سکته بایدن در آمریکای لاتین

دولت آمریکا طی کمتر از یک سال با 3 شکست انتخاباتی در آمریکای جنوبی و مرکزی مواجه شده است

سکته بایدن در آمریکای لاتین

حزب «نیکلاس مادورو»، رئیس جمهور ونزوئلا، در انتخابات منطقه‌ای این کشور پیروز شده است.به گزارش بلومبرگ، حزب حاکم ونزوئلا، در انتخابات منطقه‌ای این کشور به جز سه منطقه در دیگر مناطق این کشور توانسته به موفقیت بزرگ و تعیین‌کننده‌ای دست پیدا کند. بر اساس نتایج اعلام‌شده از سوی شورای انتخابات ونزوئلا، در پایان شمارش بیش از ۹۰ درصد آرا، نامزد‌های حزب حاکم در ۲۰ ایالت از ۲۳ ایالت این کشور موفق به کسب کرسی فرمانداری شدند. پیروزی گسترده حزب مادورو در حالی رخ داد که وی برای تقویت جایگاه بین‌المللی ونزوئلا تلاش می‌کند. نیکلاس مادورو پس از اعلام نتایج انتخابات ونزوئلا گفت: «نتایج باید مورد احترام همه ونزوئلایی‌ها باشد و ما باید برای عصر جدیدی آماده شویم».

مهم‌ترین انتخابات اخیر ونزوئلا
پیروزی حزب متبوع رئیس جمهور سوسیالیست ونزوئلا در حالی محقق شده که کاراکاس در دوران ریاست جمهوری ترامپ و بایدن، با تحریم‌های بسیار گسترده‌ای از سوی آمریکا مواجه بوده و برخی تحلیلگران غربی پیش‌بینی می‌کردند که در چنین شرایطی امکان اقبال دوباره شهروندان به سوی سوسیالیست‌ها کاهش یافته است.
با همه این اوصاف، پیروزی اخیر سوسیالیست‌ها، شرایط را برای واشنگتن، اتحادیه اروپا و دیگر بازیگرانی که مخالف دولت فعلی ونزوئلا هستند سخت‌تر کرده و قدرت مانور آنها در برابر کاراکاس را کاهش خواهد داد.
مخالفان دولت ونزوئلا تنها سه کرسی فرمانداری را در انتخابات مذکور از آن خود کرد .آنها آخرین بار در سال ۲۰۱۷، پنج کرسی فرمانداری را کسب کرده بودند.از سوی دیگر، رئیس هیات‌های ناظر اتحادیه اروپا اعلام کرد «رای‌گیری به صورت مسالمت‌آمیز انجام شده و به بی‌نظمی‌های جزئی رسیدگی شده است». اتحادیه اروپا که برای نخستین بار از سال ۲۰۰۶ هیات خود را به ونزوئلا اعزام کرده، قرار است گزارش خود را منتشر کند.



دومین شکست منطقه‌ای آمریکا طی یک ماه
این دومین بار است که نتایج انتخابات در آمریکای لاتین طی یک ماه اخیر، بر خلاف خواست و اراده کاخ‌سفید رقم می‌خورد.  اوایل آبان امسال دانیل اورتگا موفق شد برای چهارمین دور متوالی با کسب ۷۵ درصد آرا در انتخابات ریاست جمهوری نیکاراگوئه پیروز شود. شورای عالی انتخابات نیکاراگوئه گفته که تمامی آرا شمرده شده و شمارش‌ها نشان‌دهنده پیروزی اورتگاست.
 همچنین مقام‌های انتخاباتی نیکاراگوئه اعلام کردند که تعداد شرکت در این انتخابات 65 درصد بوده است. در ماه‌های منتهی به انتخابات نیکاراگوئه، آمریکا و اتحادیه اروپا نهایت تلاش خود را برای جلوگیری از حضور مجدد اورتگا در راس معادلات سیاسی این کشور به کار بستند اما در نهایت شکست خوردند.  آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز گفته که کشورش با شرکای واشنگتن درباره نیکاراگوئه همکاری می‌کند و آماده استفاده از تمامی ابزارها از جمله تحریم‌های احتمالی، محدودیت صدور ویزا و اقدامات مرتبط است. اورتگا پس از پیروزی در سخنرانی خود که بیش از یک ساعت به طول انجامید از ایالات متحده و اروپا به شدت انتقاد کرد و گفت: طرفداران آمریکا می‌خواستند با شمارش آرای نیکاراگوئه در راس شورای عالی انتخابات قرار بگیرند. این اتفاق دیگر در نیکاراگوئه رخ نخواهد داد. آنها نیکاراگوئه‌ای نیستندو هیچ سرزمینی ندارند. در همین حال، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز گفت، درخواست ایالات متحده از دیگر کشورها برای عدم‌به‌رسمیت‌شناختن نتایج این انتخابات، غیرقابل قبول است.




سکته دموکرات‌های آمریکا در هاوانا
در کنار سه شکست انتخاباتی کاخ سفید در آمریکای لاتین طی یک سال اخیر، می‌توان ناکامی واشنگتن در راه‌اندازی شورش‌های عمومی و خیابانی در کوبا را نیز به این فهرست اضافه کرد.
در اوایل امسال، مقامات کاخ سفید تلاش کردند از طریق تحریم اپوزیسیون حکومت کوبا و به بهانه نارضایتی‌های اقتصادی ناشی از تحریم‌های آمریکا، شورش گسترده‌ای را در هاوانا و دیگر شهرها به راه بیندازند. به‌رغم شکل‌گیری هسته‌های اولیه این شورش و اعتراض، در نهایت این ماجرا با حضور گسترده طرفداران دولت کوبا در خیابان‌ها و تاکید آنها بر استمرار سوسیالیسم پایان یافت.
پس از مرگ کاسترو در سال ۱۳۹۵، دموکرات‌ها و جمهوریخواهان آمریکا تصور می‌کردند که فقدان رهبر سابق کوبا، مترادف با انهدام و شکست زنجیره سوسیالیستی شکل‌گرفته در آمریکای لاتین خواهد بود اما تحولات اخیر در هاوانا و پورتوپرنس (پایتخت پرو) نشان داد تصور افرادی نظیر اوباما، ترامپ و بایدن در قبال آنچه امروز در کوبا می‌گذرد، کاملا خطاست. تصوراتی که ریشه در محاسبات و توهمات نادرست و پرهزینه غربی‌ها در آمریکای مرکزی و جنوبی می‌باشد.
دولت بایدن هم در راه‌اندازی شورش‌های عمومی در کوبا و هم در هدایت نتایج انتخابات ریاست جمهوری پرو(به سود نامزد طرفدار آمریکا) شکست خورد.




قدرت گرفتن سوسیالیست‌ها در پرو
پس از حضور بایدن در کاخ سفید، مقامات آمریکایی مداخله‌گرایی واشنگتن در آمریکای لاتین را به مثابه یک سنت مستمر در سیاست خارجی خود ادامه دادند. در نخستین آزمون دولت بایدن در مرداد امسال، دموکرات‌های کاخ سفید نتوانستند از پیروزی سوسیالیست‌ها در این کشور جلوگیری کنند.  پس از برگزاری انتخابات در پرو، کمیسیون انتخابات ریاست جمهوری پدرو کاستیلو، نامزد سوسیالیست‌ها را برنده اعلام کرد. کیکو فوجیموری، رقیب راستگرای او نیز پس از اعتراض‌های اولیه، نتیجه را به رسمیت شناخت. به گزارش دویچه‌وله، خورخه سالاس، رئیس کمیسیون برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: «من پدرو کاستیلو را به عنوان رئیس جمهور و دینا بولوارته را به عنوان معاون اول رئیس جمهور اعلام می‌کنم.» کیکو فوجیموری، رقیب راستگرای کاستیلو نیز با به رسمیت شناختن نتایج انتخابات گفت:«من نتایج انتخابات را به رسمیت می‌شناسم، زیرا قانون و قانون اساسی که من به دفاع از آن قسم خورده‌ام، چنین دستوری داده است.» کاستیلو که در یک روستا معلم بوده، ۵۱ سال دارد و در یک خانواده کشاورز متولد شده است. او که سال ۲۰۱۷ اعتصابات معلمان را رهبری کرده بود، به عنوان نامزد حزب چپگرا و مارکسیست - لنینیست «پروی آزاد» در انتخابات شرکت کرد.پیروزی کاستیلو در دور اول انتخابات در ماه آوریل غیرمنتظره بود. اعلام نتایج دور دوم انتخابات که در روز ۶ ژوئن برگزار شد، با شکایتی در مورد تخلفات انتخاباتی به تاخیر افتاد.حال شش هفته پس از برگزاری دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری، کمیسیون برگزاری انتخابات کاستیلو را با کسب حدود 51 درصد آرا برنده اعلام کرد.