یادگیرنده شما، تحریک و یادآوری دانش قبلی آنها است. مثلا زمان برگزاری کلاس آنلاین، سؤالاتی از دانش‌آموزان بپرسید. در این صورت آنها هر چه از قبل می‌دانسته‌اند را به یاد خواهند آورد یا در زمان برگزاری کلاس آنلاین، از دانش‌آموزان بخواهید که تجربه‌ای از آموزش را توصیف کنند که فکر می‌کنند برایشان مفید بوده و در زندگی عملی از آن استفاده کرده‌اند.

نکات ویژه والدین
 ساعت خواب فرزندتان را تنظیم کنید
در طول تابستان، دانش‌آموزان برای صبح زود بیدار شدن و زود خوابیدن در شب اصراری نخواهند داشت و بسیاری از تفریحات سرگرم‌کننده ممکن است وجود داشته باشد که تا دیروقت به‌طول می‌انجامد. بنابراین چند روز قبل از شروع مدارس، بازگشت به روال برنامه‌های سال تحصیلی، می‌تواند به سهولت در بازگشت به مدرسه به فرزندان کمک کند. فرزندان معمولا بیشتر از آنچه که فکر می‌کنند به خواب نیاز دارند. در حالی که کودکان مهدکودکی و دبستانی ممکن است تا ۱۲ ساعت خواب در شب را نیاز داشته باشند، فرزندان بزرگ‌تر و دبیرستانی‌ها به هشت تا ۱۰ ساعت خواب در طول شب نیاز دارند. بنابراین حذف عواملی که ممکن است منجر به بی‌خوابی شود، از قبیل تماشای یک برنامه تلویزیونی، احساس اضطراب، یا استفاده از فناوری یا پرسه زدن در شبکه‌های اجتماعی در اواخر شب به خوابیدن سر وقت و به‌موقع فرزندان کمک می‌کند. استراحت خوب می‌تواند به فرزند شما کمک کند تا در طول روز استرس و اضطراب را مدیریت کند.
با فرزندتان صحبت کنید
یکی از ساده‌ترین و بهترین راه‌های تسکین استرس و اضطراب ناشی از بازگشت به مدرسه و آماده شدن برای سال تحصیلی جدید و شرایط ویژه آموزش آنلاین، صحبت کردن با فرزند خود است؛ درباره این‌که او چه احساسی دارد. هنگامی که موضوع بازگشت به مدرسه مطرح می‌شود اجازه دهید که فرزندتان به شما بگوید که چه چیزهایی در رابطه با مدرسه هیجان‌انگیز است و همچنین چه چیزهایی ممکن است کمی برانگیزنده استرس و اضطراب فرزندتان باشد.
با مدرسه کودک خود در ارتباط باشید
برای کمک به ایجاد یک محیط مثبت برای یادگیری، درگیر آموزش کودک خود شوید. به فرزند خود نیز کمک کنید تا با معلمان روابط مثبت برقرار کند. دانش‌آموزان در صورت داشتن رابطه مثبت با معلمان خود بیشتر تلاش می‌کنند. از صحبت منفی در مورد معلمان کودک خودداری کنید. هنگامی که در رابطه با کودک و معلم او مشکلی رخ داده است، او را تشویق کنید تا خودش مشغول حل مشکل شود.
 گاهی اوقات کودکتان به اشتباه تصور می‌کند، آن معلم او را دوست ندارد، یا نتیجه‌گیری می‌کند مهم نیست که چقدر در آن کلاس تلاش می‌کند، چون آن معلم همیشه نمره پایینی به او خواهد داد. این سوءتفاهم‌ها مخصوصا در آموزش آنلاین که امکان دیدار حضوری با معلم فراهم نیست، بیشتر می‌شود. کودکی که می‌تواند در صورت لزوم از معلم کمک بیشتری بخواهد یا کسی که می‌تواند در مورد نمره با معلم صحبت کند، می‌تواند خود را در راه موفقیت قرار دهد.
 استفاده از فناوری‌های دیجیتال را یاد بگیرید
انجام این کار می‌تواند نوعی احترام و قدردانی از فرزندتان را برای شما به‌دنبال داشته باشد. برای این کار در همان جلسه اول کلاس اطلاعات مربوط به فضای آموزشی آنلاین مدرسه فرزندتان را یاد بگیرید. در مرحله بعد از فرزندتان بخواهید که خودش هم اطلاعاتی در این مورد را در اختیار شما قرار دهد. استفاده از این حربه هم به بهبود و تقویت ارتباط شما و فرزندتان کمک می‌کند و هم شما شانس بهتری برای درک متقابل این فضای آموزشی جدید دارید.
در جریان برنامه‌ها باشید
در مورد فعالیت‌های کلاسی مانند شرایط استفاده از کلاس، نحوه برگزاری کلاس‌ها و انجام تمرین‌های دروس مختلف، نحوه امتحانات و پرسش‌های کلاسی اطلاعاتی کسب کنید. بهتر است خودتان گاهی به مدرسه سر بزنید و از نزدیک در جریان اقداماتی که مدرسه انجام می‌دهد، باشید و معلم‌ها را ببینید. حتی می‌توانید در مورد اهداف آموزشی هرکلاسی از خود معلم نیز پرس‌وجو کنید.
مراقب منزوی شدن فرزندتان باشید
بچه‌ها نیاز دارند با گروه همسالان خود رابطه داشته باشند. درست است که ارتباط مجازی بخشی از این رابطه را تشکیل می‌دهد اما بچه‌ها نیاز دارند چهره همدیگر را ببینند و با هم صحبت کنند. 
برای بچه‌های سنین دبستان با هماهنگی مادرهایشان می‌توانید ساعتی را درنظر بگیرید که بچه‌ها با هم تصویری گفت‌وگو کنند. اگر هم شرایط و پروتکل‌های بهداشتی اجازه داد خوب است گاهی به شکل محدود و کنترل شده همدیگر را حضوری ببینند.