نظارت میدانی  با عبور از نگاه کلیشه‌ای

نظارت میدانی با عبور از نگاه کلیشه‌ای

مجتبی یوسفی نماینده اهواز

    رویکرد مجلس یازدهم مبتنی بر حمایت از مستضعفان و محرومان و عبور از نگاه کلیشه‌ای است و همچنین نسبت به توسعه نامتوازنی که در کشور صورت می‌گیرد، دغدغه دارد. از این رو نمایندگان استان خوزستان، پیشنهادهایی به رئیس‌مجلس دادند. بر این اساس که برای ارائه خدمات بهتر به مردم، باید بازدیدها به صورت میدانی باشد. این بازدیدهای میدانی کمک خواهد کرد تا نگاه دقیق‌تری به مشکلات مردم داشته باشیم. از این جهت در دو ماه گذشته دعوت از نمایندگان مجلس برای سفر به استان خوزستان و بررسی موضوعات مختلف از جمله بحث آب و فاضلاب و همچنین مساله هفت‌تپه پیگیری شد. در نهایت با توجه به مسائلی که به آقای دکتر قالیباف انتقال داده شد، ایشان تصمیم گرفت اولین سفر استانی خود را برای درک بهتر مشکلات مردم به‌ویژه در موضوعاتی که قرار است بعدها در مجلس در حوزه‌های تصمیم‌سازی و قوانین و حوزه‌های اعتباری مورد بررسی قرار گیرد به خوزستان اختصاص دهد.
 طبعا در این تصمیم‌گیری موضوع علاقه خاص ایشان به خوزستان با توجه به جایگاه این استان در فرهنگ دفاع‌مقدس هم اهمیت خود را دارد. خوزستان با داشتن منابع غنی زمینی و زیرزمینی و موقعیت استراتژیکش به عنوان استان هم‌مرز با عراق و همچین با داشتن پنج رودخانه و شش سد بزرگ و با مجموعه تولید 75درصد برق آبی کشور و 78درصد منابع نفت و گاز کشور و دیگر قابلیت‌ها از محرومیت‌های زیادی رنج می‌برد. 700روستای استان خوزستان در نزدیکی میلیاردها متر مکعب ذخایر آب پشت سدها از داشتن آب بهداشتی و شرب محرومند.
در شهرها و کلانشهرهای این استان با مشکل آب شرب و شبکه دفع آب‌های سطحی و فاضلاب روبه‌رو هستیم. در بحث اشتغال با توجه به وجود صنایع تخصصی و بالادستی مثل نفت و گاز و پتروشیمی، رتبه سوم بیکاری در کشور را دارد. با توجه به این مشکلات،‌ آقای قالیباف قبل از سفر، تیمی را برای بررسی مسائل استان تشکیل دادند. درنهایت رئیس مجلس با این سفر و حضور در 14حوزه انتخابیه استان از نزدیک در جریان مسائل و موضوعات قرار خواهند گرفت. قطعا قرار است در حوزه آب شرب و شبکه فاضلاب، بیکاری و اشتغال جوانان، بهره‌گیری از مدیران بومی در ادارات و صنایع بالادستی مثل پتروشیمی، تسطیح اراضی استان، تولید پایدار محصولات استراتژیک کشاورزی مثل گندم و همچنین محصولات باغی در مجلس تصمیماتی بعد از این سفر گرفته شود. نتیجه‌بخش بودن این تصمیمات باعث امیدواری بیشتر مردم استان خواهد شد.