ورود مجردها ممنوع!

گزارشی از پشت صحنه مسابقه «زوجی نو» که به‌تازگی روی آنتن شبکه 3 رفته به‌همراه گفت‌وگو با کارگردان و مجری این برنامه

ورود مجردها ممنوع!

اگر تازه ازدواج كرده‌اید و دوست دارید به همراه همسرتان در یك رقابت تلویزیونی شاد و مفرح شركت كنید، چالش‌ها را یكی یكی پشت سر گذاشته و برنده جایزه میلیونی شوید، شبكه سه این فرصت را در اختیارتان قرار داده و مسابقه‌ای با عنوان «زوجی نو» را تولید كرده كه در آن 160 زوج جوان با چالش‌های جذابی از جمله آشپزی، آیتم تحسین و چكشی مواجه می‌شوند. در این رقابت دو زوج حضور پیدا می‌كنند و در آیتم‌های مختلف خود و شناخت از همسرشان را محك می‌زنند. 70 قسمت از زوجی نو تا پیش از نوروز پخش خواهد شد و 13 قسمت هم برای ایام نوروز ضبط می‌شود و در آن زوج‌های فینالیستی که با آرای مردم به مرحله نهایی رسیده‌اند، حضور دارند. این برنامه به تهیه‌كنندگی حامد خانی و كارگردانی محمد پورصباغیان تولید شده و با اجرای باربد بابایی، شنبه تا چهارشنبه بعد از خبر 22 پخش می‌شود. جام‌جم به پشت صحنه این برنامه رفته، گزارشی از روند تولید آن تهیه كرده و با كارگردان و مجری آن گفت‌و‌گویی داشته كه می‌خوانید:

یك رقابت نفسگیر
اتوبان صیاد شیرازی. مجتمع فدك
در یكی از سالن‌های مجتمع فدك كمیته امداد امام خمینی (ره) تیم جوان تهیه و تولید مسابقه «زوجی نو» در تلاش هستند تا یك رقابت تلویزیونی خانوادگی را برای مخاطبان شبكه سه به تصویر بكشند. به همین دلیل از ساعات اولیه روز در این مكان حضور دارند و مقدمات ضبط مسابقه را فراهم می‌كنند. از در اصلی مجتمع كه وارد می‌شویم. پس از اعلام حضور و احراز هویت توسط دوستان حراست و پرسیدن نشانی لوكیشن به سالن بزرگی می‌رسیم و با چادر بزرگ سیاهی در گوشه آن مواجه می‌شویم كه استودیوی ضبط مسابقه را از سالن تفكیك كرده است. كنار سالن نیز تعدادی اتاق وجود دارد كه مربوط به تیم سازنده این مسابقه است. یكی از آنها مربوط به تهیه‌كننده است و روی دیوار هم شماره و نام شركت‌كننده‌ها وجود دارد. روی دیوار اتاق دیگر، كنداكتور مسابقه نصب شده و اتاقی در گوشه دیگری از سالن هست كه مربوط به اتاق گریم و تعویض لباس است كه گفت‌و‌گوی ما با باربد بابایی در این اتاق انجام شد. كنار دكور هم تعدادی صندلی با فاصله كنار هم قرار گرفته و فضایی برای تماشاچی‌ها در نظر گرفته شده است. در گوشه‌ای دیگر از سالن، آتلیه‌ای با پرده سبز كروماكی قرار دارد كه شركت‌كننده‌ها به نوبت، آیتم معرفی را در آنجا ضبط می‌كنند. هر دو گروه شركت‌كننده كاغذ به دست و گریم‌شده در حال گفت‌و‌گو با همسران‌شان در گوشه‌ای از سالن هستند و انتظار یك رقابت نفسگیر را می‌كشند. كارگردان از راه می‌رسد و با شركت‌كننده‌ها صحبت كرده و آیتم معرفی را می‌گیرد.


تماشاچی‌های مشتاق و منتظر
كم‌كم تماشاچی‌ها از راه می‌رسند و روی صندلی‌ها و در فضایی كه برای‌شان مهیا شده، با فاصله قرار می‌گیرند. تعدادی از آنها اعضای خانواده و حامیان شركت‌كننده‌ها هستند كه به محض ورود با آنها خوش و بش می‌كنند و سعی دارند تا به آنها روحیه دهند. از یكی از عوامل سوال می‌كنیم كه با وجود كرونا، آیا خانواده‌ها برای تماشا یا شركت در این مسابقه استقبال كرده‌اند و او هم قاطعانه پاسخ می‌دهد با وجود این‌كه سه چهار قسمتی از پخش برنامه می‌گذرد و هنوز در ابتدای راه است اما استقبال خوبی از آن شده است. با ورود سایر تماشاچی‌ها به یقین می‌رسم كه چقدر درست می‌گفت و مردم با چه شور و هیجانی برای تماشای این مسابقه آمده‌اند. در این بین مجری هم از راه می‌رسد و پیش از گریم و تعویض لباس، با نویسنده‌ها صحبت كرده و آخرین هماهنگی‌ها را با كارگردان انجام می‌دهد. تعدادی از عوامل هم دوربین‌ها را در جای تعیین‌شده مستقر می‌كنند. صدابردار هم میكروفن‌ها را تست می‌كند. خلاصه این‌كه همه در تكاپو هستند تا ضبط مسابقه هرچه زودتر آغاز شود. به گفته كارگردان، این مسابقه با بیش از 10 دوربین ضبط می‌شود كه در مكان‌های مختلف قرار می‌گیرد. هنوز ساعت 6 نشده كه شركت‌كننده‌ها در همان آتلیه حاضر شده و عكاس پروژه از آنها عكاسی می‌كند. سروصدای بچه‌ها و تماشاچی‌ها، فضای سالن را پركرده كه مسؤول هماهنگی از راه رسید و گروه گروه آنها را با فاصله وارد استودیو ضبط ‌كرد.


می‌خواهیم با هم بسازیم
انتهای استودیو یك ویدئو وال قرار دارد كه مجری هنگام ضبط از درهای آن وارد می‌شود. روی آن نیز مدام لوگوی قرمز‌ و آبی برنامه می‌چرخد. سقف استودیو هم با پروژكتورهای پرنور ستاره‌باران شده. موسیقی امید حاجیلی فضا را پر كرده و انرژی تماشاچی‌ها را دو برابر می‌كند. مدیر صحنه با تماشاچی‌ها آیتم‌ها را تمرین می‌كند. چند بار وارد شده و تشویق مجری را با آنها كار می‌كند. همچنین شعار برنامه «می‌خواهیم با هم بسازیم» را یكصدا چند بار با آنها تمرین می‌كند. یكی از افراد سوال می‌كند كه ضبط تا كی ادامه دارد و یكی از عوامل هم پاسخ می‌دهد كه تا 12-11شب ادامه خواهد داشت. بنابراین به تماشاچی‌ها می‌گویند به دلیل این‌كه راكورد حفظ شود، باید تا پایان ضبط روی صندلی‌های خودتان بنشینید و جابه‌جا نشوید. صدای حمید هیراد در استودیو می‌پیچد و تماشاچی‌ها انرژی مضاعفی می‌گیرند. با دستور كارگردان ضبط آغاز شده و مجری با موسیقی وارد استودیو می‌شود. با دعوت مجری شركت‌كننده‌ها به ترتیب از كنار تصویربردارانی كه رو‌به‌روی ویدئو وال و مجری حضور دارند، وارد استودیو می‌شوند. هر دو گروه حدود شش ماه است كه ازدواج كرده‌اند و مجری از آنها می‌خواهد كه این پروسه را به طور خلاصه برای همه تعریف كنند. نوبت به چالش نخست می‌رسد كه زوج‌ها باید از یكدیگر با جملاتی تشكر كنند؛ بنابراین تصویر ویدئو وال هم متناسب با این چالش تغییر می‌كند. پیش از این‌كه شركت‌كننده‌ها رقابت را آغاز كنند، به همراهی تیم سازنده، عكاس روزنامه از مجری و شركت‌كننده‌ها عكاسی می‌كند. پس از این چالش كه با یكی دو برداشت گرفته می‌شود، بچه‌های صحنه دكور چالش آشپزی را آماده می‌كنند. دكتر لاور، كارشناسی كه در آیتم نامه‌ها شركت‌كننده‌ها را همراهی می‌كند، از راه رسیده و در اتاقی منتظر می‌ماند تا نوبت به او هم برسد. تا آن موقع اما چالش‌ها ادامه دارند.


طرحی نو با «زوجی نو»
 محمد پورصباغیان، كارگردانی «زوجی نو» را برعهده دارد. وی درباره هدف از ساخت این مسابقه و ویژگی‌های آن به نكاتی اشاره كرد كه در ادامه می‌خوانید:
قصه از كجا شروع شد
شبكه سه ضرورتی دید كه برنامه‌ای ویژه خانواده‌ها در باكس شب داشته باشد. به همین دلیل از تهیه‌كننده‌ها خواسته شد تا ایده‌های‌شان را در این‌باره ارائه كنند. آقای خانی یكی از این تهیه‌كننده‌ها بود كه طرحی را با این مضمون ارائه كرد كه بعد از مطالعه و ارزیابی، طرح ایشان انتخاب شد تا باكس ساعت 20 شبكه سه، كاری در حوزه خانواده داشته باشد. بعد وارد جزئیات شدیم كه ببینیم كدام بخش از خانواده مهم‌تر است و متوجه شدیم محوری كه می‌توان به‌خوبی به آن پرداخت، بیشتر دیده می‌شود و دغدغه بیشتری هم برای آن وجود دارد؛ زوج‌های جوان هستند. البته در این میان با كارشناسان حوزه رسانه و خانواده هم مشورت كردیم تا به این نتیجه رسیدیم و برنامه‌ای با عنوان زوجی نو برای خانواده‌ها تولید كردیم. در این برنامه زوج‌هایی كه حداقل شش ماه و حداكثر چهار سال از ازدواج‌شان می‌گذرد، توانسته‌اند در برنامه حضور پیدا كنند. چون طبق تحقیق و مطالعات متوجه شدیم آسیب‌هایی كه گریبانگیر زوج‌های جوان می‌شود، بیشتر در پنج سال اول ازدواج صورت می‌گیرد.
رقابت 160 زوج جوان
سه ماه درگیر تصویب طرح، جزئیات، انتخاب مجری و مقدمات بودیم. دو ماه هم پیش‌تولید داشتیم و به دلیل این‌كه باید به پخش می‌رسیدیم، خیلی با سرعت كار را به سرانجام رساندیم و صفر تا صد دكور را 20 روزه ساختیم. زوجی نو در 80 قسمت طراحی شده كه در آن 160 زوج به رقابت با یكدیگر می‌پردازند. البته چالش‌ها در ادامه تغییراتی می‌كند و هركدام از چالش‌ها در یك بخش از دكور انجام می‌شود و یك بك‌استیج هم داریم كه مصاحبه‌ها در آن ضبط می‌شود. سرفصل زوجی‌نو موضوع تحكیم خانواده است كه ما شكل‌گیری زوج‌ها را در نظر گرفتیم و با مطالعات و بحثی كه با 20 مشاور و روانشناس حوزه خانواده  که با ما همكاری می‌كنند - داشتیم، درباره رویكرد‌های برنامه به این نتایج رسیدیم. یعنی یك بخش گفتمان داریم، در آیتم دیگر به شناخت می‌پردازیم و بخشی هم پرداختن به یك سری مفاهیم انتزاعی مانند گذشت و صبر است. بنابراین بر اساس همین سرفصل‌ها یك آیتم طراحی كردیم. به عنوان مثال بخش «چكش» را داریم كه در آن به بحث شناخت زوج‌ها از یكدیگر می‌پردازیم یا دوئل تحسین كه زوج‌ها در عرض چند ثانیه از یكدیگر تشكر می‌كنند. البته در ابتدا كمی آسان گرفتیم تا ارتباط برقرار شود و در برنامه‌های بعد قطعا كمی جدی‌تر خواهد شد و كارشناس دیالوگ‌ها را بررسی خواهد كرد.
نحوه گزینش شركت‌كننده‌ها
روند حضور شركت‌كننده‌ها و گزینش آنها به این‌گونه است كه با توجه به سرفصلی كه داریم، افرادی كه در سایت زوجی نو ثبت‌نام كرده و انتخاب می‌شوند، یك روز قبل توسط دستیاران ما آماده می‌شوند و بعد از آن فایل‌شان را بارگذاری می‌کنند، یعنی از خودشان برای ما ویدئو می‌فرستند و ما بررسی می‌كنیم. درواقع به دنبال این هستیم زوج‌هایی را انتخاب كنیم كه قابلیت بازی و قرار گرفتن مقابل دوربین و همچنین شخصیت كاریزماتیك داشته باشند؛ ضمن این‌كه از یك گروه سنی بالاتر نباشند. یعنی در زوجی نو، زوج 40 ساله که تازه ازدواج كرده باشند، نداریم. در ضمن اینجا هم از آنها تست گرفته می‌شود و با آنها صحبت می‌كنیم. اگر نكاتی كه مدنظر ماست را داشته باشند، اطلاعات‌شان توسط نویسنده و روان‌شناس گرفته می‌شود و براساس آنها موضوع و سوال طراحی می‌شود. البته این پروسه هنوز در حال انجام است و هنوز هم زوج‌ها ثبت‌نام و برای حضور در برنامه گزینش می‌شوند. هر آیتمی كه طراحی كرده‌ایم، یك سرفصل دارد. به عنوان مثال در آیتم تحسین فیدبك‌هایی گرفتیم، مبنی بر این‌كه زن و شوهر 50-60 ساله‌ای، این آیتم را در خانه اجرا كرده و كلی گریه كرده‌اند. چراکه در طول سال‌هایی كه با هم زندگی می‌كنند، این‌گونه از همدیگر تشكر نكرده‌اند. بنابراین تلاش كردیم این فرهنگ را بین زوج‌ها جا بیاندازیم. یا این‌كه به محض ورود شركت‌كننده‌ها به استودیو، آنها یك اتفاق خوبی كه در ازدواج‌شان افتاده را برای همه تعریف می‌كنند. ضمن این‌كه به بحث گفتمان زوج‌ها هم در این مسابقه می‌پردازیم. یعنی همه آیتم‌ها سنجیده و حساب شده و با مشورت روان‌شناس‌ها طراحی شده‌اند و روی آنها فكر شده است.
شروط جالب ازدواج
در برنامه‌مان هست كه به سراغ زوج‌های موفقی برویم كه سال‌هاست با هم زندگی می‌كنند تا تجربیات‌شان را برای زوج‌های جوان بیان كنند. اما خب خیلی دنبال سلبریتی نیستیم كه بخواهیم از هنرمندانی كه با یكدیگر ازدواج كرده‌اند، در برنامه دعوت كنیم. چون برای ما سبك زندگی مهم است. به عنوان مثال ما در یكی از قسمت‌ها شركت‌كننده‌هایی داریم كه مهریه‌شان یك سكه است یا زوجی كه شرط ازدواج‌شان نماز اول وقت است. یا زوجی كه هزینه ازدواج‌شان را به فقرا داده‌اند. بنابراین سراغ چنین زوج‌هایی رفته‌ایم. اما اگر زوج‌های هنری هم باشند كه زندگی خوبی دارند و تمایل به حضور در این رقابت داشته باشند هم استقبال می‌كنیم. اما كلیت برنامه چنین است كه تا به امروز در پخش دیده‌اید.
انتخاب مجری
اولین و تنها گزینه اجرای این مسابقه برای ما باربد بابایی بود. چون گردانندگی این برنامه نیاز به كسی داشت كه صرفا مجری نباشد؛ شومن باشد و اجرایش ریتم خوبی داشته باشد. فكر می‌كنم در بین مجریان شبكه سه باربد بابایی این ویژگی‌ها را دارد. ضمن این‌كه خانواده‌محور است و خودش دو دختر 18 ساله دارد و مجری بدون حاشیه‌ای است. نكته مهم‌تر این‌كه قدرت بداهه‌گویی قوی‌ای دارد كه به‌شدت مناسب اجرای زوجی نو بود و دركل اجرای باربد روی برنامه نشسته است. البته به یكی از بازیگران هم برای اجرای زوجی نو فكر كرده بودم، اما به نظرم درنمی‌آمد.
زوجی نو نمونه خارجی ندارد
هر گروه شش حامی دارد كه می‌توانند در برنامه حضور پیدا كنند و در دو آیتم درگیر می‌شوند. البته ظرفیت دكور برای حضور تماشاچی‌ها بیشتر از این چیزی است كه در این چند قسمت از برنامه دیده‌اید. اما كرونا و دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری‌ها باعث شد كه از تعداد تماشاچی‌ها كاسته شده و تقریبا تعدادشان نصف شود. نكته مهم این‌كه زوجی نو هیچ نمونه خارجی ندارد. البته یكی دو تا از آیتم‌ها، برگرفته از نمونه خارجی هست، اما در كلیت زوجی نو كپی از هیچ نمونه خارجی نیست. حتی اغلب آیتم‌ها مثل چالش تحسین ایده خود بچه‌های گروه بوده است.
من فكر می‌كنم شرط خوب بودن برنامه، زوج‌های شركت‌كننده هستند كه مخاطبان بتوانند با آنها ارتباط برقرار كنند. به عنوان مثال در قسمت اول دو زوج خوب كنار هم قرار گرفتند. البته همه زوج‌هایی كه انتخاب شده‌اند، خوب هستند. اما منظورم در مقابل دوربین قرار گرفتن و بازی كردن‌شان است. بنابراین در این مدت كه برنامه را ضبط می‌كنیم، شاهد زوج‌های فوق‌العاده‌ای بودیم كه حتی با این‌كه بازنده شدند، اما در آمار مردمی بیشتر از زوج‌های برنده مورد توجه قرار گرفته‌اند. نكته جالب برای من این است كه معمولا برنامه‌ها پس از چند قسمت كه از پخش‌شان می‌گذرد، مورد توجه قرار می‌گیرند. حتی من برنامه‌هایی داشته‌ام كه این اتفاق برای‌شان افتاده، اما خوشبختانه زوجی نو از همان قسمت اول دیده شد. نكته مهم دیگری كه در این زمینه وجود دارد، این است كه جایزه نهایی مسابقه كمك‌هزینه راه اندازی كسب و كار است كه این موضوع هم می‌تواند نكته مهم برنامه باشد.


رقص دوربین روی كابل
كنار دكور نردبان بلندی نصب شده كه با اجازه یكی از عوامل از آن بالا می‌رویم. دو نفر در آنجا مستقر هستند كه مسؤول «كیبل كم» یا اسلایدر كابلی‌اند و بخشی از مسابقه با این دوربین كه‌روی كابل‌هایی حركت می‌كند، ضبط می‌شود. چند دوربین هم در بین جایگاه تماشاچی‌ها قرار دارد و یك كرین هم مدام در حال حركت است که كل فضای استودیو را پوشش می‌دهد. نكته جالب این‌كه استودیوی ضبط زوجی نو در پخش تلویزیونی خیلی وسیع‌تر دیده می‌شود. در صورتی كه این‌گونه نیست. مدیر صحنه تماشاچی‌ها را راهنمایی كرده تا در جایگاه و با فاصله بنشینند. تعدادی از تماشاچی‌ها ماسك سیاه یا گلدار به صورت دارند كه برای زیبایی تصویر به همه آنها ماسك یکسان داده می‌شود. مدیر صحنه همزمان كه همراه همكارانش در حال جابه‌جایی افراد است، نكاتی را درباره مدل نشستن و تشویق كردن مجری و شركت‌كننده‌ها به آنها متذكر می‌شود. تعداد تماشاچی‌ها به قدری زیاد است كه جابه‌جا كردن آنها كار را سخت‌تر می‌كند.از یکی از عوامل می‌پرسیم چرا تماشاچی‌ها را حذف نمی‌كنید و او قاطعانه می‌گوید كه تمام شور و هیجان و انرژی برنامه توسط تماشاچی‌ها به بیننده‌ها منتقل می‌شود و به همین دلیل امكان حذف آنها نیست. اما تلاش می‌كنیم با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی حضور داشته باشند. همزمان یكی از شركت‌كننده‌ها در حال مرور یك متن است. از او سوال می‌كنیم چه چیزی را با این هیجان می‌خوانی و حفظ می‌كنی و او نیز می‌گوید: هنگام گزینش سوالاتی را از ما پرسیده‌اند كه بر همان اساس نویسنده‌ها متنی را برای ما نوشته‌اند.



«زوجی نو» قابلیت سه برنامه برتر صداوسیما را دارد
باربد بابایی سال‌هاست در زمینه بازیگری و اجرا و حتی تهیه‌كنندگی در تلویزیون فعالیت می‌كند كه البته با برنامه «شب‌كوک» به شهرت رسید و 2سال این برنامه را روی آنتن شبكه نسیم داشت. او حالا از تجربه اجرای مسابقه تلویزیونی زوجی‌نو و ویژگی‌های آن می‌گوید:

 از ویژگی‌های اجرای مسابقه زوجی نو و تفاوت آن با رقابت شب كوك بگویید. فكر می‌كنم تاكنون چنین تجربه‌ای را در تلویزیون نداشتید؟
 به هر حال سرفصل زوجی نو و شب كوك مسابقه است، فقط اینجا محتوا تفاوت دارد.
 از چه نظر؟ توضیح می‌دهید؟
 در آن برنامه قرار بود مسابقه‌ای بین جوان‌ها در زمینه خواندن و تاییدیه گرفتن باشد، اما در این مسابقه زوج‌های جوان طبق طراحی‌ای صورت گرفته، وارد رقابت می‌شوند. در كنار فضای فانتزی كه این مسابقه دارد، اتفاق خوبی هم افتاده است. این‌كه هدف اصلی همه بچه‌های این تیم و شبكه سه این است كه انتقال یك پیام مهم نیز در پس این فضای فانتزی باشد. آمار طلاق و گرفتاری‌های زندگی به قدری بین زوج‌های جوان و حتی قدیمی زیاد شده كه وقتی آیتم‌ها را با هم بررسی می‌كنیم، متوجه می‌شویم چقدر در پس هركدام می‌توان حرف‌های مهم و جالبی زد.
 در همین چند قسمت كه از پخش برنامه می‌گذرد، زوجی نو توانسته پیام‌های مهمی را منتقل كند؟
 اتفاقا با این‌كه سه چهار قسمت بیشتر از پخش آن نگذشته، اما دوستان در فضای مجازی و حقیقی نكات مهمی را بیان می‌كنند. به عنوان مثال یكی از دوستان می‌گفت كه با همسرش درباره یكی از آیتم‌ها صحبت می‌كرد كه خیلی مورد توجه‌شان قرار گرفته و توانستند پیامی را كه در پس آن بوده، دریافت كنند. اما خب هنوز برای قضاوت زود است.
 برای شما به عنوان مجری چه دستاوردی داشته؟ برای اجرای این مسابقه تحقیق و مطالعات روانشناسی داشته‌اید؟
 به نظرم خیلی نیاز نبود. به چه دلیل؟ اولا این‌كه این مسابقه یك تیم قوی روانشناس دارد كه تمام قصه‌ها را آماده می‌كنند. وقتی این زحمت را دوستان می‌كشند، من به یك خروجی می‌رسم كه به قدری واضح است كه درگیری ندارد. نكته دیگر این‌كه در كنار روانشناسانی كه حضور دارند، من تجربه 20 سال زندگی مشترک دارم و از این نظر خیلی از اتفاق‌ها برای من ملموس است. به هر حال ما آدم‌ها مدام در حال مشاهده هستیم و از این رو، مواردی كه روانشناسان در تیم زوجی نو گره‌هایش را باز می‌كنند، برای همه ما ملموس است. نمی‌خواهم بگویم كه اصلا تحقیق و مطالعه نمی‌كنم. من عادت دارم كه وقتی وارد قصه‌ای می‌شوم، سعی می‌كنم چیزهایی را ورای آنچه كه گفته می‌شود، بدانم. البته همان‌طور كه گفتم، به‌قدری اتفاقات این مسابقه قابل لمس است كه خیلی نیاز به مطالعه و تحقیق در زمینه روانشناسی نبود. اما به عنوان مثال در یك برنامه علمی، قطعا باید مجری تحقیق و مطالعاتی در آن زمینه داشته باشد. ما مجری‌ها مجبوریم در هر زمینه‌ای مطالعاتی داشته باشیم كه البته این خیلی اجبار خوبی است. به نظر من زمانی پازل كار هنری برای ما تكمیل می‌شود كه ما خیلی خوب جامعه‌شناسی و روانشناسی كنیم. من هم اصولا آدم كنجكاوی هستم و زیاد نگاه می‌كنم، گوش می‌دهم و زیاد كنكاش می‌كنم. بنابراین قصه این مسابقه هم برای من خیلی سخت و پیچیده نبود.
 پس در مواجهه با چنین مواردی، داشته‌هایی به همراه دارید كه به كمك‌تان بیاید؟
 من وقتی شب كوك را ساختم، به هر حال سال‌ها بود كه تهیه‌كننده موسیقی بودم و با خواننده‌های بسیاری كار كردم و همه چیز را در زمینه موسیقی می‌دانستم. زوجی نو تنها برنامه‌ای است كه بعد از شب كوك خیلی راجع به آن می‌دانم. یعنی با كمترین زمان ممكن، برنامه را در دست می‌گیرم. البته كه فرم اجرایم را بعد از بیست و چند سال در این برنامه تغییر دادم. اما فكر می‌كنم برای قضاوت هنوز زود است. چون در عالم رسانه هر برنامه باید 15- 20 قسمت بگذرد و بعد تكلیفش مشخص شود. متاسفانه شاید مهم‌ترین نكته‌ای كه در این میان وجود دارد، این است كه زودتر از موعد مقرر به پخش رسیدیم. یعنی لازم بود كه یك ماه دیگر به آنتن برسیم.
 چطور؟
 به نظرم یك سری چكش‌كاری‌ها چه در فضای بصری و محتوایی باید بیشتر اتفاق می‌افتاد. الان ناچاریم در سرعت، تغییرات را انجام دهیم. البته نمی‌گویم آزمون و خطا می‌كنیم، چون شاكله درآمده است. اما برای ریتم و هیجان، مدام در تلاشیم و فكرهای جدیدی داریم. البته فكر می‌كنم زمان برنامه هم كم است و باید بین 60 تا 70 دقیقه باشد كه این‌طور نیست و 45 تا 50 دقیقه است.
 با این‌حال فكر می‌كنم اجرای این برنامه، برای خودتان هم چالش متفاوت و جذابی باشد؟
 حتما همین طور است. زمانی كه «شب كوك» را می‌ساختم، به دلیل محدودیت‌های موسیقیایی كه داشتیم،  فرم اجرا را روی یك شوخی، استندآپ و شومنی انداختم كه گرفت. اینجا هم می‌تواند این نوع اجرا جواب دهد و شاید حتی بیشتر. چون زوج‌های جوان، آمادگی این بده بستان را دارند. از طرفی اینجا همه دغدغه كار خوب دارند و در تلاش‌اند و همین ایجاد انگیزه می‌‌کند.
 شما فقط به عنوان گرداننده برنامه و میزبان زوج‌های شركت‌كننده هستید یا اگر ایده‌ای هم به ذهن‌تان برسد، با نویسنده‌ها و تیم تولید مطرح می‌كنید؟
 تا الان واقعا همین‌طور بوده. من به‌شدت با بچه‌ها در ارتباطم. چون قبل از این‌كه بازیگر و مجری شوم، كارگردان بودم و اتفاقا با وجود این‌كه زوجی نو اولین برنامه‌ای است كه من فقط در آن اجرا می‌كنم، با این حال صرفا مجری نیستم. از تجربه‌هایم استفاده می‌كنم و همكاری و تبادل نظر خوبی همه تیم با یكدیگر دارند.
 خودتان با كدام یك از چالش‌ها ارتباط بهتری برقرار كردید و فكر می‌كنید تاثیرگذارتر خواهد بود؟
 یك سری چالش‌ها تغییر كرد. به نظرم آیتم تحسین، آیتم خوبی است. اما با بچه‌ها مدام در صحبت و تبادل نظر هستیم تا از حالت لوس دربیاید. پیشنهاد من این بود كه 20 جمله انتخاب كنند كه ده جمله تشكر باشد و ده جمله انتقاد. چون اتفاقا پیام ما در انتقاد درمی‌آید. از آنجایی هم كه زوج‌های ایرانی چندان اهل گفتمان نیستند، بنابراین بهتر است اینجا از هم انتقاد كنند.
 از آنجا كه ما خیلی انتقادپذیر نیستیم، فكر نمی‌كنید بعد از برنامه زوج‌ها با مشكل رو‌به‌رو شوند؟
 خب در پشت صحنه هم می‌تواند این نكته جالب باشد (می‌خندد). البته فكر نمی‌كنم به هم ناسزا بگویند و كار به جای بدی برسد!
 فكر می‌كنید زوجی نو پتانسیل برند شدن برای شبكه سه را داشته باشد؟
 این برنامه به خاطر  محتوایی كه دارد، قابلیت این‌كه جزو سه برنامه شاخص سازمان شود، را دارد. چون جای چنین برنامه‌ای در تلویزیون خالی بود و هم این‌كه اتفاق خوبی برای زوج‌های جوان است كه در این فضای فانتزی قرار می‌گیرند و پیام‌های مهمی را دریافت می‌كنند.
 اتفاق خاص و جالبی در پشت صحنه و در مواجهه با زوج‌ها برای‌تان نیفتاده؟
 هنوز نه. فكر كنم هنوز برای پاسخ به این سوال زود باشد. چون به‌سرعت در حال ضبط هستیم تا از آنتن عقب نمانیم. اتفاقا گاهی پیش می‌آید كه من زوج‌ها را تا لحظه شروع برنامه نمی‌بینم. گپ‌ها را نویسنده‌ها با زوج‌ها می‌زنند تا در برنامه من بتوانم اتفاقات غافلگیرانه را رقم بزنم. از آنجا كه برنامه تولیدی است، من دوست دارم برنامه شبه‌ زنده باشد و حتی گاف بدهیم. چون باعث می‌شود مخاطب هم اتفاقات را دوست داشته باشد.
 با توجه به بازخوردهایی كه از مخاطبان برنامه گرفته‌اید، بیشتر در چه زمینه‌ای انتقاد داشتند؟
 به هر حال برای این‌كه یك برنامه مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد، معیارهای بسیاری لازم است. از جمله زمان پخش برنامه كه اصلا دست ما نیست. با این حال در همین چند قسمت مردم به ما لطف داشتند. اما در یكی از برنامه‌ها، در آیتم نامه‌ها یكی از زوج‌ها نامه‌ای نوشت كه گریه كرد و مردم به‌شدت واكنش تلخی داشتند. به زمان پخش برنامه هم انتقاداتی بود كه یك‌بار ساعت 20 پخش شد و یك‌بار 22 و 30 دقیقه و مردم زمان برنامه را گم كردند. با این‌حال باز هم برای قضاوت زود است. باید منتظر بود تا قسمت‌های بیشتری از برنامه روی آنتن برود. بنابراین از مردم می‌خواهم كمی صبور باشند و تحمل‌مان كنند. چون بچه‌ها در این شرایط سخت و ترسناك كرونایی در تلاش‌اند تا برنامه‌ای بسازند كه حال مردم را كمی خوب كند. حتی من ناچارم هنگام اجرا ماسكم را بردارم و همین استرس بسیاری ایجاد می‌كند.