وزیر خارجه چین: پکن و پاریس باید از برجام حمایت کنند

وزیر خارجه چین: پکن و پاریس باید از برجام حمایت کنند


وانگ یی، وزیر خارجه چین در دیدار با «ژان ایو لودریان» همتای فرانسوی خود با یادآوری این که باید متعهد به توافق نامه های چند جانبه باشیم اظهار کرد: چین و فرانسه باید هماهنگی و همکاری ها را در امور بین الملل تقویت کرده و از توافق نامه های بین المللی مانند برجام و دستاوردهای مهم دیپلماسی چندجانبه محافظت کنند.
به گزارش ایرنا، وانگ یی در ادامه سفر به اروپا در پاریس با وزیر خارجه فرانسه دیدار کرد و افزود: اقدامات یک جانبه گرایانه مانند عقب نشینی از پیمان ها و شکستن قراردادها در هیچ جا مورد پسند نیست.
وی با یاداوری این‌که یک‌جانبه گرایی همچنان در حال افزایش است اظهار کرد: بعضی از کشورها توافق‌نامه‌های بین المللی را نادیده می گیرند و از انجام تعهدات بین المللی خودداری می کنند.
وزیر خارجه چین بزرگ ترین دستاورد سفر به اروپا را حمایت از چندجانبه گرایی عنوان کرد و گفت: چندجانبه‌گرایی پایه و اساس توسعه بسیاری از کشورها به ویژه کشورهای کوچک و متوسط ‌است بدون چند‌جانبه‌گرایی، سازوکار چند جانبه گرایی و نظم بین المللی ایجاد شده از زمان جنگ جهانی دوم به شدت آسیب خواهد دید و کشورهای کوچک و متوسط ‌بسیار تحت تاثیر قرار خواهند گرفت در چنین شرایطی، چین و فرانسه به عنوان کشورهای بزرگ مسوولیت شناس باید فعالانه از چندجانبه‌گرایی حمایت کنند.
وی در ادامه برای حمایت از چندجانبه گرایی چهار پیشنهاد مطرح کرد و گفت: ما باید به فلسفه چندجانبه پایبند باشیم هر دو طرف باید از موقعیت های مختلف برای حمایت فعالانه از چندجانبه‌گرایی و مقاومت در برابر یک‌جانبه‌گرایی استفاده کنیم تا پایبندی به چند‌جانبه‌گرایی به شناخت مشترک جامعه بین‌الملل تبدیل شود.