منابع غیرگوشتی آهن را بشناسید

منابع غیرگوشتی آهن را بشناسید

 آهن یك ماده معدنی ضروری است كه به انتقال اكسیژن در سراسر بدن كمك می‌كند. موسسه ملی سلامت آمریكا توصیه می‌كند زنان بین 19 تا 50 سال، روزانه 18 میلی‌گرم آهن و زنان 51 سال به بالا (و مردان 19 سال به بالا) روزانه هشت میلی‌گرم آهن مصرف كنند. اگر این ماده مغذی حیاتی به میزان كافی مصرف نشود، علائمی همچون خستگی، تنگی نفس و سردرد ایجاد خواهد كرد. برای این‌كه از مصرف كافی آهن مطمئن شوید این مواد غذایی را كه غنی از آهن هستند در رژیم غذایی‌تان بگنجانید:
عدس: این ماده غذایی كه در طول سال در دسترس قرار دارد منبعی سرشار از آهن، فیبر و پروتئین است. مصرف روزانه 150 گرم عدس یك سوم نیاز روزانه شما به آهن را برطرف خواهد كرد.
تخمه كدو: یك مشت تخمه كدو، 20 درصد نیاز روزانه به آهن را تامین می‌كند. تخمه كدو همچنین دارای روی، منیزیم، مس و مقادیر زیادی آنتی‌اكسیدان است كه از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری می‌كنند.
اسفناج: مصرف صد گرم اسفناج، 2/3 میلی‌گرم از آهن مورد نیاز بدن را تامین می‌كند. اسفناج همچنین منبع خوبی از ویتامین C است كه جذب آهن در بدن را افزایش می‌دهد.
بروكلی:  کلم بروكلی حاوی مقادیر زیادی آهن است به‌گونه‌ای كه اضافه كردن یك فنجان بروكلی بخارپز شده به وعده شام تقریبا 10 درصد میزان توصیه شده برای مصرف روزانه را تامین می‌كند. بروكلی هم مانند اسفناج حاوی ویتامین C است كه به جذب آهن كمك می‌كند.
شكلات سیاه: شكلات سیاه علاوه براین‌كه سرشار از آنتی‌اكسیدان است منبع خوبی از آهن نیز هست و مصرف روزانه آن می‌تواند 20 درصد نیاز روزانه به آهن را تامین كند. توجه داشته باشید كه مصرف شكلات دریافتی قند را نیز افزایش می‌دهد.
پسته: پسته یك میان‌وعده بسیار عالی است. دانه‌های پسته چهاربرابر دیگر انواع آجیل آهن دارد و می‌تواند بخش عمده‌ای از نیاز روزانه به آهن را تامین کند.
منبع: msn.com