خطر سال تعطیلی

خطر سال تعطیلی

دکتر محمد وحیدی نایب‌رئیس کمیسیون آموزش مجلس


وزیر محترم آموزش‌وپرورش گفته است چون آمار ثبت‌نام دانش‌آموزان افزایش پیداکرده، پس میزان ترک تحصیل در مناطق محروم در سال جاری به دلیل دسترسی نداشتن به ابزارهای الکترونیکی چندان رشد نخواهد کرد. این در حالی است که اصولا آمار ثبت‌نام نسبت مستقیمی با تعداد افرادی که از تحصیل جا می‌مانند ندارد، زیرا بخش زیادی از ثبت‌نام دانش‌آموزان در بین پایه‌ها به‌صورت خودکار توسط مدیران مدارس انجام می‌شود و بسیاری از افرادی هم که در پایه‌های بالاتر ثبت‌نام کرده‌اند، ممکن است فقط اقدام به ثبت‌نام کرده باشند و عملا در حین سال تحصیلی پای کلاس‌های آنلاین ننشینند.
ما از همان سال گذشته از وزارتخانه‌های صمت و ارتباطات درخواست کردیم با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان اقدام به تولید تبلت دانش‌آموزی کنند تا کودکان و نوجوانان ما در مناطق محروم بتوانند به‌دور از آسیب‌های فضای مجازی از ابزارهای آموزش الکترونیکی استفاده کنند. اما در شش ماه گذشته اقدامات بسیار اندکی در این خصوص انجام‌شده و تعداد تبلت‌های تولیدشده کاملا ناکافی بوده است. البته در ماه‌های اخیر وزارت آموزش‌وپرورش با همکاری وزارت ارتباطات تلاش کرده در راستای اجرای طرح هوشمندسازی، مدارس روستاها را به اینترنت پرسرعت رایگان متصل کند. اما این کار باوجود همه نقاط قوتی که دارد، دردی از دانش‌آموزانی که به گوشی، تبلت یا اینترنت دسترسی ندارند، دوا نخواهد کرد.
نکته دیگر این‌که دسترسی نداشتن دانش‌آموزان به امکانات نوین آموزشی موجب شده وضعیت یادگیری بخش زیادی از کودکان و نوجوانان در سال تحصیلی گذشته با افت محسوسی مواجه شود. این در حالی است که آموزش‌وپرورش به‌صورت غیررسمی به مدارس توصیه کرده است هیچ دانش‌آموزی تکرار پایه نشود، اما اگر یک کودک بدون یادگرفتن کافی مطالب درسی به پایه بالاتر برود، به‌نوعی بنیان تحصیلی ضعیفی برای او شکل می‌گیرد و شاید در آینده این دانش‌آموز نتواند هیچ‌وقت عقب‌ماندگی تحصیلی خود را جبران کند.
در شرایط فعلی، بهترین راهکار این است که آموزش‌وپرورش به‌جای صادر کردن شیوه‌نامه‌ای یکسان برای بازگشایی مدارس در سال تحصیلی پیش‌رو، اختیار چگونگی ارائه آموزش به دانش‌آموزان را به ادارات کل استانی خود واگذار کند، زیرا اکنون شرایط هر منطقه‌ای ازنظر میزان دسترسی دانش‌آموزان به ابزارهای هوشمند و سطح دسترسی به اینترنت متفاوت است، بنابراین ستاد آموزش‌وپرورش نمی‌تواند از پایتخت نسخه‌ای واحد برای همه دانش‌آموزان بپیچد، بلکه زیرمجموعه‌های استانی، شهرستانی و منطقه‌ای این وزارتخانه با توجه به وضعیت مالی خانواده‌ها و میزان شیوع کرونا در هر منطقه، بهتر می‌توانند تکلیف برگزاری حضوری یا مجازی کلاس‌ها را در منطقه خود تعیین کنند.