عمل پلیس بر مدار قانون همراه با مهربانی

عمل پلیس بر مدار قانون همراه با مهربانی

اقتدار همراه با مهربانی، راه رسیدن به محبوبیت در میان مردم و مسیر هموار مشارکت اجتماعی، فعال و خلاق عمومی در برقراری، حفظ و ارتقای نظم و امنیت است. اینجا شأن و منزلت واقعی پلیس برای همگان آشکار شده و پلیس تبدیل به تنها مأمن و مأوای آسیب‌دیدگان می‌شود. پلیس مردمی با احترام به حقوق شهروندی و تقویت وجه رأفت در میان مردم، به انجام ماموریت‌های محوله خود می‌پردازد اما در مقابل و با تقویت بنیه دینی، اسلامی و ارزشی خود معناگر آیه شریفه «اشدا علی‌الکفار و رحما بینهم» است‌. نیروی انتظامی در مسیر مقابله با آسیب‌های اجتماعی و افزایش امنیت‌فیزیکی و روانی جامعه هرگز مماشات نداشته و با اقدامات به موقع خود، هرگونه حرکت تبهکاران را در نطفه خفه می‌کند.

پلیس با توجه به كاركرد اجتماعی، فرهنگ‌سازی و دغدغه‌مندی که دارد در تلاش است تا الگویی تمام‌عیار برای بسیاری از نهادهای اجتماعی و فرهنگی بوده و كاركنان آن نیز آینه تأثیرگذاری در جامعه باشند چراکه رفتار و كردار فردی و جمعی آنان در افکار‌عمومی بسیار مورد توجه است و هر عملی از این نهاد خدمتگزار می‌تواند بر اقل و اکثر مشارکت‌های اجتماعی نیز تاثیر ویژه‌ای داشته باشد.
عمل بر مدار قانون، مهربانی توأم با اقتدار، انقلابی بودن و ولایت‌مداری پلیس در کنار تلاش برای افزایش سرمایه اجتماعی خود و مشارکت عمومی مردم در راستای حفظ آرامش و امنیت پایدار درجامعه تا جایی است که اقشار مختلف مردم، دیگر دستگاه‌ها و ارگان‌های اجتماعی، سیاسی و حتی فرهنگی ترغیب می‌شوند تا سهمی در افزایش آرامش، امنیت و انضباط اجتماعی هرچه بیشتر جامعه داشته باشند، البته نباید فراموش کنیم که پلیس در همه زمان‌ها با ماندن بر سر عهد خود و ایمان به این‌که عبادت چیزی جز خدمت به مردم نیست و جانفشانی و از خودگذشتگی همواره در مسیر نیل به اهداف بزرگ ایران اسلامی پیشقدم بوده‌، موید این نکته، شهدایی هستند که در جوانی ره صد ساله را یک‌شبه رفته و خود را به سرمنزل مقصود و سعادت ابدی رسانده‌اند. از سوی دیگر در زمانه‌ای که مثلث زر و زور و تزویر با جنگ رسانه‌ای همراه شده و ارزش‌های انسانی و اسلامی ایران را نشانه رفته است، بصیرت را می‌توان تنها سپر دفاعی در برابر این حجم از نامردمی‌ها دانست. بصیرت را می‌توان هم سپری محکم در برابر دروغ پراکنی دشمنان دانست و هم سلاحی که تمام تیرهای نامرئی نامردان را خنثی می‌کند و به سمت خودشان بازمی‌گرداند.
مسیری که پلیس در میان هجمه عناصر خارجی و بعضا داخلی فریب خورده می‌پیماید، ولایت‌مداری و عمل بر مدار منویات مقام معظم رهبری است، مسیری روشن که در تکانه‌های اجتماعی هیچ‌گاه متزلزل نشده بلکه هربار قوی‌تر و مستحکم‌تر از گذشته به پیش می‌راند. خوشبختانه در حال حاضر می‌توان هوشیاری، هوشمندی در تمام ابعاد آن، عدالت محوری، رفتار حکیمانه و بصیرت را از مهم‌ترین خصایص مادی و معنوی پلیس خدمتگزار معرفی کرد.
پلیس همیشه برای تثبیت امنیت در جامعه و پایدارسازی آن در تمام عرصه‌ها حضوری فعال و تاثیر گذار داشته و با شناخت زمانه خود و ترفندهای مزدوران و دشمنان، بهترین عملکرد را ارائه می‌دهد که این نشان از هوشیاری و هوشمندی پلیس دارد، چراکه هر فرد در برهه‌های مختلف و با توجه به تغییر تاکتیک‌های دشمن ممکن است ناغافل فریب خورده و مسیر درست را گم کند اما این‌که پلیس توانسته در این طوفان دین‌ستیزی و سخنان رنگارنگی که ظاهری زیبا و باطنی متعفن دارد، همواره از خود صیانت کند و پای آرمان‌های خود کمترین لغزشی نداشته باشد، نشان از بصیرت نهادینه شده در این سازمان و در میان تک‌تک کارکنان آن دارد.
هوشمندی چه در ابعاد اجتماعی و چه تکنولوژیکی و فناورانه، جریانی دائمی و فرآیندی سازمان یافته در پلیس است و وقتی این مهم با بصیرت اجتماعی گره می‌خورد، برکت ثمره آن چیزی جز تعیین مرز میان حق و باطل نیست.

سردار حسین رحیمی - فرمانده انتظامی تهران بزرگ