این جشن انقلابه؛ ترامپِ حال خرابه

بر و بچه‌های روستای پیته‌نوی شهرستان بهشهر که جشنی متفاوت برای انقلاب رقم زدند راهی خیابان 16 آذر تهران شدند

این جشن انقلابه؛ ترامپِ حال خرابه

به جهت ولو بودن در فضای مجازی و شبكه‌های اجتماعی و هزار و یك جور كانال و گروه تلگرامی و غیرتلگرامی حتما استحضار دارید 22 بهمن امسال با یك اتفاق ویژه مازندرانی همراه بود. تعدادی از اهالی خوش‌ذوق روستای پیته‌نوی شهرستان بهشهر در یك اقدام خودجوش با علم كردن تصاویر ترامپ، بن‌سلمان و نتانیاهو حسابی با شعارهای انقلابی و 22 بهمنی و همچنین چوب زدن به دهان رئیس‌جمهور آمریكا و ولیعهد سعودی و نخست‌وزیر اسرائیل از خجالت جنگ‌افروزهای بین‌المللی این روزها در آمدند و در ادامه خبرساز شدند. حالا خبر رسیده یكی از اعضای همان گروه در مراسم سیزدهمین شب طنز انقلاب اسلامی بر و بچه‌های دفتر 16 آذر مطالعات فرهنگی حاضر شده و روایت خودش را از این كار گفته است. حاج‌آقا رضایی كه در مراسم مذكور پشت تریبون ایستاده بود و شعار می‌داد در سیزدهمین مراسم شب طنز انقلاب اسلامی (نطنز) گفته این اولین بارشان نبوده كه چنین كاری انجام داده‌اند. حاج‌آقا كه از شدت مودب بودن، ترامپ را هم با لفظ آقا خطاب می‌كرد گفته: این آقای ترامپ كه تازه رئیس‌جمهور شده و آمده و به ملت ایران بد و بیراه می‌گوید و توهین می‌كند. از طرف دیگر هم رهبری در سال 95 فرموده بودند آتش به اختیار عمل كنید. ما گفتیم كه چكار كنیم كه یك گوشمالی به او بدهیم. این‌گونه شد كه با زبان شیرین محلی مازندرانی در كنار راهپیمایی 22 بهمن 95 ویژه برنامه‌ای اجرا كردیم.

رضایی این را هم گفته كه همان موقع هم قصد انتشار این ویدئو را نداشته‌اند: البته قصد نداشتیم آن را منتشر كنیم، اما با انتشار گسترده این ویدئو، عصر همان روز همه با ما تماس گرفتند آقا چه كار كردی؟ ترامپ تو را می‌گیرد و می‌كشد و به اینجا موشك می‌زند و... این گذشت تا سال 96 كه حضرت آقا فرموده بودند 22 بهمن تماشایی راه می‌اندازیم. باز هم این ویدئو با استقبال فراوان مردم روبه‌رو شد. به‌صورتی كه امسال از ما پرسیدند همانند سال‌های قبل برنامه‌ای داریم یا نه؟ جواب دادم تا زمانی كه ترامپ است ما این برنامه را داریم.
اگر مثل بعضی از اعضای گروه فرهنگی هنوز این ویدئو را ندیده‌اید و فقط تعریف را شنیده‌اید حتما همین الان اگر آب دست‌تان هست بگذارید زمین و در اینترنت جست‌وجو كنید و اصل واقعه را به صورت ویدئویی ببینید. از شدت بامزگی از خنده اگر كف اتاق غلت نزدید گوش ما را بپیچانید.
حاج‌آقا رضایی در این مراسم تاكید كرده تا ترامپ بر سر كار هست این برنامه در این روستا اجرا خواهد شد. بامزه‌تر این‌كه بخش‌هایی از شعر روز راهپیمایی را بین بچه‌های نطنز هم خواند با آن اصطلاحات و لهجه شیرین مازندرانی. حاضران هم برای این‌كه مراسم را خیلی به رویداد واقعی خودش نزدیك كنند درست مثل اهالی روستای پیته نو، رضایی را با سردادن شعار مرگ بر آمریكا و مرگ بر اسرائیل و مرگ بر آل‌سعود كافر همراهی كردند.
خب همه اینها را كه گفتیم بخشی از سیزدهمین مراسم شب طنز انقلاب اسلامی بوده كه با عنوان نطنز برگزار می‌شود. شعار این بچه‌ها هم این است كه «ماهی یكبار از ته دل بخندید»؛ شعاری كه انصافا به آن عمل شده است و مخاطبانی كه هر ماه دو ساعت پای برنامه‌های نطنز می‌نشینند، حسابی و از ته دل می‌خندند. سیزدهمین شب طنز انقلاب اما حال و هوای متفاوت‌تری داشت. بیشتر بخش‌های برنامه به چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب مربوط می‌شد.
 تقدیم به گوسفندان عزیز
در ادامه این برنامه، با دعوت علی زكریایی كه اجرای این محفل طنز را به‌ عهده داشت، نوبت به شاهرخ بایرامی از طنزپردازان جوان رسید تا متن طنزش را در واكنش ورود گوسفندان رومانیایی با هواپیمای باری به كشور بخواند. طنز وی متن خوشامدگویی شروع پرواز به گوسفندان بود كه مورد توجه مخاطبان قرار گرفت و موجب تشویق و دست و جیغ و هوراهای مكرر را فراهم آورد:
 «میش‌ها و گوسفندان! سلام!
از طرف شركت هواپیمایی فلان، خلبان گاوچران و سایر چوپان‌ها ورود شما را به هواپیمای ایرباس خوشامد می‌گوییم. شماره پرواز كیلویی صدهزار تومن و مقصد ما تهران می‌باشد. مدت زمان این پرواز تا طویله مقصد 12 ساعت تعیین شده و تا ارتفاع 40 هزارپا هوا میره نمی‌دونی تا كجا میره...»
اجرای سرود متفاوت «برانداز» از بخش‌های دیدنی و جذاب این مراسم به حساب می‌آید. این سرود كه تنظیم و آهنگسازی‌اش را علی نصیر‌نژاد و ترانه‌اش را ملیحه رجایی به‌عهده داشت كاری از باشگاه طنز انقلاب و دفتر موسیقی راه بود. این سرود توسط علی نصیرنژاد، مهدی سینا و كمیل احمدی با زدن صورتك‌های مسعود رجوی، رضا پهلوی، محمد حسینی و عمو سام اجرا شد. تشویق‌های مكرر مخاطبان نشان از استقبال این اثر متفاوت بین حاضران در سالن داشت.
 زمان شاه همه چی ردیف بود!
محمد سلامی، دیگر طنزپرداز جوان كشور در بخش بعدی این مراسم به شعرخوانی پرداخت. او سروده خود را با موضوع دوران شاه قرائت كرد:
زمان شاه زیر پای مردم
هف هشتا بنز و لكسوس و فراری
اعلیحضرت علی حضرت به مردم خانه می‌داد
نبود این خانه‌های استجاری
انرژی هسته‌ای و بمب و موشك
و تسلیحات جنگی و سواری
بخش دیگر این مراسم كه با استقبال بیش از ظرفیت محل برگزاری مواجه شده بود، شعرخوانی امین شفیعی بود، طنزپرداز خوش‌آتیه‌ای كه در شب طنز پیشین نیز برای اولین بار در كشور، نقالی طنز با موضوع برجام را روی صحنه برد. وی شعر طنزی را درباره دوران شاه قرائت كرد كه ابیاتی از آن را می‌خوانید.
در زمان شاه كشور خوشگل و آباد بود
برف و باران بیشتر بود و كمی هم باد بود
مردم از روی زمین‌ها پول بر می‌داشتند
یا هلی‌كوپتر به جای خودروهاشان داشتند
 شوخی شوخی با ساندیس هم شوخی؟!
برنامه با شعرخوانی رضا خوش‌تراش پسندیده ادامه پیدا كرد:
انقلابی كه صادرش كردیم
در پی فتح روم و پاریس است
این حضور عظیم هر ساله
همه از معجزات ساندیس است
در ادامه مراسم، امیرعلی هاشمی به اجرای استندآپ كمدی پرداخت كه با استقبال حضار همراه شد. این طنزپرداز، استندآپ كمدی خود را درباره موضوعاتی چون افزایش لحظه‌ای قیمت‌ها، افزایش زیاد قیمت دلار و وضعیت نامطلوب اقتصادی اجرا كرد.
در ادامه مراسم، فرهاد موحدی شعری طنز با ردیف ساندیس خواند كه مورد استقبال واقع شد و لبخند بر لب مخاطبان نشاند:
تمام انقلابی‌ها چو مجنون
و انصافا چُنان لیلاست ساندیس
شبی دیدم كه نوزادی بسیجی
به جای شیر مادر خواست ساندیس
دلیل اشك در چشم تل‌آویو
دلیل قهر آمریكاست ساندیس
پایان بخش اجراهای هشتمین شب طنز انقلاب اسلامی، شعرخوانی محمدرضا شكیبایی زارع دیگر شاعر و طنزپرداز جوان بود كه شعر طنزی را در واكنش به یكی از جملات صادق زیباكلام با مضمون «كشور انرژی هسته‌ای می‌خواهد چكار» و با همین ردیف برای حاضران قرائت كرد كه ابیاتی از آن را می‌خوانید.
مملكت جوراب، نخ، نخ ریس می‌خواهد چه كار؟
مدرسه، تعلیم یا تدریس می‌خواهد چه كار؟
سلف وقتی كه غذایش دلپذیر و سالم است
بوفه ی دانشكده، سوسیس می‌خواهد چه كار؟
گفتنی است شب طنز انقلاب اسلامی به صورت ماهانه از سوی باشگاه طنز و كاریكاتور انقلاب اسلامی برگزار می‌شود و علاقه‌مندان جهت اطلاع از برنامه‌ها و فعالیت‌های این مجموعه می‌توانند به صفحه اینستاگرام نطنز به نشانی (@natanz_ir)  یا كانال طنزیم با آی‌دی @tanzym_ir  در پیام رسان‌ها مراجعه كنند.