8000 بیت شعر برای دفاع مقدس

8000 بیت شعر برای دفاع مقدس


به گفته دبیر بیست‌ویكمین كنگره شعر دفاع مقدس 8439 شعر از سوی 2450 شاعر در این كنگره بررسی شد كه می‌توان از آنها به عنوان تكاوران فرهنگ یاد كرد.
نشست رسانه‌ای بیست و یكمین دوره كنگره سراسری شعر دفاع مقدس با حضور امیر سرتیپ دوم ستاد حمیدرضا گرامی، رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس و دكتر محمود اكرامی‌فر، دبیر علمی این كنگره پیش از ظهر روز گذشته برگزار شد.
حمیدرضا گرامی در این نشست با اشاره به این‌كه بنیاد حفظ آثار در سه زمینه آموزش، ادبیات و «دانشنامه‌نگاری و تاریخ‌نگاری» در زیرمجموعه سازمان ادبیات و تاریخ فعالیت می‌كند، گفت: مراسم پایانی بیست و یكمین دوره شعر دفاع مقدس نیز در زیرمجموعه ادبیات این واحد برگزار می‌شود.
رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس ادامه داد: سرایش شعر، اطلاع‌رسانی و تشكیل مجـــــــــدد دبیرخانه فرآیند طولانی بود كه در سال جاری انجام شد. بر این اساس دكتر اكرامی‌فر به عنوان دبیر علمی معرفی شد و سیدرضا میربابا به‌عنوان دبیر اجرایی فعالیت خود را آغاز كرد. این مراسم هفتم اسفند ۱۳۹۷ در شیراز برگزار می‌شود.
گرامی با اشاره به این‌كه در آستانه 40 سالگی انقلاب اسلامی، بیست و یكمین دوره این كنگره برگزار می‌شود، افزود: با وجود چند سال وقفه و این‌كه آخرین بار این كنگره در سال ۹۱ برگزار شد، تصمیم گرفتیم دوباره بحث شعر را پررنگ كنیم، زیرا آنچه ما در طول دفاع مقدس انجام دادیم، وظیفه ما بود اما آنچه به عنوان تاریخ ثبت می‌شود تا نسل‌های آینده را آگاه كند، با زبان ادبیات، هنر و شعر بهتر بیان می‌شود.
در ادامه این برنامه، اكرامی‌فر در سخنانی به اهداف كنگره پرداخت و گفت: جریان سازی در شعر دفاع مقدس برای ما یك اصل است. با توجه به این‌كه از سال ۱۳۹۱ تا امسال كنگره‌ای برگزار نشده بود، فرآیند راه‌اندازی مجدد دبیرخانه زمانبر بود.
او ادامه داد: فرهنگ دفاع مقدس را می‌توان از طریق شعر بهتر منتقل كرد، زیرا شعر ظرفیت‌هایی چون «دریافت ساده»، «كم‌هزینه بودن»، «قابلیت بهره‌برداری توسط هنرهای دیگر مثل خوشنویسی، فیلم، موسیقی و ...» و «توانایی به حركت درآوردن هنرهای دیگر» را دارد و می‌تواند بحث‌های واژگانی را در فرهنگ منتقل كرده و به هم‌افزایی ادبی كمك كند، از این رو قالب شعر مورد توجه سازمان قرار گرفت.
ادامه در صفحه 10