مرور و عبور

مرور و عبور

«اودیسه فضایی» امسال نمی‌آید
فیلم «اودیسه فضایی 2011» ساخته استنلی کوبریک امسال روی پرده نمی‌رود. پیش از این اعلام شده بود این فیلم با تدوین مجدد در سال 2001 اکران عمومی خواهد شد اما حالا خبر می‌رسد فیلم تنها یک نمایش محدود در چهار شهر بزرگ آمریکا خواهد داشت. نمایش عمومی فیلم برای سال 2002 برنامه‌ریزی شده است. استودیوی سازنده فیلم هیچ توضیحی درباره تعویق اکران عمومی فیلم نداده است. اودیسه فضایی 2001 حدود سه دهه پیش ساخته شد و قصه‌ای پیشگویانه درباره سرنوشت بشر در سال 2001 را تعریف می‌کند. (صفحه 3)



حمله نیروهای ژنرال دوستم به طالبان
نیروهای جبهه متحد شمال به رهبری ژنرال عبدالرحیم دوستم روز گذشته عملیات موفقی را برای نزدیک شدن به شهر مزارشریف انجام دادند.
اشرف ندیم، سخنگوی جبهه متحد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم دراین‌باره گفت: جبهه متحد روز گذشته پس از چندین درگیری با نیروهای گروه طالبان در اطراف شهر مزارشریف خود را به پنج کیلومتری این شهر رساندند. نیروهای جبهه متحد در این عملیات توانستند 10 نفر از نیروهای طالبان را کشته و ده‌‌ها نفر دیگر را به اسارت درآورند. ژنرال دوستم درحال‌حاضر در اطراف شهر مزارشریف مستقر شده و درصدد است تا این شهر را به تصرف خود درآورد. (صفحات یک و 2)


کمبود آب در سال 1400
دکتر دهقان، یکی از مدیران وزارت جهادسازندگی گفت: سال 1400 حدود 20میلیارد مترمکعب کسری آب خواهیم داشت. این در حالی‌ است که هیچ اطمینانی درباره ورود دائم 13میلیارد مترمکعب آب از مرزهای کشور وجود ندارد. محصولات تولیدی زراعی و باغداری در آخرین برنامه سوم باید به 82میلیون تن و در افق 25ساله آینده به 186میلیون تن برسد اما بدون افزایش کارآیی و بهره‌وری مصرف آب این مهم میسر نیست. (صفحه 4)



خداحافظی بوبان با فوتبال
زوو نیمیر بوبان،‌ هافبک تیم ملی فوتبال کرواسی در جام جهانی 1998 فرانسه و فصل قبل آث‌ میلان پس از ناکامی در به‌دست‌آوردن موقعیت مطلوب در باشگاه سلتاویگوی اسپانیا تصمیم گرفت برای همیشه با دنیای فوتبال خداحافظی کند. بوبان گفت: با وجود تلاش زیادی که داشتم، نتوانستم جایگاه ثابتی در ترکیب سلتاویگو به دست آورم و فکر می‌کنم در این مقطع باید از فوتبال خداحافظی کنم. (صفحه 15)




آمار بالای مبتلایان به سل در ایران
در کشور ما حدود 12هزار و 566 نفر به بیماری سل مبتلا هستند.
دکتر سرور اسدی، متخصص بیماری‌های عفونی گفت: بیماری سل در سال‌های گذشته قربانیان زیادی می‌گرفت، طوری‌که فقط یک‌چهارم مبتلایان به این بیماری بهبود می‌یافتند. هرچند با پیشرفت علم پزشکی و به‌کارگیری درمان‌های موثر و پیشگیری به‌تدریج از این تعداد کاسته شد اما متاسفانه و طبق آخرین آمار حدود یک‌سوم مردم جهان به میکروب این بیماری مبتلا هستند. از علائم بیماری سل می‌توان به سرفه‌هایی که بیش از دو هفته طول بکشد به‌خصوص سرفه‌های همراه با خلط خونی، بی‌اشتهایی،‌ کاهش وزن، عرق شبانه، درد قفسه سینه و تنگی‌نفس اشاره کرد. (صفحه 13)