بوی نفت و خون

بوی نفت و خون

علیرضا رأفتی روزنامه‌نگار


حالا می‌خواهید بگذارید پای سنگدلی یا احساس نداشتن یا هر چیز دیگر. هر چه باشد، دیوارها و خیابان‌ها خیلی دیرتر از انسان‌ها خاطرات را فراموش می‌کنند. شاید یک شهروند اهل خرمشهر بعد از آن که شیرینی خبر آزادسازی شهرش به دلش نشست، دیگر بعد از چند سال، تلخی آن همه آوارگی را از خاطر ببرد. اما رد گلوله روی دیوارها و زنجیر تانک روی خیابان‌ها نشان می‌دهد شهرها هیچ‌وقت فراموش نمی‌کنند.
شهر اهواز بعد از حدود 20سال که صدای توپ و تانکی که تا بیخ گوشش رسیده بودند خوابش آشفته بود، تازه داشت سعی می‌کرد به هوای بدون باروت عادت کند. چند سالی بود خیابان نادری داشت روی آرامش را می‌دید که سال 83 یک انفجار تروریستی روی این خواب خوش، خط انداخت و خون مردم بی‌گناه را به خاطره این خیابان پاشید.
باز هم خواب این شهر هر چند وقت یکبار آشفته شد. از حوادث تروریستی خطوط لوله نفت و بمبگذاری در فرمانداری و سازمان مسکن و شهرسازی بگیر تا همین سال97 که چهار نفر از اعضای یک تیم تروریستی در جریان رژه نیروهای مسلح رو به مردم اسلحه کشیدند و جان 25نفر دیگر از عزیزان اهواز را به خاطره این شهر گره زدند.
اما جریان تمام این حوادث تروریستی چه بود؟ ببخشید! انگار نباید صفت «تروریستی» را برای این حوادث شوم استفاده می‌کردیم. مثل این‌که خیلی از رسانه‌های فارسی‌زبان آن را تروریستی نخوانده‌اند. بگذارید ببینیم رسانه‌های بی‌بی‌سی فارسی و ایران اینترنشنال چه گفته‌اند. بله، به عقیده این رسانه‌های شیک و کراواتی و بی‌طرف، این حوادث تنها بخش کوچکی از عملیات اعتراضی گروه‌های جدایی‌طلب بوده است. به گفته این رسانه‌ها، این گروه‌ها نه با کشور ایران و نه با مردم آن، بلکه با حکومت آن مشکل دارند و می‌خواهند سرزمین خوزستان را از این کشور جدا کنند. خب خیال‌مان راحت شد. فکر می‌کردیم آنها تروریستند و آمده‌اند مردم ایران و خوزستان را بکشند. راستی جا دارد از این رسانه‌های محترم و بی‌طرف سوال کنیم چطور از نظر شما شهروند لندنی که چند ماه پیش سه نفر را به ضرب چاقو زخمی کرده بود، تروریست بوده و عملیات تروریستی انجام داده، اما این همه کشتار مردم بی‌گناه در اهواز صرفا عملیاتی جدایی‌طلبانه است؟
حالا حبیب فرج ا... چعب، سرکرده گروه تروریستی حرکه النضال توسط وزارت اطلاعات ایران دستگیر شده و بچه‌های وزارت اطلاعات دوسیه این گروه را به هم دوخته‌اند. حالا سرکرده این گروه در مصاحبه‌ای تصویری از رسانه‌هایی گفته که با دلارهای سعودی از آنان حمایت می‌کردند؛ از ایران اینترنشنال که شیوخ سعودی 30میلیون یورو فقط برای راه‌اندازی آن داده‌اند.