تحریم دارویی غرب جان لبنانی‌ها را تهدید می‌کند

گفت‌وگو با دکتر علی علام، رئیس بیمارستان دارالامل جامعی بعلبک

تحریم دارویی غرب جان لبنانی‌ها را تهدید می‌کند

 لبنان هنوز در شوک ناشی از انفجار در بندر بیروت به سر می‌برد. مطابق آخرین آمارهای اعلام شده، نزدیک به 200 نفر در این انفجار مهیب جان باخته و همچنان ده‌ها نفر مفقود هستند. در این میان، بیش از 6000 نفر نیز زخمی شدند و بسیاری از آنها همچنان در بیمارستان‌های مختلف در لبنان بستری هستند. استاد دکتر علی علام، رئیس بیمارستان دارالامل جامعی در بعلبک در گفت‌وگو با جام‌جم، از آخرین وضعیت مجروحان و شرایط دارویی و درمانی حاکم بر لبنان در حال حاضر سخن می‌گوید.
 آخرین شرایط درمانی و بهداشتی لبنان و وضعیت بیمارستان‌ها و مجروحان این کشور را پس از وقوع انفجار مهیب در بندر بیروت چگونه ارزیابی می‌کنید؟
آنچه در بیروت رخ داد، فاجعه‌ای تمام عیار بود. بر اثر انفجار در بندر بیروت، چهار بیمارستان نیز به‌شدت آسیب دیدند و عملا شرایط اولیه و لازم برای پذیرش مجروحان را از دست دادند. این در حالی بود که هزاران نفر نیز دچار جراحت شدید شدند. فراتر از آن، انفجار در بندر بیروت درست زمانی رخ داد که ظرفیت اکثر بیمارستان‌ها به دلیل شیوع کرونا تقریبا تکمیل بود. بسیاری از بیمارستان‌ها دیگر قادر به پذیرش مجروحان نبودند.
در چنین شرایطی بسیاری از شهروندان، در اقدامی بشردوستانه، مجروحان را با خودروهای شخصی خود به بیمارستان‌های خارج از بیروت منتقل کردند. ضمن آن‌که با انجام کمک‌های اولیه، کسانی که میزان مجروحیت آنها در حد متوسط بود، مداوا شدند و نیازی نشد در بیمارستان بستری شوند.
 با توجه به کثرت تعداد مجروحان حادثه انفجار در بندر بیروت و ماندن آنها در بسیاری از بیمارستان‌های لبنان، آخرین وضعیت دارویی این کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
داروهای مربوط به مداوای کلی مجروحان در مقادیر مورد نیاز در دسترس هستند. اما بسیاری از داروهای سرطانی که بر اثر انفجار در بندر بیروت، انبار محل نگهداری آنها نیز منهدم شد، دیگر در دسترس نیستند. فراتر از آن، برخی داروها در لبنان به دلیل اعمال تحریم‌های غرب در قبل از انفجار نیز در دسترس نبودند. بدیهی است کشورمان بابت دسترسی به آن داروها نیز دچار مشکل شده است. در هر حال، وقتی یک دارو تحریم می‌شود و در حالت عادی در دسترس نیست، دشواری دسترسی به آن در شرایط خاص و بحرانی چند برابر می‌شود. همان‌گونه که مشاهده می‌شود، تحریم‌های غرب علیه لبنان، کل مردم ما و سلامت کل کشورمان را هدف قرار داده است. آنچه امروز در واقعیت رخ می‌دهد، نشان می‌دهد تحریم‌های دارویی، زندگی همه مردم لبنان را هدف قرار داده است.
 شرایط و وضعیت کادر درمان در لبنان را با توجه به تلاقی بحران کرونا و انفجار در بندر بیروت چگونه می‌بینید؟ آیا امکان شیوع گسترده‌تر کرونا در آینده‌ای نزدیک در بیروت و دیگر شهرهای لبنان وجود دارد؟
 با توجه به شرایط بحرانی و خاصی که بر اثر انفجار بیروت و شرایط اضطراری ناشی از آن به وجود آمد، بسیاری از اعضای کادر درمان و به‌خصوص پزشکان و امدادگرانی که در صحنه انفجار حضور پیدا کردند، دیگر موفق به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و درمانی برای انتقال مجروحان نشدند. برای همین پیش‌بینی می‌شود تعدادی از اعضای کادر درمان نیز در آینده‌ای نزدیک با معضلات ناشی از ابتلا به کرونا دست و پنجه نرم کنند. اولویت آنها، نجات افراد از میان آوارهای ناشی از انفجار بیروت بود. صادقانه باید بگویم ما نهایت تلاش خود را برای درمان مجروحان انفجار بیروت انجام می‌دهیم. با این حال توانایی‌های ما نیز محدود است. در چنین شرایطی نمی‌توان نسبت به بهبود برخی بیماران و نجات آنها امید داشت. شرایط جاری در برخی بیمارستان‌ها، با وجود گذشت مدتی اندک از انفجار بیروت، دشوارتر و خطرناک‌تر از حد تصور است. بدیهی است دراین شرایط، باید اقدامات اساسی و مهمی در راستای تهیه و تامین نیازهای دارویی کشورمان صورت گیرد. انفجار بیروت در یک لحظه تمام شده است، اما عواقب و تبعات این مساله در ابعاد مختلف، به‌خصوص ابعاد درمانی و بهداشتی محدود به همان لحظه نبوده و نخواهد بود. بدون شک، مخاطبان می‌توانند تصور کنند تلاقی بحران کرونا و وضعیت سختی که پس از وقوع انفجار بیروت رخ داد، کشورمان را
در چه وضعیت سخت و غیرقابل تصوری
قرار داده است.