سرمشق، خطر 2030

سرمشق، خطر 2030

علیرضا سلیمی عضو هیات‌رئیسه مجلس

بیش از سه سال است که رهبر معظم انقلاب نسبت به اجرایی شدن سند2030 در بدنه آموزش و پرورش کشور هشدار می‌دهند و با وجود هشدارهای مکرر ایشان، هنوز هم شاهد اجرا شدن بخش‌هایی از این سند به صورت غیرمستقیم در نظام آموزشی‌مان هستیم. علت اصلی این مساله نیز
آن است که برخی افراد که درون دستگاه اجرایی کشور نفوذ کرده‌اند، به نسخه‌های فرهنگی غربی‌ها مانند کلام وحی نگاه می‌کنند و حاضر به دست کشیدن از آن نیستند. این افراد در سال‌های گذشته، حتی برای اجرای سند 2030 در کشور نیز قرارگاه مرکزی تشکیل داده بودند و کارشناسان آنها هم در همان سال‌ها به مجلس می‌آمدند و با شور و حرارت خاصی قصد داشتند نمایندگان را نسبت به لزوم اجرای سند2030 اقناع کنند. مهم‌ترین دلیل اجرایی شدن غیرمستقیم 2030 در بخش‌های مختلف آموزش و پرورش نیز تداوم حضور همین افراد در بدنه نظام آموزشی کشور است.
بر این اساس، ما نباید جریان نفوذ در کشورمان چه در آموزش و پرورش و چه در دیگر دستگاه‌های فرهنگی کشور را جریانی تمام شده تلقی کنیم. همین الان هم بخشی از مدیران میانی و سطوح پایین‌تر آموزش و پرورش برخلاف هشدار رهبر معظم انقلاب در عمل دست از 2030 نشسته‌اند. البته در شرایطی که برخی مقامات ارشد اجرایی کشور در اوایل مطرح شدن بحث سند2030 از آن دفاع می‌کردند، دیگر انتظاری نیست که مدیران میانی آموزش و پرورش فریب نخورند و کلاه گشاد جریان‌های نفوذی سرشان نرود.
در شرایط امروز، مهم‌ترین وظیفه مسؤولان آموزش و پرورش به‌ویژه بعد از هشدار اخیر رهبر معظم انقلاب این است که بار دیگر به بخشنامه‌های ابلاغی خود در موضوعات فرهنگی نگاهی بیندازند و اگر جایی خواسته یا ناخواسته اجرای بندهای سند2030 در این بخشنامه‌ها پیشنهاد شده است، آنها را لغو کنند. همچنین وزیر محترم آموزش و پرورش که او را فردی متدین می‌دانیم، بهتر است در شرایط فعلی به جای توجیه نمایندگان مجلس درباره این که سند2030 اجرا نمی‌شود، به اسناد موجود درباره اجرای پنهانی سند 2030 توجه کند و جلوی این کار را بگیرد. نکته مهم دیگری که آقای حاجی میرزایی باید به آن توجه داشته باشند نیز این است که در 9 سال اخیر، اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش معطل فراهم کردن زیرساخت‌ها باقی مانده و اهمال‌کاری در اجرای این سند بومی، راه را برای جایگزین شدن نسخه غربی باز کرده است و ایشان باید هرچه زودتر مقدمات لازم برای اجرایی شدن سند تحول را فراهم کند.