واریكوسل؛ بیماری شایع مردانه

واریكوسل؛ بیماری شایع مردانه

بیماری واریكوسل، بیشترین علت مراجعه به متخصصان اورولوژی را شامل می‌شود. واریكوسل به معنای گشاد شدن غیرطبیعی رگ‌های بیضه است كه یكی از دلایل ناباروری در مردان تلقی می‌شود. این بیماری شیوعی حدود 20 درصد در مردان 15 تا 35 سال دارد و در اكثر موارد در سمت چپ و در موارد كمتری دوطرفه است و دقیقا مشابه بروز واریس در رگ‌های پاست. با وجود این‌كه هنوز دلایل ایجاد آن به‌طور قطعی مشخص نشده است، اما محققان بر این باورند كه واریكوسل مانند واریس پا اتفاق می‌افتد و بروز می‌كند. بروز اختلال در دریچه‌های عروق، مانع عبور طبیعی خون و باعث تجمع آن در رگ‌ها می‌شود كه در نتیجه این تجمع، رگ‌ها گشاد و متورم می‌شود. آسیب ناشی از این فرآیند به بیضه‌ها به عدم عملكرد صحیح آنها و كاهش تولید اسپرم در هر دو بیضه منجر می‌شود. واریكوسل را می‌توان با استفاده از تكنیك‌های نوین و غیر‌تهاجمی، تحت درمان قرار داد.
 واریس بیضه در چه كسانی باید درمان شود؟
اگر پزشك تشخیص داده است كه شما دچار واریكوسل شده‌اید، بهتر است بدانید كه تمام درجه‌های واریكوسل نیاز به درمان نخواهند داشت. در صورتی كه شما با درد بیضه، آتروفی بیضه‌ها یا ناباروری مواجه شده باشید باید تحت درمان قرار بگیرید. ناباروری در مردان عامل اصلی نیمی از ناباروری‌ها در زوج‌هایی است كه در پی راه‌حلی برای باردار شدن هستند و در بسیاری از این موارد، ناباروری مردان بر اثر كمبود اسپرم ناشی از وجود واریكوسل اتفاق می‌افتد.
 علائم واریكوسل: در اغلب موارد فرد مبتلا به این بیماری هیچ علامتی ندارد. در غیر این صورت، یكی از این نشانه‌ها می‌تواند درد در بیضه‌ها باشد. درد بیضه و ناباروری مردان از عواملی است كه باعث می‌شود افراد برای بررسی واریكوسل نزد پزشك بروند.
 نشانه‌ها و علائم واریكوسل معمولا شامل موارد زیر می‌شود:
درد اسكروتوم: دردی كه از گرفتگی بیضه‌ها آغاز و سپس تبدیل به نوعی درد تیز می‌شود.
آتروفی بیضه‌ها: كوچك شدن یك یا هر دو بیضه.
بزرگ شدن بیضه: قسمت متورم بزرگ و سنگین می‌شود.
اگر واریكوسل را به موقع تشخیص ندهید و آن را درمان نكنید، شرایط شما ممكن است وخیم‌تر و منجر به بروز عوارض بغرنجی شود.