فعالیت‌های محیط‌زیستی با عطر فجر در خوزستان

فعالیت‌های محیط‌زیستی با عطر فجر در خوزستان


فعالان محیط‌زیست در خوزستان مثل هر هفته برنامه‌های متنوعی اجرا كردند؛ با این تفاوت كه این هفته برنامه‌هایشان با آیین گرامیداشت ایام فجر و سالروز پیروزی انقلاب اسلامی همراه بود.
در اندیمشك همایشی برای تقدیر از تلاش‌های چند ‌ساله انجمن مردمی دارستان برای حفاظت از منطقه زاگرس و مهار آتش‌سوزی جنگل‌ها و حفاظت از زیستگاه‌های سمندر لرستانی به عمل آمد. در مسجدسلیمان و به همت انجمن دوستداران آوای طبیعت به یاد شهدای حادثه تروریستی سیستان و بلوچستان تعداد ۱۵۰ اصله نهال در پارك كوهستانی زاگرس كاشته و ده جلد كتاب محیط‌زیستی در میان اهالی آن منطقه توزیع شد. در شوشتر هم نمایشگاه آثار دستی از وسایل بازیافتی و دورریختی در دبستان امام‌صادق(ع) منطقه برپا شد. گتوندی‌ها جشن 22 بهمن را با كاشت نهال پاس داشتند. اعضای گروه رفتگران طبیعت بهبهان هم در هوایی بارانی و با شعار همیشگی خود یعنی، «بهبهان شهر بدون زباله» منطقه دره گرمابه در این شهرستان را از زباله پاكسازی كردند.
 از تخریب كمینگاه‌های شكارچیان
 تا غذا دادن به حیوانات در كرمانشاه
دانش‌‌آموزان دو دبستان در شهرستان‌های جوانرود و ثلاث باباجانی استان كرمانشاه، برنامه‌های جالبی برای حفاظت از محیط‌زیست داشتند. جوانرودی‌ها طرح كاغذ زباله نیست را در مدرسه‌شان اجرا كردند و ثلاث باباجانی‌ها اطراف مدرسه‌شان در روستای نیرژ سفلی را از زباله پاكسازی كردند.  در روستای زیران جوانرود هم با مشاركت انجمن سبز ماپریس جوانرود و دانش‌‌آموزان و معلمان مدرسه دارالفنون و دهیاری زیران، مدرسه و محیط روستا، از لوث زباله پاكسازی شد. طبیعت‌دوستان روستاهای ثلاث باباجانی هم در اقدامی قابل‌تقدیر به تخریب كمینگاه شكارچیان كبك در كوهستان‌های این منطقه پرداخته و با این كار از همه شكارچیان خواستند كه به شكار كبك‌ها پایان دهند.
طبیعت‌دوستان روستای زلان جوانرود هم با دانه ریختن برای پرندگان و نان دادن به حیوانات در این هوای سرد به یاری محیط‌زیست رفتند.
 مراقبت از پریشان در فارس
فارس هم از استان‌هایی است كه فعال و دلسوز محیط‌زیست كم ندارد.
به همت انجمن میراث پریشان و همكاری اهالی بومی، تعدادی گیاه تیفا كه به اصطلاح محلی به آن نی لنبان می‌گویند، در آبگیر یادگار پریشان از توابع شهرستان كازرون كاشته شد. هدف از كاشت نی لنبان در اطراف این آبگیر، كمك به بهبود وضعیت زیستگاه جانداران مذكور و تصفیه آب بوده كه تاثیر بسزایی در زیست مطلوب آنان دارد. همچنین به همت كارگروه آموزشی انجمن میراث پریشان، اولین، دومین و سومین جلسه آموزشی مدارس جامع محیط‌زیستی برگزار شد. اعضای پاكسازان طبیعت فارس هم با همكاری اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان پاسارگاد و برای سومین بار در سال جاری، به غنی سازی و احیای جنگل به روش كپه كاری با گونه‌های بومی در نهالستان علی آباد كمین این شهرستان پرداختند.
به همت گروه عاشقان طبیعت سروستان برنامه كاشت نهال درخت در جوار شهدای گمنام مومن‌آباد انجام شد. برنامه‌هایی هم برای آشنایی دانش‌‌آموزان مدارس شهید شاه ولی و شهید صابری اقلید، با مفاهیم كلی محیط‌زیست و منابع طبیعی و چگونگی تفكیك زباله و حفاظت از جنگل‌ها و مراتع اجرا شد.
 شیروانی‌ها و اسفراینی‌های فعال
درخراسان شمالی و دو شهرستان شیروان و اسفراین هم برنامه‌های محیط‌زیستی جالبی اجرا شد. در اسفراین چالش «نه به تولید زباله» به همت انجمن سفیران مهربانی و با همكاری ۳۵۰ دانش‌‌آموز دبستان شهید صدوقی1، با هدف تفكیك زباله از مبدا و فروش آن به نفع دانش‌‌آموزان نیازمند صورت گرفت. و در شیروان و با همت اعضای گروه طنین پاكبانان، بوستان مادر از زباله و فیلتر سیگار این زباله سمی پاكسازی شد.
 طرفداران حفاظت تالاب‌ها در لرستان
به همت انجمن همیاران طبیعت و با همكاری اداره آموزش پرورش خرم‌آباد، برنامه جامع آموزشی پیرامون تالاب‌ها در دبستان دخترانه سما و به مناسبت روز جهانی تالاب‌ها برگزار شد.
جمع‌آوری در بطری‌های پلاستیكی در آبدانان
دانش‌‌آموزان دبیرستان اطهران آبدانان ایلام با هدایت انجمن بانوان طبیعت‌دوست، برنامه جمع‌آوری در بطری‌های پلاستیكی داشتند.