رفتار ملت، محرم امسال را ماندگار کرد

تقدیر رهبر انقلاب از شور حسینی مردم در عین رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی

رفتار ملت، محرم امسال را ماندگار کرد

حضرت آیت‌ا... خامنه‌‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح دیروز در ارتباط تصویری با وزیر، معاونان، مدیران و رؤسای وزارت آموزش‌وپرورش در سی‌وچهارمین اجلاس آموزش‌وپرورش، با تشكر صمیمانه از مردم برای عزاداری پرشور حسینی و حركت عظیم معنوی همراه با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، معلمان را «افسران سپاه پیشرفت كشور» خواندند و با تاكید بر ضرورت تربیت انسان‌های مؤمن، خردمند، اندیشمند، دانشمند و دارای اخلاق اسلامی در این دستگاه بسیار مهم گفتند: سند تحول آموزش‌وپرورش باید با تبیین صحیح و تنظیم و اجرای برنامه جامع عملیاتی، زمینه‌ساز پرورش چنین افرادی شود.

قدردانی از رعایت اصول بهداشتی در عزاداری‌ها
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی، ایشان با تسلیت سالروز شهادت امام‌سجاد‌(ع)، حركت عظیم حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) را قیام به معنای حقیقی كلمه خواندند و افزودند: پس از قیام حسینی در عاشورا، قیام زینبی ابعاد مختلف حادثه عاشورا و شهادت حضرت سیدالشهدا(ع) را برای بشریت تثبیت
و ماندگار كرد. رهبر انقلاب، سوگواری ملت در دهه اول محرم امسال را پدیده‌ای در تاریخ كشور دانستند و افزودند: با وجود محدودیت‌های شدید ناشی از كرونا، مردم، گویندگان و مرثیه‌خوانان، ضمن حفظ شور حسینی و تشكیل مجالس عظیم و معنوی، دستورالعمل‌ها را رعایت كردند كه به‌عنوان یك مرید اهل‌بیت(ع)، صمیمانه از همه عزیزان  تشكر می‌كنم.



آموزش‌وپرورش نیازمند تحول بنیادی
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای همچنین با تشكر از زحمات چند ماه اخیر مجموعه آموزش و پرورش و گزارش خوب وزیر گفتند: برنامه‌ریزی و اقدامات این مجموعه پس از شیوع كرونا بی‌سابقه بود چون تجربه‌ای در این زمینه نداشتیم كه از همه قدردانی می‌كنم. ایشان در محور اصلی سخنان‌شان، منطق و هدف آموزش‌وپرورش در همه دنیا را «تربیت انسان شایسته» خواندند و افزودند: البته با توجه به تعاریف گوناگون انسان شایسته در مكاتب مختلف، نوع آموزش‌ها‌وپرورش‌ها متفاوت می‌شود.
رهبر انقلاب افزودند: در نظام اسلامی برون‌داد و حاصل ۱۲ سال تعلیم‌وتربیت كودكان و نوجوانان و جوانان باید تربیت انسان‌های مؤمن، خردمند، متفكر و اندیشمند، دانشمند، بانظم، باانصاف، دارای اخلاق‌اسلامی و در یك كلمه انسان‌های مجاهد و اهل عمل باشد.
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای با طرح این سوال كه برای تربیت چنین انسان‌هایی، دستگاه آموزش‌وپرورش باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد، افزودند: برای تحقق منطق و هدف انسان‌سازی، آموزش‌وپرورش به‌عنوان لشكر عظیم فرهنگی نیازمند زیربنای مستحكم و تحول بنیادی است.


بعد پرورشی مورد غفلت بیشتر قرار نگیرد
ایشان به بعد پرورشی در آموزش‌وپرورش اشاره كردند و با گلایه از كم‌توجهی به فعالیت‌های پرورشی و عقب‌ماندگی در این زمینه به‌رغم تاكیدهای مكرر، گفتند: با توجه به موضوع آموزش مجازی، باید برای فعالیت‌های پرورشی، شیوه‌های جدیدی را طراحی كرد تا این موضوع مورد غفلت بیشتر قرار نگیرد.
رهبر انقلاب اسلامی، مدارس پرورش استعدادهای درخشان یا همان سمپاد را از مسائل مهم و اساسی آموزش‌وپرورش خواندند و با اشاره به ابلاغ مصوبه مربوط به مدارس سمپاد كه با تاخیر هم انجام شد، بر جدی گرفتن موضوع شناسایی و پرورش استعدادهای درخشان تأكید كردند و افزودند: جایگاه كشور در المپیادها نیز باید بهبود و ارتقا یابد زیرا در سال‌های اخیر وضعیت ما برجسته  نبوده‌است.
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای در ادامه به وضعیت مهد‌های‌كودك و پیش‌دبستانی‌ها اشاره كردند و با اظهار تاسف از رهابودن مهد‌های‌كودك به‌دلیل اختلافات برخی دستگاه‌های دولتی گفتند: براساس گزارش‌های رسیده وضعیت مهدكودك‌ها به‌هیچ‌وجه خوب نیست و نباید به مهدكودك‌ها نگاه مراكز خدماتی داشت بلكه مراكز مهم آموزشی و پرورشی هستند.



اصرار غرب‌ برای نفوذ در آموزش‌وپرورش
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای همچنین با اشاره به اصرار غربی‌ها برای نفوذ در آموزش‌وپرورش كشورها با انگیزه تحمیل سبك زندگی غربی، از سند ۲۰۳۰ و یا نفوذ در آموزش‌وپرورش برخی كشورهای منطقه به‌عنوان نمونه‌ یاد كردند و گفتند: امروز فلسفه اجتماعی غرب در خود غرب شكست خورده و مظاهر فسادانگیز آن از هالیوود تا پنتاگون كاملا نمایان است.
رهبر انقلاب اسلامی با تاكید بر حساسیت در مقابل نفوذ دشمن افزودند: دشمن قصد دارد كاری را كه به وسیله نظامی از انجام آن ناتوان است، با نفوذ و از راه‌هایی مانند سند ۲۰۳۰ و ساختن انسان‌هایی تربیت كند كه مثل او فكر و اهداف عملیاتی او را پیاده كنند تا زمینه غارت ملت‌ها فراهم شود.



امیدواریم اماراتی‌ها زودتر كارشان را جبران كنند
رهبر انقلاب اسلامی در بخش پایانی سخنان‌شان، اقدام دولت امارات متحده عربی در عادی‌سازی روابط با رژیم‌صهیونیستی را خیانتی به دنیای اسلام، جهان‌عرب و كشورهای منطقه و به مساله مهم فلسطین خواندند و گفتند: البته این وضعیت دیری نخواهد پایید اما لكه ننگ آن بر پیشانی كسانی كه غصب كشور و آواره‌كردن ملت فلسطین را به بوته فراموشی سپردند و پای صهیونیست‌ها را در منطقه باز كردند، باقی خواهد ماند. ایشان با ابراز تاسف از همكاری دولت امارات متحده عربی با اقدامات قساوت‌آمیز رژیم‌صهیونیستی و عناصر خبیث صهیونیست در هیات‌حاكمه آمریكا علیه مصالح جهان اسلام و منطقه، افزودند: امیدواریم اماراتی‌ها زودتر بیدار شوند و این كارشان را جبران كنند.



تنظیم برنامه اجرایی بر اساس سند تحول
رهبر انقلاب با اشاره به گذشت ۹ سال از تنظیم سند تحول آموزش‌وپرورش افزودند: در این سند اهداف كلان و راهبردهای كلی مشخص شده‌است كه باید براساس سیاست‌ها، برنامه اجرایی تنظیم شود.
ایشان افزودند: برنامه اجرایی سند تحول با وجود تلاش‌های دولت‌های مختلف هنوز به‌طور كامل تنظیم نشده‌است كه شورایعالی آموزش‌وپرورش و مدیریت كلان آن باید این مسؤولیت را انجام دهند.
رهبر انقلاب ترمیم دوره‌ای سند تحول با نگاه تكمیلی را از مفاد سند تحول و وظیفه شورایعالی انقلاب‌فرهنگی خواندند و افزودند: مسؤولان آموزش‌وپرورش، این موضوع را پیگیری كنند. ایشان «زمان‌بندی» و «تعیین شاخص‌های پیشرفت» را در برنامه جامع اجرای سند تحول ضروری خواندند و افزودند: برنامه جامع باید متقن و دربردارنده همه اهداف سند تحول باشد.
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای تبیین صحیح سند تحول را هم مهم دانستند و گفتند: سند تحول باید برای همه سطوح آموزش‌وپرورش، به‌ روشنی و جذاب تبیین شود تا همه مدیران و معلمان برای اجرای دقیق آن انگیزه پیدا كنند.


3 عامل مهم در صیانت از شان و نقش معلمان
رهبر انقلاب اسلامی، معلمان را عناصر تعیین‌كننده در دستگاه عظیم فرهنگی آموزش‌وپرورش خواندند و با تأكید بر لزوم صیانت از شان و نقش معلمان گفتند: معلمان به معنای واقعی افسران سپاه پیشرفت كشور هستند و حفظ شان و جایگاه معلم در درجه اول به عهده خود آنان است و هر معلمی باید این احساس را داشته باشد كه او آینده‌ساز است.
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای افزودند: آموزش‌وپرورش نیز باید از شان و جایگاه معلمان حمایت كند و این هدف باید با كمك مجلس و دستگاه‌های مرتبط همچون سازمان برنامه‌وبودجه محقق شود.
ایشان تأكید كردند: نگاه به آموزش‌وپرورش باید نگاه به یك دستگاه زیربنایی باشد نه مصرفی، و هزینه‌كردن در آموزش‌وپرورش همچون سرمایه‌گذاری در مسائل زیربنایی در نظر گرفته شود.
رهبر انقلاب اسلامی، فرهنگ‌سازی برای ترویج احترام و اكرام معلمان در جامعه را عامل سوم در صیانت از جایگاه و شان این قشر مهم و تأثیرگذار دانستند و گفتند: دستگاه‌های فرهنگی به‌ویژه صداوسیما در این زمینه نقش بسیار مهمی دارند و باید این كار لازم را به‌صورت مستمر و هنرمندانه انجام دهند.


معلمان فقط از 2 دانشگاه جذب شوند
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای موضوع جذب و تربیت معلم را بسیار مهم برشمردند و با اشاره به دو دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی، خاطرنشان كردند: باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی و ظرفیت‌سازی شود كه معلمان سراسر كشور، فقط از مسیر این دو دانشگاه وارد آموزش و پرورش شوند و مجلس شورای‌اسلامی نیز باید در تصویب طرح‌ها به گونه‌ای عمل كند كه خارج از مسیر این دو دانشگاه، ورودی به آموزش‌وپرورش وجود نداشته باشد.
ایشان، در نظر گرفتن صلاحیت‌های دینی، اخلاقی و سیاسی را در جذب معلمان مورد تاكید قرار دادند و گفتند: باید در جذب معلمان یك گزینش صحیح و خردمندانه انجام شود و اجازه ورود نیروی بی‌كیفیت به آموزش‌وپرورش
داده نشود.


مهم‌ترین ملاحظات آموزش مجازی
رهبر انقلاب اسلامی به موضوع «عدالت‌آموزشی» نیز اشاره كردند و افزودند: در مورد عدالت‌آموزشی و بهره‌مندی دانش‌آموزان از سهم مناسب خود در همه نقاط كشور به‌ویژه مناطق دوردست و شناسایی و پرورش استعدادهای درخشان در مناطق محروم بارها صحبت شده‌است و اكنون كه مساله آموزش مجازی مطرح است، موضوع عدالت آموزشی حساس‌تر از گذشته است.
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای با تأكید بر توجه به خانواده‌هایی كه تمكن مالی جهت خرید ابزار و وسایل مورد نیاز به‌منظور استفاده از آموزش مجازی را ندارند، افزودند: صداوسیما باید از طریق آموزش، بخشی از خلأ عدم امكان استفاده از آموزش مجازی را جبران كند.  
ایشان یكی از موارد مربوط به عدالت‌آموزشی را، موضوع «مدارس‌دولتی» برشمردند و گفتند: باید سطح و كیفیت مدارس دولتی از لحاظ آموزشی و تربیتی به گونه‌ای شود كه دانش‌آموزان احساس نكنند با تحصیل در این مدارس امكان قبولی آنها در كنكور كمتر است و خانواده‌ها نیز تصور كنند فرزندان‌شان را به یك جای بی‌پناه می‌فرستند.
رهبر انقلاب اسلامی درخصوص آموزش مجازی و برخی زیان‌های احتمالی آن خاطرنشان كردند: راه‌اندازی شبكه شاد، اقدام بسیار خوبی است اما آموزش مجازی نباید موجب شود  كه دانش‌آموز در معرض آسیب‌های فضای مجازی و خطرات اخلاقی و اعتقادی قرار گیرد.



تضمین وزیر آموزش‌وپرورش مبنی بر دسترسی همه دانش‌آموزان به آموزش
پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، آقای حاجی‌میرزایی وزیر آموزش‌وپرورش با بیان گزارشی از فعالیت‌های این وزارتخانه گفت: تولید بسته و محتوای یادگیری، سیاستگذاری در فرآیند جذب و به‌كارگیری معلم، طرح هر دانش‌آموز یك مهارت، افزایش حقوق معلمان، آغاز عملیات احداث ۴۳هزار واحد مسكن فرهنگیان و افزایش ظرفیت دانشگاه‌های فرهنگیان جزو برنامه‌ها و اقدامات آموزش‌وپرورش است.
آقای حاجی‌میرزایی سرعت آموزش‌وپرورش در واكنش به كرونا را مناسب دانست و گفت: كمتر از یك هفته پس از كرونا، برنامه تلویزیونی آموزشی و حدود یك‌ماه بعد از آن، شبكه شاد را راه‌اندازی كردیم و در سال تحصیلی جدید نیز تضمین می‌دهیم كه همه دانش‌آموزان به آموزش دسترسی
داشته باشند.