نظارت در میدان

رئیس مجلس در اولین سفر استانی خود باحضور در خوزستان از نزدیک مشکلات این استان را بررسی کرد

نظارت در میدان

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی كه از آغاز مسؤولیت خود در ریاست مجلس شورای اسلامی، وعده داده بود مجلس در این دوره به صورت میدانی، مشكلات حوزه‌های انتخابیه و وضعیت اجرای مصوبات را پیگیری خواهد كرد دیروز اجرای این وعده خود را از استان خوزستان كلید زد. وی همزمان با آغاز این سفر با انتشار مطلبی در توییتر نوشت: به یاری خدا، نظارت میدانی از استان خوزستان برای پیگیری حل مشكلات مردم مقاوم و صبور این منطقه آغاز شد. امیدوارم با فهم بدون واسطه مشكلات و به‌كارگیری توان نمایندگان محترم استان و همكاری مسؤولان اجرایی محلی و ملی، بتوانیم برای حل مشكلات مردم، اقدامات ملموس و مؤثری به انجام رسانیم. سفر چهار روزه قالیباف به استان خوزستان دیروز از آبادان آغاز شد و حضور در شهرستان‌های آبادان، خرمشهر، شادگان و ماهشهر برنامه‌های روز اول این سفر بود. قالیباف امروز به امیدیه، بهبهان، رامهرمز، ایذه و مسجدسلیمان و فردا به شوشتر، اندیمشك، احمد فداله و شوش سفر می‌كند. حضور در شهرستان‌های اهواز و سوسنگرد هم برنامه‌های روز چهارم سفر رئیس مجلس است.

 چرا سفر استانی
یكی از سؤال‌هایی كه در ابتدای گزارش  نظارت میدانی قالیباف خوب است به آن پاسخ داده شود این است كه اصلا چه نیازی به سفر استانی رئیس مجلس هست؟ این موضوعی است كه بعضی از منتقدان قالیباف هم در فضای مجازی مطرح كرده بودند و تاكید داشتند رئیس مجلس باید به جای سفر رفتن، تمركز خود را بر فعالیت مجلس بگذارد و اجرای پروژه‌های استانی ارتباطی به او ندارد. برخی حتی با نگاهی بدبینانه، این‌گونه سفرها را نوعی تبلیغات دانسته و بعضا به انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 ربط داده بودند.  اما با نگاهی به وظایف مجلس به نظر می‌رسد كه این دسته از منتقدان صرفا به وظیفه قانونگذاری مجلس توجه دارند و این در حالی است كه وظیفه مهم دیگری هم به عهده پارلمان قرار دارد كه نظارت است.
نظارتی که تنها از ساختمان پارلمان ممکن نیست و در میدان عمل و باحضور در استان‌ها به نتیجه‌ می‌رسد. خود قالیباف دیروز در بخشی از سفر خود در جمع خبرنگاران در گلزار شهدای آبادان به این سؤالات پاسخ داد و گفت: وظیفه نخست مجلس نظارت دقیق بر پروژه‌ها، كارها و اعتبارات است و مردم باید بدانند كه پروژه‌های شهرستان‌شان در چه وضعیتی قرار دارد و چه وقت تكمیل می‌شود. وی در تشریح اهداف نظارت میدانی بر حوزه‌های انتخابیه نمایندگان استان خوزستان گفت: حضور در این استان همراه با رؤسای كمیسیون‌ها و نمایندگان استان، اولین نظارت میدانی مجلس شورای اسلامی است و ما وظیفه نخست خودمان را نظارت دقیق بر پروژه‌ها، كارها و اعتبارات می‌دانیم.  رئیس مجلس با بیان این كه در آستانه بررسی لایحه بودجه سال 1400 و برنامه هفتم توسعه در مجلس قرار داریم تاكید كرد: این بازدیدها می‌تواند هم در حوزه نظارتی و هم در حوزه قانونگذاری مؤثر باشد تا بخشی از مشكلات خوزستان را با كمك قوه مجریه حل كنیم. البته طبیعتا وظیفه اجرایی به‌عهده عزیزان دولت است، اما شناخت این پروژه‌ها می‌تواند به ما در مجلس در حوزه ریل‌گذاری كارها و توجه به مسائل مهم استان خوزستان از جمله فاضلاب، آب‌های سطحی، نخیلات و سدهای تنظیمی بهمنشیر كمك كند.
 نتوانستیم دین خود را به مردم خوزستان ادا كنیم
قالیباف در شرایطی، سفرهای استانی خود را  در قالب نظارت میدانی از خوزستان شروع كرده كه مردم این استان با مشكلات زیادی روبه‌رو هستند كه از جمله آنها مشكلات ریزگردها و آب آشامیدنی است. در كنار این مشكلات باید برخی آسیب‌های به‌جا مانده از دوران جنگ تحمیلی و مشكلات دیگری از جمله بیكاری را نیز اضافه كرد و همین موضوعات باعث شده كه خوزستان یكی از استان‌های محروم كشور باشد. شاید دلیل شروع سفرهای استانی از این منطقه نیز همین مسائل بوده باشد.
رئیس مجلس دیروز پس از زیارت مزار شهدای گمنام عملیات كربلای 5 در جمع خبرنگاران درباره چرایی حضور در استان خوزستان به عنوان اولین مقصد سفرهای استانی گفت: این حرف تكراری است، اما واقعیت این است كه ما مسؤولان نتوانستیم دین خود را به مردم خوزستان ادا كنیم.
 بازدید از اسكله‌های صیادی
بازدید از اسكله‌های آبادان و خرمشهر از برنامه‌های دیروز رئیس مجلس بود. ساخت پروژه اسكله صیادی بندر آبادان در دی ماه 1390 با برآورد اعتبار 13 میلیارد تومانی آغاز شد، اما با گذشت حدود 9 سال از آغاز ساخت و اختصاص تنها هفت میلیارد تومان از اعتبار مصوب، 30 درصد پیشرفت فیزیكی داشته است.
در صورت بهره‌برداری از اسكله صیادی بندر آبادان، برای بیش از 300 نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد می‌شود و همچنین زمینه‌ساز گسترش فعالیت لنج‌داران و تسریع در سوخت‌رسانی به قایق‌ها و لنج‌های این منطقه خواهد شد.
 بندر خرمشهر هم دومین بندر كانتینری كشور است كه ظرفیت پذیرش كشتی‌هایی با آبخور ۶ متری دارد. همچنین ظرفیت این بندر برای تخلیه كالای عمومی بین 4000 تا 6000 تن در روز است. بندر خرمشهر به‌دلیل نزدیك بودن به پالایشگاه آبادان و صنایع فولاد خوزستان، استقرار در كنار رود اروند و همچنین همجواری با كشور عراق، یك منطقه استراتژیك، مسیر اصلی و پایانه مناسب برای كشورهای منطقه محسوب می‌شود.
قالیباف در بازدید از اسكله خرمشهر با جمعی از کارکنان، ملوانان و صیادان این بندر گفت‌وگو كرد و از برخی مشكلات آنان از جمله كامل نبودن پوشش بیمه‌ای، اجرا نشدن قانون مشاغل سخت برای ملوانان و صیادان، تاثیرات منفی بیماری كرونا بر حمل و نقل دریایی، نبود حمایت دولت از این حوزه، لایروبی نكردن بندر و تامین نشدن سوخت مورد نیاز كشتی‌ها و لنج‌ها مطلع شد.  قالیباف همچنین از ساختمان مركزی بندر خرمشهر كه در زمان دفاع مقدس به دست نیروهای بعثی تخریب شده بود و یكی از كشتی‌های باری پهلوگرفته در این بندر، بازدید كرد.
 تسریع در عملیاتی شدن ظرفیت‌های در بندر خرمشهر
محمد حیدری، فرماندار ویژه خرمشهر در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم با اشاره به بازدید رئیس مجلس از بندر خرمشهر گفت: آقای قالیباف از ظرفیت‌های مهم و راهبردی این بندر اطلاع یافت و قرار شد استفاده از ظرفیت‌های بندر خرمشهر افزایش یابد تا تبادلات تجاری با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس افزایش پیدا کند.  حیدری افزود: همچنین مقرر شد اقدامات و پیگیری‌هایی در راستای مدیریت و حل و فصل ثبت سفارش کالا در منطقه آزاد نیز انجام و تعارضات قانونی میان قانون سرزمینی و قانون منطقه آزاد توسط مجلس مرتفع شود. در بندر آبادان هم موضوعاتی ازجمله رفع موانع تكمیل این بندر و حل مشكلات لنج‌داران از سوی قالیباف بررسی شد و رئیس مجلس از نزدیك در جریان مشكلات و موانع اجرا و تكمیل پروژه اسكله صیادی بندر آبادان قرار گرفت. قالیباف همچنین به صورت حضوری با مردم، صیادان و لنج‌داران این شهر به گفت‌وگو نشست.
 حق نداریم آب غیراستاندارد به مردم بدهیم
یكی از مشكلات مهم استان خوزستان كه هر چند وقت یك‌بار در رسانه‌ها بازتاب می‌یابد مشكل آب‌آشامیدنی در این استان است. برهمین اساس بود كه قالیباف، یكی از برنامه‌های دیروز خود را بازدید از تصفیه‌خانه شهید كشتكار شهر آبادان قرار داد و در این بازدید بر‌رفع مشكلات و موانع این تصفیه‌خانه و بهبود موضوع آبرسانی به منطقه تاكید كرد.
تصفیه‌خانه شهید كشتكار شهر آبادان در شرایط كنونی با 30 درصد از ظرفیت مشغول به فعالیت بوده و به 43 روستای منطقه آبرسانی می‌كند. مهم‌ترین مشكلات تصفیه‌خانه شهر آبادان، كمبود تجهیزات، مشكلات زیرساختی، عدم تملك اراضی برای لوله‌گذاری جهت آبرسانی، نبود فیلتراسیون جهت تصفیه آب و اصلاح و بهسازی خط انتقال آب است.
قالیباف در حاشیه بازدید از تصفیه‌خانه آبادان، در واكنش به توضیحات استاندار خوزستان گفت: روشن و قطعی است كه به هیچ دلیلی حق نداریم آب غیراستاندارد به مردم دهیم زیرا این موضوع مربوط به جان مردم است و نباید برای آن بهانه‌تراشی كرد. وی با بیان این‌كه ما نباید بپذیریم كه آب فیلترنشده به دست مردم برسد، اضافه كرد: در خوزستان 700 روستا داریم كه تنش آبی دارند. رئیس قوه مقننه، تامین آب سالم برای روستاها را جزو ضرورت‌ها و وظیفه حداقلی مسوولان ذی‌ربط دانست و اضافه كرد: هرچند برنامه آبرسانی به 700 روستا را دنبال می‌كنیم، اما ضروری است كه این آب فیلتر شود.


حاشیه‌های اولین روز سفر
 بیهوش شدن فرماندار ویژه آبادان
سید زین‌العابدین موسوی، فرماندار ویژه آبادان در نشست با رئیس كمیسیون عمران و انرژی مجلس و پس از صحبت‌هایش دچار افت فشار شد و از هوش رفت. خیلی از كاربران فضای مجازی، این اتفاق را ناشی از  حجم بالای کاری در این جلسه دانستند.
 انتقاد قالیباف از اقدام مسؤولان خرمشهر
قالیباف در این سفر وقتی متوجه شد كه چند روز پیش از سفر او به استان خوزستان، پل راه‌آهن خرمشهر به نام برادر شهید او نامگذاری شده است ضمن تشكر از مسؤولان گفت: توقع من این نبود كه چنین كاری انجام شود و به نظر من كار خوب و پسندیده‌ای نبود. آنها محبت كردند اما نباید این كار را می‌كردند و خواهشم این است كه پل را به نام یكی از شهدای بومی محل در این منطقه بگذارند و اجازه دهند نام آنها ماندگار بماند ضمن این‌كه فرقی میان شهدا وجود ندارد.
 کار جهادی با کت و شلوار نمی‌شود
لباس غیررسمی قالیباف در این سفر نیز توجه بسیاری از كاربران شبكه‌های اجتماعی را به خود جلب كرد. یكی از كاربران فضای مجازی نوشته بود: كار جهادى با كت‌وشلوار نمی‌شود. برخی دیگر هم با انتشار عكس‌هایی از زمان حضور شهید حاج قاسم سلیمانی در جمع مردم استان خوزستان،‌ حضور قالیباف را با آن دوره مقایسه كرده بودند.
 گفت‌وگوی بی‌واسطه با  ماهی‌فروشان محلی در آبادان
عكس‌هایی كه از حضور قالیباف در جمع مردم شهرهای آبادان و خرمشهر منتشر شد بازتاب زیادی در شبكه‌های اجتماعی داشت اما یكی از این عكس‌ها بازتاب بیشتری داشت كه او را بدون همراهان و تیم حفاظت در حال گفت‌وگو با چند نفر از ماهی‌فروشان محلی نشان می‌داد.
یكی از كاربران فضای مجازی در این‌باره نوشته بود: ‌این عكس همان تصویری است كه از یك مسؤول تراز انقلابی در جمهوری اسلامی انتظار می‌رود.
برخی كاربران هم حضور رئیس مجلس در جمع مردم با وجود شیوع بیماری كرونا را الگویی برای سایر مسؤولان در این دوره دانستند.



تا روحیه جهادی نباشد مشكلات حل نخواهد شد
رئیس مجلس دیروز در مطلبی در توییتر نوشت: تا روحیه جهادی و عملیاتی مثل شهدا نباشد و مردم در اولویت قرار نگیرند، مشكلات حل نخواهد شد.
وی همچنین در جمع خبرنگاران در پاسخ به اصرار برخی حاضران برای بیان خاطراتی از دوران جنگ و هشت سال دفاع مقدس گفت: مهم‌تر از بیان خاطرات، این است كه به جوانان نشان دهیم نسل دفاع مقدس در راستای رفع دغدغه‌ها و حل مشكلات تلاش می‌كند، از این رو ما نباید خاطره بگوییم، بلكه باید خاطره بسازیم و امید است بتوانیم با همان روحیه دوران دفاع مقدس مشكلات را حل كنیم. قالیباف افزود: خرمشهر و آبادان، دو نگین دفاع مقدس هستند و من مظلومیت‌های سال‌های 59 و 60 این دو شهر را به خاطر دارم. حال امیدوارم با همان روحیه جهادی آن زمان بتوانیم با تلاش و كار جدی كه در حقیقت توقع شهدا از ما است، مشكلات استان را حل كنیم.



پیگیری موانع تولید و اشتغال
 محمدطلا مظلومی،  نماینده بهبهان

با عنایت به روحیه جهادی و میدانی که رئیس محترم مجلس دارند، از بدو شروع به کار مجلس یازدهم تاکید بر این بود که علاوه بر جلسات تخصصی و علنی باید از مناطق مختلف بازدید صورت گیرد و گزارش میدانی از عملکرد مدیران دستگاه‌های مختلف اجرایی دریافت شود تا روند پیشرفت پروژه‌ها و برنامه‌های رفاهی، معیشتی و اشتغال حوزه‌های انتخابیه سراسر کشور مورد بررسی قرار گیرد. در همین خصوص اولین سفر استانی آقای قالیباف به خوزستان صورت گرفت و بناست طی روزهای آینده همه 14 حوزه انتخابیه این استان مورد بازدید قرار گیرد. با هماهنگی به عمل‌آمده با نمایندگان، فرمانداران و استاندار خوزستان محل‌های مورد نظر شناسایی می‌شوند و مورد بازدید قرار می‌گیرند. هدف از این کار، آشنایی با موانع پیشرفت پروژه‌ها، موانع تولید و اشتغال و پیگیری مسائل معیشتی و رفاهی مردم استان و بررسی راهکارها و ارائه پیشنهادها و جمع‌بندی و تصمیم‌گیری برای بهبود روند پیشرفت پروژه‌ها در خوزستان است. در مورد حوزه انتخابیه بهبهان قرار است با مدیران دستگاه‌های اجرایی صحبت شود و مسؤولان گزارشی از روند کارها و پروژه‌ها ارائه کنند. پیش‌بینی شده در این دیدارها، آقای قالیباف جلسات بحث و گفت‌وگو با مردم هم داشته باشند تا از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات آنها قرار گیرند.